Gå til innhold

Se NRK når og hvor du vil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seriøst.. det skulle egentlig bare mangle med tanke på de enorme summene de melker folket for i form av tv-lisens...

 

makan til Nazi kanal skal man lete lenge etter... Om du vil eller har nytte av kanalen eller ikke, BETAL eller så flår vi hele familien din levende og beslaglegger brukerutstyret ditt..

Endret av αкαѕнα
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var godt nytt. Siden artikkelen skiller mellom PC og Mac (jeg tipper det menes Windows og OS X), synes jeg Linux (desktop) burde nevnes også, siden det er nevnt flere ganger hos NRK Beta.

 

For desktop-brukere skal altså sendingene sendes som h.264 via Flash. Dette er i alle fall bedre enn dagens løsning (Windows Media eller Silverlight)! Nå vil dette fungere helt problemfritt på GNU/Linux. NRK Beta skriver at de gjerne skulle valgt bort f.eks. Flash. Jeg skjønner ikke helt hvorfor de ikke bare gjør det, men men.

 

Avspillerklienten avhenger av hvilken enhet du benytter; for PC og Mac blir det Adobe Flash, for enheter uten Flash blir det HTML5 eller innebygde videoklienter.

 

Så hvis jeg deaktiverer Flash får jeg det via HTML? </ønsketenking>

Lenke til kommentar

Kommer de til å gjøre noe med hastigheten på sendingene, eller vil det fremdeles være de samme hastighetene å oppdrive som før på livesendinger? Var festlig forrige OL når 60/60Mbit linjen min gav meg laveste mulige kvalitet under de mer populære grenene. Kunne ikke engang lese navnet på løperne, og fikk vel noe sånt som 5 bilder i minuttet...

Lenke til kommentar

 

Trist lesing. Krav til DRM gjør at de vil bare støtte godkjente klienter og avspillingsposisjoner som betyr iOS og Adobe Flash ved å besøke NRKs nettsider. Ingen API, ikke fri avspilling og ingen .torrent.

Likevel en stor forbedring fra dagens løsning. Flash betyr likevel, på desktop, mulighet for å spille av på Windows, Mac, Linux, *BSD (port, om jeg ikke tar feil). Da snakker vi 99,9999% av alle desktopbrukere.

 

På en annen side er jo problemet at vi er prisgitt Adobe når det gjelder tilgjengelighet og kvalitet på avspillingen. For et firma som Adobe, er det naturlig å prioritere Windows-versjon, deretter Mac.

Lenke til kommentar
Likevel en stor forbedring fra dagens løsning. Flash betyr likevel, på desktop, mulighet for å spille av på Windows, Mac, Linux, *BSD (port, om jeg ikke tar feil). Da snakker vi 99,9999% av alle desktopbrukere.

Bedre tilgjengelighet for utvalgte plattformer, begrensede friheter og muligheter for det som ikke er direkte godkjent.

 

Med dagens løsning må jeg starte Firefox som har mediaplayerconnectivity (extension) installert for å starte strømmen i VLC, men jeg har også NRK på mediasenteret med XBMC og jeg kan se deres webtv på min nye laptop som har ARM-prosessor. Med den nye løsningen blir avspilling i nettleser på X86-datamaskiner bedre og lettere, men de andre mulighetene til å se deres webtv forsvinner. Muligheten for å lett laste ned til disk for offline visning forsvinner også.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...