Gå til innhold

Djuice "vinner" sin egen pristest


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I testen har vi sammenlignet oss med abonnementet Folkepakka fra One Call, kombinert med telefon kjøpt uten abonnement hos Komplett.no. One Call ble valgt som sammenligningsgrunnlag fordi de også er gode på lave priser på abonnement. Komplett.no fordi de er en ledende nettbutikk kjent for lave priser på mobiltelefoner

 

Står ikke noe her om at de sammenlignet med de billigste butikkene, derav er testen gyldig ut fra forutsetningene. Tragisk.

 

Å velge leverandør ut fra hundekroners forskjell er bare tragisk uansett.

Lenke til kommentar
Noen i redaksjonen til Mobilen som ikke har gjort jobben sin?

Tvert om, her har de her faktisk gjort en veldig god jobb. Skal man skryte på seg å være billigst kan man ikke bare velge én butikk og sjekke opp i mot.

 

Mange har hevdet at det lønner seg å kjøpe mobiltelefon og abonnement hver for seg. Vi testet derfor totalprisen på 10 av markedets mest populære smarttelefoner, enten kjøpt som pakke hos djuice, eller hver for seg

Står det på nettsidene til Djuice, som er farlig nærme villedende markedsføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testen er gyldig etter forutsettingene ja, det står tydelig at de har hentet priser fra Komplett, på telefoner uten abonnement. Noen i redaksjonen til Mobilen som ikke har gjort jobben sin?

Fantastisk at vi er enige. Vi kan ikke henge ut Djuice/Telenor at testen er feil, men vi kan derimot klage på at det er "dirty" markedsføring.

Da kan du gjerne finne bedre priser og tilbud for oss, slik at vi kan sammenlikne disse :)

Ehh ... Kan du være så vennlig å sitere til hva som fikk deg til å tro at jeg kunne finne noe billigere, for det var aldri mine intensjoner.

 

Noen i redaksjonen til Mobilen som ikke har gjort jobben sin?

Tvert om, her har de her faktisk gjort en veldig god jobb. Skal man skryte på seg å være billigst kan man ikke bare velge én butikk og sjekke opp i mot.

De sier ikke de er billigst i verden, de setter veldig klart forutsetningene ... Og da kan man velge kun en butikk.

Endret av CissaM
Lenke til kommentar
Mange har hevdet at det lønner seg å kjøpe mobiltelefon og abonnement hver for seg. Vi testet derfor totalprisen på 10 av markedets mest populære smarttelefoner, enten kjøpt som pakke hos djuice, eller hver for seg

Står det på nettsidene til Djuice, som er farlig nærme villedende markedsføring.

Du leste ikke linja under?

Testen sammenligner all in 1 M med telefon kjøpt på djuice.no og One Call Folkepakka, med telefon kjøpt på Komplett.no. Totalprisen første året er lagt til grunn.

 

- Mortis

Lenke til kommentar

Morsomt å følge med på pris og utvikling i gamlelandet =) Bor i Finland for tiden og skaffa meg nettop ny tlf og abonnement med 24 måneders bindingstid. Vet ikke hvordan det er i Norge, men her kan du i allefall bytte bindingstype når du vil. Betaler for øyeblikket 69 kr måneden for Samsung Galaxy S Plus (ca 1700 totalt) og 130 kr for 350min/sms inkl fri 3G data. 199 kr totalt da. Er det grei pris karer? Kan slenge ut 30 kr til å få 500min pakke, eller gå ned til minuttpris og bare betale 99kr for både telefon og billigste abonnement i måneden.

Lenke til kommentar

En ting som det står lite om i slike artikler er faktisk hva kunder ønsker. Det er ikke alle som har råd til å betale en ny telefon til 5000 kroner med en gang og ønsker derfor å få telefonen subsidiert fra en operatør mot bindingstid.

 

Det er også andre faktorer som spiller inn på hvorfor kunder nettopp velger å kjøpe telefon i en forhandler, å få en telefon over disk få hjelp til å sette den opp og ta den med hjem med en gang.

