Gå til innhold

IE10 vi ikke støtte Flash


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spiller ingen rolle.

IE er for usikker, for ustabil og brukeruvennlig til at jeg ville ha vurdert til annet enn Windows Update.

Som forresten er en rolle Microsoft fjernet i Windows 7, så nå tjenestegjør den i nødsfall om det er en IE only side eller annet som kun Internet explorer duger til.

 

Utenom det kjører jeg FireFox med Adblock og Noscript, veldig greit å holde styr på ting som skal skje og ikke skje.

Dessverre bruker ALT for mange nettsider scripts, bruken burde gå NEDOVER og ikke OPPOVER av sikkerhetsmessige årsaker.

Lenke til kommentar

Ok, artikkelforfatteren har ikke fått med seg alt her, noe som gjør at MS haterne kan komme til full uttrykk her.

 

IE10 i metro vil ikke støtte plugins, altså ikke flash, silverlight eller noen andre teknologier. Med metro kjører MS kun HTML5 og ingenting annet. Hvor bra det er, er en annen sak men jeg håper at de bygger inn støtten for greasemonkey script.

Lenke til kommentar

IE er for usikker, for ustabil og brukeruvennlig til at jeg ville ha vurdert til annet enn Windows Update.

'Usikker' og 'ustabil' er påstander du ikke kan dokumentere (- eller kan du? -), og 'brukeruvennlig' er din personlige oppfatning, så den legger jeg ikke så mye vekt på.

 

Forøvrig er det mange år siden IE ble brukt i.f.m. Windows Update

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å dokumentere ustabiliteten er egentlig ikke så vanskelig.

Tar meg ca hmmm 5 minutter med litt switching mellom nettsider, da spesielt VG og dagbladet.no så spytter den ut: "Nettstedet kan ikke vises" som en feilmelding, enda jeg SER den oppdaterte og lastede utgaven bak feilmeldingen.

 

Straks du klikker ok, så blar den straks fram den klassiske "Siden kan ikke vises" hvor du da kan klikke tilbake og du har en sjanse for å enten få samme feilmelding igjen, eller at det funker.

I tilegg til random krasj som forekommer under surfing, greit at Mozilla FireFox også krasjer, men det skjer ikke på langt nær like ofte.

 

Forresten, jeg tror jeg har ett IExplorer.exe krasj i Windows 7 krasjloggen min også her for en stund tilbake, ett som ikke er forårsaket av at Microsoft sin dwm.exe sa takk for seg.

Lenke til kommentar

"iexplorer.exe"? Det er i hvert fall ikke en fil som er levert av Microsoft.

 

Nja, IExplore.exe er Internet Explorer og har alltid vært det. Jeg har ofte forbannet denne IExplore.exe.

 

Fikk man et slikt et "virusprogram" som egentlig var et virus i seg selv ble Internet Explorer infisert på alle tenkelige måter. Gode tider.

 

Ihvertfall, Internet Explorer har blitt betydelig bedre innen sikkerthet de siste årene. Om ikke en av de beste, men det er jo et stort mål for disse folkene som lager "virusprogram".

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle.

IE er for usikker, for ustabil og brukeruvennlig til at jeg ville ha vurdert til annet enn Windows Update.

Som forresten er en rolle Microsoft fjernet i Windows 7, så nå tjenestegjør den i nødsfall om det er en IE only side eller annet som kun Internet explorer duger til.

 

Utenom det kjører jeg FireFox med Adblock og Noscript, veldig greit å holde styr på ting som skal skje og ikke skje.

Dessverre bruker ALT for mange nettsider scripts, bruken burde gå NEDOVER og ikke OPPOVER av sikkerhetsmessige årsaker.

 

For å være fair så har IE tatt kvantesprang fremover. Det er ikke lenger bare boss i forhold til de andre nettleserene slik som det var i lang periode. Jeg foretrekker selv enda andre nettlesere enda, men jeg synes at det er fair å si at IE aldri har vært en sterkere konkurrent enn nå i senere tid.

 

Ellers er jeg helt enig med adblock og noscript. Internett er helt ubrukelig for meg nå uten adblock - og helt uakseptabelt sikkerhetsmessig (uansett nettleser) uten noscript. Jeg ser nå på det som et must at uansett hvilken nettleser jeg bruker så må det ha tilsvarende funksjonalitet.

