Gå til innhold

Radeon 7900-serien får ekstra rått minne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OK, hva med å få med at dette er ubekreftede RYKTER, og ikke presentere det som fakta.....

 

"AMD looks to have something really exciting coing over the coming six months, but this is unconfirmed information that we may very well be fake. Either way it sounds likely that AMD will start its 28nm launch of Southern Islands with VLIW4 and later introduce Graphics Core Next. Whether the untested XDR2 memory technology will appear or not, we don't know, but if so it will be worth to look closer at."

Lenke til kommentar
Radeon HD 6750 har 720 streamprosessorer og en TDP på 86 W. Til sammenligning har Radeon HD 6750 en TDP på 90 W og ikke mindre enn 1408 streamprosessorer.
Good one :thumbup:

Den siste skal være Radeon HD 7850. Rimelig rå ytelseøkning uten at TDP øker mer enn 4 watt.

 

Det kan altså se ut til at 90-watteren Radeon HD 7850 vil yte bedre enn 200-watteren Radeon HD 6950. Flytting av det ytelsenviået ned fra x9xx-serien til x8x-serien betyr kanskje også et trinn ned på prisstigen. Håper det stemmer.

 

Dobbel ytelse for samme TDP og pris eller samme ytelse på halvert TDP og pris. :thumbup:

Lenke til kommentar
Radeon HD 6750 har 720 streamprosessorer og en TDP på 86 W. Til sammenligning har Radeon HD 6750 en TDP på 90 W og ikke mindre enn 1408 streamprosessorer.
Good one :thumbup:

Den siste skal være Radeon HD 7850. Rimelig rå ytelseøkning uten at TDP øker mer enn 4 watt.

 

Det kan altså se ut til at 90-watteren Radeon HD 7850 vil yte bedre enn 200-watteren Radeon HD 6950. Flytting av det ytelsenviået ned fra x9xx-serien til x8x-serien betyr kanskje også et trinn ned på prisstigen. Håper det stemmer.

 

Dobbel ytelse for samme TDP og pris eller samme ytelse på halvert TDP og pris. :thumbup:

Jeg er nå veldig der at "jeg tror det ikke før jeg ser det". Det gjenstår å se sammenligning i spill. Får jeg de "vanlige" 15-20% ekstra ytelse til vesentlig lavere TDP så er jo det vel og bra. Hvis det derimot bare blir noen få prosent bedre ytelse så tviler jeg sterkt på at jeg vil bruke flerfoldige tusen for litt mindre støy akkurat når jeg spiller. Da frister det mer med vesentlig bedre og mindre støyende kjøler til bare 500,-.

 

Derimot virker jo disse nye kortene helt glimrende til miniITX bygg med små kabinett som Sugo-07 eks. hvor strømbruk, termiske egenskaper og støy er en meget viktig faktor ift. ytelse. Man får jo i dag fullblods miniITX kort. Med disse skjermkortene blir det enda mer aktuelt med en slik liten gamingrigg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Man skulle jo håpet og trodd at alle produsenter hadde forlatt patenttrollet Rambus til sin egen lille fantasiverden i løpet av denne tiden. Fler som burde ta lærdom av Intel sitt forsøk her.

Rambus sitter på en haug av patenter som er i bruk i pc'en din, så det er nok ingen som har "forlatt" dem. RDRAM var kanskje en feilsatsing fra Intel, men den minnekrigen var ganske skitten uansett, med massiv prisdumping fra DDR-produsentene som ikke laget RDRAM, så hvem vet hvordan ting potensielt kunne sett ut i dag...

Lenke til kommentar

Et godt hopp på minneytelse er veldig gode nyheter. Dette er en forbedring som ikke produserer masse varme, støy og alt trøbbelet som kommer med det.

 

forsåvidt enig, men så spørs det om man faktisk har behov for så mye mer minnebåndbredde. mitt gtx470 har mindre minnebåndbredde en mitt gammle gtx280, men alikevel så yter 470 dobbelt så bra, på grunn av gpu kraft selfølgelig. men det viser at det ikke er minnebåndbredden som holder igjen.

Lenke til kommentar

Morro om Rambus minne teknologien skulle komme litt mere frem igjen for spedi gonzales gjengen som liker raske pc systemer.

Jeg husker jeg gjikk godtroende på limpinnen rundt det med at alt går så mye bedre og raskere med ddr kontra rdram bare tull den gangen,

Som sagt teknologien er svært lovende noe de har vist i anen data teknologi i etter tid etter de trakk sa fra minne raicet for pc.

Lenke til kommentar

forsåvidt enig, men så spørs det om man faktisk har behov for så mye mer minnebåndbredde. mitt gtx470 har mindre minnebåndbredde en mitt gammle gtx280, men alikevel så yter 470 dobbelt så bra, på grunn av gpu kraft selfølgelig. men det viser at det ikke er minnebåndbredden som holder igjen.

Rå minnebåndbredde er en ting, en annen ting er hvor effektvt denne båndbredden blir utnyttet og det har skjedd store forbedringer her. Det er også mer å hente i GDDR5 (oppe i 7GHz nå) og XDR2 er veldig dyrt fra det jeg har hørt, så for ~15% høyere båndbredde er det nok ikke verdt det.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...