Gå til innhold

Kommentar: - Smart-TVer er ikke kjappe nok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vi skulle ha sett er TVer uten innebygget Smartfunksjoner for å holde prisene nede. Ikke alle bryr seg om dette med "smartTV".

 

Snart alle TVer uansett prisklasse har en USB 2.0 port og en ethernet port. Det som skulle blitt gjort var å produsere en slags "minnepenn" som er smartdelen i TVen. Denne skulle da inneholdt alle delene som CPUen og RAM og alt slik samt Smart TV OSet. Kunne gjerne blitt produsert med flere USB utganger på seg for tilkobling av eksterne media og gjerne WIFI. Lag noe slik som da vil gi god støtte for tjenester som apps, filmleie, surfing, og det meste av HTPC opplegget, uten å bli til en stor boks, og prissett den rundt 1500-2000kr så har man en vinner.

Lenke til kommentar

Det som skulle blitt gjort var å produsere en slags "minnepenn" som er smartdelen i TVen. Denne skulle da inneholdt alle delene som CPUen og RAM og alt slik samt Smart TV OSet. Kunne gjerne blitt produsert med flere USB utganger på seg for tilkobling av eksterne media og gjerne WIFI. Lag noe slik som da vil gi god støtte for tjenester som apps, filmleie, surfing, og det meste av HTPC opplegget, uten å bli til en stor boks, og prissett den rundt 1500-2000kr så har man en vinner.

 

Her blir nok fort både båndbredde og responstid et stort problem, kanskje når Thunderbolt kommer i fiberutgave så kan noe slikt bli realistisk men neppe aktuelt på grunn av kostnadene det medfører osv osv.. For ikke å snakke om at denne enheten fort kan bli litt upraktisk stor.

 

Men er helt enig som andre her sier, SmartTV ser jeg ikke mye vitsen med og burde helt klart vært noe som var forbeholdt toppmodeller og da i utgaver som faktisk fungerer tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Det som skulle blitt gjort var å produsere en slags "minnepenn" som er smartdelen i TVen. Denne skulle da inneholdt alle delene som CPUen og RAM og alt slik samt Smart TV OSet. Kunne gjerne blitt produsert med flere USB utganger på seg for tilkobling av eksterne media og gjerne WIFI. Lag noe slik som da vil gi god støtte for tjenester som apps, filmleie, surfing, og det meste av HTPC opplegget, uten å bli til en stor boks, og prissett den rundt 1500-2000kr så har man en vinner.

 

Her blir nok fort både båndbredde og responstid et stort problem, kanskje når Thunderbolt kommer i fiberutgave så kan noe slikt bli realistisk men neppe aktuelt på grunn av kostnadene det medfører osv osv.. For ikke å snakke om at denne enheten fort kan bli litt upraktisk stor.

 

Men er helt enig som andre her sier, SmartTV ser jeg ikke mye vitsen med og burde helt klart vært noe som var forbeholdt toppmodeller og da i utgaver som faktisk fungerer tilfredsstillende.

 

Det er helt klart et problem ja, og mange år unn vil jeg tippe også...

 

Så da får vi holde oss til løsninger som ASRock Core og ION, MSI Wind Box og Apple Mac Mini

Lenke til kommentar

Det blir nok noen år før dette blir spesielt bra. BoxeeBox som er dedikert til noen av disse funksjonene fungerer ikke tilfredstillende enda heller. Mac Mini er rimelig crapped down med mindre du jailbreaker den og legger inn f.eks. xbmc.

 

Men en god Plex-klient på tv-en hadde ikke vært å forakte, dersom den hadde støtte for avspilling av high profile H.264 og alle anre kurante og ukurante formater. Så kunne serveren vært plex server også, og tv-en erstattet htpc-en. Det eneste htpc-en brukes til, r jo som media streamer uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har vi et par år allerede hatt tv´er med dårlige innebygget medieplayer. Disse innebyggede medieplayerne kan ikke måle seg med en ekstern medieplayer, som gjerne har en størrelse som en sigaretteske. De eksterne har støtte for alle mulige formater og har flott brukergrensesnitt, spesielt wdtv. De innebygde kan ikke engang lese iso-filer.