 

Det er litt synd kanskje at nettsider i dag er så fryktelig over-scriptet som de er. Jeg merket ganske fort at det gikk betydeig fortere å behandle nettsidene med noscript aktivert. Samme med adblock forsovidt. Kombinert så eter alle scriptene og flash-reklamene utrolig mye ressurser.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er Iexplore.exe ja, og plugins? Har ingen utenom det som Java har stappet inn under vanlig updates og det Microsoft leverer.

Forsåvidt heller ikke jobbmaskinen som for tiden har kun IE, og når IE produserer feilen konstant... Hmmm skal vi se, siste krasjrapporten jeg har i Windows 7 på IE var: 4 / 8 2011.

Høres ut som om det var lenge siden, men når du da tar med hvor ofte IE brukes i dine kalkulasjoner så er det katastrofe.

 

Ellers er jeg enig med Stigma, Noscript tar tid å fikse til men det avbetaler seg svært raskt.

Riktignok betyr det at jeg ikke bidrar til disse analyse tingene fra Google, men samtidig slipper jeg driveby downloads og en masse annet tull.

Slik som disse "høyre klikk anti hent ned bilde" tullet og de som kjører detektering for adblock.

 

Personlig mener jeg at websider som ikke trenger scripts til skjema og lignende, burde holde seg til HTML.

Kanskje ikke like pent, kanskje ikke like fancy men da øker sikkerheten og sannsynligvis hastigheten på å laste sidene.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle.

IE er for usikker, for ustabil og brukeruvennlig til at jeg ville ha vurdert til annet enn Windows Update.

Som forresten er en rolle Microsoft fjernet i Windows 7, så nå tjenestegjør den i nødsfall om det er en IE only side eller annet som kun Internet explorer duger til.

 

Utenom det kjører jeg FireFox med Adblock og Noscript, veldig greit å holde styr på ting som skal skje og ikke skje.

Dessverre bruker ALT for mange nettsider scripts, bruken burde gå NEDOVER og ikke OPPOVER av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Etter det jeg kan se har ikke IE9 nevneverdig fler sikkerhetshull enn Firefox. Om man er oppegående nok til å benytte Firefox er man også oppegående nok til å ha installert siste versjon av Internet Explorer, så dette blir en preferansesak etter min mening.

 

Ting har også utviklet seg, og JavaScript er i dag en nødvendighet for å produsere interaktive og responsive websider. Skal man klare seg uten flash og JavaScript så får man også klare seg uten AJAX, Events og timere. Nå fortiden lærer selv Microsoft opp webutviklerne sine i jQuery.

 

Situasjonen rundt nettlesersikkerhet er en helt annen i dag, enn den gang da NoScript hadde sin storhetstid. Ser du på omtalene på den offisielle siden har de ingen uttalelser fra tidsskrift som er datert senere enn 2008. I dag er NoScript en nisjeplugin for spesielt interesserte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NoScript holder fortsatt seg som nesten ren nødvendighet.

Drive by downloading har sin storhetstid nå, forrige uke var det faktisk en runde hvor en nettside ble infisert og kjørte ett script som ville hentet ned svineriet.

Men siden Noscript sperrer for cross site scripting så var de som hadde NoScript immune.

 

Med andre ord en nødvendighet, interaktive nettsider? Det vi vil ha for det meste er en link og info opp på skjermen, til det kreves ikke så mye skripting.

Skal du ha noe som ser fancy ut så må du nok til med scripts, men det er for mange bakdeler med dette, ett skrekkeksempel på en side der jeg ville ha sett MYE mindre scripts er Tomshardware.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle.

IE er for usikker, for ustabil og brukeruvennlig til at jeg ville ha vurdert til annet enn Windows Update.

Som forresten er en rolle Microsoft fjernet i Windows 7, så nå tjenestegjør den i nødsfall om det er en IE only side eller annet som kun Internet explorer duger til.

 

Utenom det kjører jeg FireFox med Adblock og Noscript, veldig greit å holde styr på ting som skal skje og ikke skje.

Dessverre bruker ALT for mange nettsider scripts, bruken burde gå NEDOVER og ikke OPPOVER av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Tror du mann i gata bryr seg om sikkerhet? Her er det funksjon å eye candy som betyr noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...