Gå til innhold

Konkurranse: Vant du nytt kamera?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med utdyping av spørsmål 1 for oss som svarte på det?

Jeg svarte den der søppelfyllinga. CERN-laboratoriet er jo egentlig ikke så stort. Ikke pyramiden heller. Kanskje er den kinesiske mur nokså stor, men fant ikke at den var registrert som største konstruksjon i verden. Burj-tårnet er høyest, men ikke største konstruksjon.

Lenke til kommentar

Korrekt svar på spørsmål 1 ER søppelfyllingen, men jeg oppga i farten stedet som Long Island i stedet for Staten Island, og da ble det feil.

 

Vi ville ikke godtatt Nederland som svar, fordi det egentlig bare er dikene som er menneskelagde. Søppelberget i Sargassohavet eller hvordetnåvar ville heller ikke blitt godtatt, fordi det er mindre biter som har drevet sammen uten noen vilje bak. Fresh Kills, derimot er dumpet med hensikt på samme sted.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Har dere kilder på at spørsmål 2

Spørsmål nr 2: "Hvilken menneskeskapte oppfinnelse var den første som brøt lydmuren?"

riktige svar er "Tuppen av en pisk" ?

 

Jeg kom fram til Bell-X-1 :(

 

Kom fram til det eg og.

 

Men angåande spørsmål 3:

Mesteparten av jordens oksygen produseres av...?"

Riktig svar: "Alger i verdenshavene"

 

Fant ditta:

Beregninger viser at det årlig dannes 280 milliarder tonn oksygen på Jorden. 46 prosent av det blir til i havet, mens resten, 54 prosent, oppstår på landjorden. Det betyr ikke det samme som at 46 prosent av det oksygenet som frigis til atmosfæren, er produsert av alger. Det avhenger blant annet av nedbrytningen av organisk materiale og hvor mye av dette fra de ulike miljøene som avleires og ikke nedbrytes når vi forbruker oksygen.

Størst oksygenproduksjon per arealenhet har de tropiske regnskogene i Sør-Amerika, i Afrika sør for Sahara og på Borneo. Oksygenproduksjonen i havet er lavere målt etter areal, men fordi havet er større, ligger oksygenbidragene fra land og hav på omtrent samme nivå.

 

Link:

http://illvit.no/spor-oss/oksygen-blir-skapt-men-hvordan

 

Har eg missforstått noko?

Endret av thom6800
Lenke til kommentar

Ja, du har misforstått noe. Spørsmålet var ikke hva som produserer mest oksygen per arealenhet, men hva som produserer mest oksygen. Og når alger i havet produserer 70% av verdens oksygen kan alt annet produsere så mye oksygen per arealenhet så mye det vil - det er klasseseier til alger, som produserer mesteparten av oksygenet - faktisk over to tredjedeler. Les spørsmålet før du svarer. Det stod "mest", og ikke "mest per arealenhet". Eller noe annet.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...