 

Om en regner på hva en telefon faktisk koster for kunde gitt at abonnementet faktisk passer forbruket til kunden:

 

HTC Sensation - rimeligste pris på nettet: 4205,- + frakt. (1)

HTC Sensation - med Fastpris Large hos NetCom: 299,- gratis frakt, eller samme pris i NetCom sine utsalgsteder. (2)

 

Fastpris Large er et abonnement med 1200 ringeminutt, 600 sms, 1200 mb data med en månedspris på 389.

Når en kjøper en telefon med dette abonnementet så påløper en telefonavgift på 200 kroner ekstra i måneden.

 

En kort avregning: Salgspris - 299 + 200*12 = 2699

Dette er er summen kunden betaler for telefonen i løpet av tolv måneder, gitt at kunden holder seg innenfor forbruket så plusser jeg på 90 kroner som tilsvarer den lavere månedsprisen til Chess og OneCall.

 

Salgspris - 299 + 290*12 = 3779,- ikke medregnet forbruk.

 

Nærmeste abonnement er til sammenligning OneCall Full Pakke (3) eller Chess OnFire (4)

Begge disse abonnementene gir 1000 ekstra MMS, men er de nærmeste som kan sammenlignes.

 

Både NetCom og Telenor tilbyr Trådløs Familie (5) og Fri Familie (6) som gjør all kommunikasjon mellom medlemmene i disse helt gratis.

 

Når jeg leser artikler som "ikke stol på selgeren" (7) og denne som jeg kommenterer på nå blir jeg litt oppgitt, jeg selv som selger for NetCom føler at det ikke er en helt korrekt fremstilling av hva kunder faktisk selv ønsker og hva som lønner seg for hver enkelt.

 

1* http://www.prisjakt.no/product.php?p=868227

2* https://shop.netcom.no/mobil/htc/sensation

3* http://www.onecall.no/abonnement/fullpakke.php

4* https://www.chess.no/abonnement/chesson-fire/chesson-fire/

5* https://netcom.no/tjeneste/tradlos-familie

6* http://www.telenor.no/privat/mobil/mobiltjenester/frifamilie/

7* http://www.mobilen.no/artikler/-_ikke_stol_paa_mobilselgeren/87281

Lenke til kommentar

Fiske:

 

Det du skriver er både bra og riktig i mye av det du viser til.

 

Jeg må desverre rette deg litt på regnestykket ditt når det gjelder total pris på en telefon.

 

laveste pris på nettet ligger på 4205 + frakt ref din (1).

 

Fastpris large koster i utgangspunktet kr 389 i mnd. for inkludert forbruk.

 

telefonen koster i oppkrav kr 299

 

tillegg i mnd avgift i bindingstid 12 mnd kr 200

 

dette gir da et regnestykke som ser slik ut :

 

 

Månedsavgift(12 mnd): Kr 389 x 12 = 4668

Nedbetaling 12 mnd: Kr 200 x 12 = 2400

Salgspris telefon: Kr 299 x 1 = 299

 

Total m bindingtid 12 mnd: 7367

 

 

Ved da å sammenligne disse totalprisene viser du bedre hva forkjellen med og uten binding kan være.

 

 

Total pris telefon u/bindingstid: 4025 (1)

Her står du da fritt til å velge det abonnementet du selv helst vil bruke. og sammenligner du kostnadene ved 12 mnd binding så har du fortsatt 3351 Kr igjen som du kan bruke på telefoni eller kino om du vil :)

 

 

Det er ikke alle som har behov for fastprisabonnementer da de har et ringe/forbruksmønster som heller burde spesialtilpasses, og da er enkle abonnemneter uten inkludert forbruk bedre for denne gruppen.

Et eksempel:

 

Brukeren ringer totalt 20 minutter i måneden, noe som for de fleste vil være i minste laget. Til gjengjeld bruker han data så det griner etter. Gutten har fått seg smarttelefon og nerder i vei som aldri før. Ikke rart at han snakker så lite med andre....