 

Og nå har vi fått smart-tv, med innebygget nettleser som er tregere enn på 15 år gamle pc´er med windows 3.11.

 

Med denne utviklingen kan vi begynne å glede oss til et produkt som holder mål. I 2030.

Lenke til kommentar

En satelitt/bakkenett tuner gjør gjerne en bedre jobb enn innebygget i tv.

 

Et hjemmekinoanlegg gir langt bedre lyd enn den innebygde i tv.

 

En pc/mac gjør en langt bedre jobb enn noen "smarte" tv.

 

Gi meg et tv uten høyttalere og tuner. Dvs en ren skjerm, med et par HDMI innganger. Jeg er ikke interessert i å betale for masse dilldall jeg aldi bruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du må jo ha tuner, cazber. For simplicity. Gjerne med innebygget modul for digitaltv, så man slipper en ekstra boks. For husk at også tante Olga skal håndtere tv´en. Så vi må ha det enklere, imme mer komplisert. Og et par hdmi er ikke nok. Minst 4. Én til medieplayer, type wdtv, så alle dine 5000 filmer kan være oppkoblet samtidig. Én til ps3. Én til xbox. Og en til reserve, f.eks. til pc´en.

 

Ellers enig. Det er for mye dilldall.

Lenke til kommentar

Mac Mini er rimelig crapped down med mindre du jailbreaker den og legger inn f.eks. xbmc.

 

Du blander nok Apple TV Gen2 og Mac Mini her wink.gif

Mac Mini kombinert med enten Plex eller XBMC for eksempel fungerer jo utmerket som HTPC det.

 

Kjører selv denne løsning og er storfornøyd (holder meg til XBMC fremfor Plex) og da har jeg mulighet for diverse spill og annet snacks rett på TV-en også.

Lenke til kommentar

Problemet med å bruke fjernsynet som mediaspiller er , i hvertfall for meg, manglende støtte for formater som .mkv. Og det har seg sånn at de fleste videofilene jeg spiller av er i nettopp .mkv-formatet.

 

Produsenter (både TV og spillkonsoller) må begynne og støtte ikke-proprietære filtyper som de ønsker å virkelig slå seg fram på mediaspillermarkedet.

Lenke til kommentar

Det kommer ikke til å skje at tv-produsenter får innebygde medieplayere som virker, Optimuz. Produsentene av medieplayere, eks. Western Digital, har store tekniske problemer når det gjelder å få ALLE funksjoner inkludert på en liten boks.

 

Lokal tilkobling med samtlige formatstøtter, støtte for alskens streamere, nettverks-støtte, lokal tilkobling, støtte for 3 og etterhvert 4 TB-disker, støtte for NAS med 30 TB....Problemene står i kø. Teknologien er ikke moden...kanskje om noen år...kanskje om 10 år, men kanskje ikke, for da er det alle andre ting som har kommet i mellomtiden som også skal støttes.

 

Selv har vi 12 TB med film lokaltilkoblet via wdtv. Det er så enkelt å bruke at en 4-åring lærer det på minutter. Det er lett å koble sammen av selv personer med 12 tomler. Det henger seg aldri opp. Det bare virker med alle formater. Musikken og lydbøker spilles av via airplay fra iphone og ipad. Enkelt for alle. Det er det nærmeste perfekt vi kommer, når alle skal bruke det.

Lenke til kommentar

Og et par hdmi er ikke nok. Minst 4. Én til medieplayer, type wdtv, så alle dine 5000 filmer kan være oppkoblet samtidig. Én til ps3. Én til xbox. Og en til reserve, f.eks. til pc´en.

Joda, et par HDMI er nok. Alle inputs skal jo uansett gjennom surroundrecieveren ;)

 

 

Du blander nok Apple TV Gen2 og Mac Mini her wink.gif

Jeoo, det gjorde jeg. *skylder på tidspunktet*
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...