Gå til innhold

Revo går i høyden med sin nyeste radio


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hvorfor folk er så opptatt av Watt.. Jeg har en Rotel-forsterker på 2x15w som fungerer helt ypperlig til å høre musikk på i min vesle stue. Med lettdrevne høyttalere spiller den høyt nok i massevis, og med litt gode høyttalere spiller den meget pent også.

Har også inntrykk av at "Watt" er et relativt begrep. Går an å måle watt på mange måter...

Lenke til kommentar

Helt enig watt er ekstremt relativt. bare for en liten sprø sammenligning.

 

Du kan gå i butikken og kjøpe en surroundforster som er oppgitt til 7x130 watt RMS(kontinuerlig musikkeffekt) og en strømmforsyning på rundt 500-600 watt vist du er heldig.

 

og la oss regne litt 7x130 = 910 watt.

En surroundforsterker er av typen AB de helt dyre versjonene er av classe d så da blir det et annet regnestykke men jeg tar det som er mest normalt her.

 

ab har en utnyttelsesgrad på 40-60 % dvs at jeg måtte hatt en strømforsyning på minst 1500 watt for og klart og levert de 910 wattene.

 

Og så vil noen sikkert prøve og kommentere at det er jo kondensatorer i forsterkeren, men de hjelper bare på korte øyeblikk mao rms blir ikke direkte påvirket av disse.

 

 

og som johnie skriver så er 15watt ganske mye. til sammenligning så har jeg en forsterker som er 2x100 watt. den veier 75kg og har en strømforsyning på 1600watt og langt over 100 slike kondensatorer som du finner i en vanlig surround forsterker.

 

eg har bare en liten anelse om at den spiller hakke bedre enn surroundforsterkeren som er oppgitt til 7x130 watt.

Lenke til kommentar

Gogo horn med 130dB/1W/1M 30Watt RMS x 4 på CD spilleren i bilen, spiller høyere enn noe annet!

 

Og ypperlig til metallisert gitar.

Watt er overvurdert, og lydmessig økes det logaritmisk med lydnivå.

For å doble lydnivå må effekt firedobles. Dvs har du 2x80 watt, spilelr du bare dobbelt så høyt som 2x20w. Har du 2x80 og vil spille dobbelt så høyt, så må du opp til 2x320w. Dobbling av lydtrykk lydmessig er ikke allverden med lyd. Jeg tror denne tassen på 2x20w yter mer enn godt nok for folk flest.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...