 

Uansett.

 

Han bestiller da et abonnement hos ønsket operatør som gir ham minimalt med faste løpende kostnader og som ikke har bindingstid, Merk her at de fleste operatører tilbyr abonnement uten fast månedsavgift, der man ikke er bundet.

 

Oppå dette abonnementet, som selvsagt har de laveste prisene på snakk/tekst/bilde, legger han på en datapakke for sitt egentlige storforbruk med telefonen og gjerne den største datakvoten som er tilgjengelig (her varierer operatørene ganske mye så det kan være lurt å sjekke hos flere før man finner sin ønskede kvote).

 

Etter dette betaler han fast for de tjenestene han faktisk bruker og kommer unna med lavere totale kostnader.

 

grunnen til dette er at de fleste med et forbruk som ikke passer innen tilmålte pakker bruker mer enn det inkluderte, da går de over på et dyrere forbruk utover det inkluderte. Operatørene lar for øyeblikket ikke kundene kjøpe tilleggspakker på disse abonnementene, noe som gjør at en som surfer mye, og snakker/tekster lite, kan ende opp med svarteper og høye regninger.

 

Da er det bedre å vite at man har akkurat det man trenger og heller betaler for det lille ekstra for det man måtte bruke av sms og taletid.

 

 

<ble litt engasjert der ja>

 

over og ut .

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Det EGENTLIGE spørsmålet er vel om det lønner seg å kjøpe minutter/sms/data i pakker, eller å betale etter forbruk. De færreste mobilbrukere har vel et jevnt forbruk per rmåned, og enda færre vet vel hvor stort forbruk de faktisk har? Når du kjøper pakker risikerer du å kjøpe enten for mye minutter/sms/data eller for lite, og begge deler straffer seg.

Lenke til kommentar

Men Amobil sin One Call ronking er rett og slett LATTERLIG! Hver gang One call foretar seg noe, blir det en større artikkel med skryt. Mens hver gang Netcom eller Telenor foretar seg noe, om det er knalltilbud på telefon eller gode kampanjer. Så sees det på med negativt blikk.

 

Amobil er upartisk, og til tider direkte latterlig i sin favorisering.

Lenke til kommentar

Amobil er upartisk og til tide direkte latterlig i... å være partisk? Eeeeeeeeeh. ERROR ERROR.

 

 

Amobil nevner "One Call" én gang i artikkelen, og det var for å fortelle at det var OneCall Telenor valgte å sammenligne seg med. I utregningen fortsetter de å forholde seg til regnestykket Telenor satte opp, bare med alternative nettbutikker som funnet i prisguiden. Ikke et positivt ord om OneCall, altså.

 

Tele2, Ludo Mobil og Chess blir derimot nevnt som bedre alternativer til Telenor.

 

Jeg tror kanskje det er noen helt andre her som bedriver favoritisering, eller kanskje antifavoritisering.

Lenke til kommentar

Så ikke ut som dere har tatt med frakt i beregningen her? Er det bevisst? Dere virker veldig låst på at det er billigere med å kjøpe mobil og abo hver for seg. jeg er ikke så sikker på det som dere er siden dere unnlater å ta med frakt, for alt jeg vet så kan det være andre skjulte avgifter som ikke er tatt med på prisen her.

 

Telenor/Djuice har ingen etableringsavgift når du binder opp abonnementet ditt, hvis du lager et nytt folkepakka abonnement så må du betale 199 for et "vanlig" nummer og 500 for et gull-nummer.

 

Totalprisen på forbruk er derfor 5508 hos Djuice som det står oppnevnt, men for One Call så er den 2587 (mnds.avgift + etableringsgebyr)noe som gjør at _alle_ differansene kan endres 199+frakt i Djuice sin favør. Noe som gjør at testen deres er meget unøyaktig og feilinformerende!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...