Gå til innhold

Apple klargjør iCloud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjennom en funksjon de har gitt navnet ”Music Match” skal du kunne laste opp musikksamlingen din, slik at den kan streames til alle iOS-enhetene dine. Såfremt musikken allerede finnes i iTunes, vel å merke.

 

Jeg mener da at Apple nevnte på sin iCloud konferanse tidligere i år at brukere fikk 20GB (eller var det 25GB?) som kunne brukes til hvilke som helst sanger du selv vil, om de så ikke eksisterer i iTunes sitt bibliotek eller ikke? Dette kostet riktignok et symbolsk sum i året men slik som det ble lagt frem så skulle dette være fult mulig.

 

Og når det gjaldt musikk som allerede finnes i iTunes biblioteket så har du ingen lagringskapasitetsbegresning som den 20 / 25GB grensen du har når det kommer til musikk som ikke allerede eksisterer i iTunes sitt bibliotek.

 

Men fult mulig jeg her misforstått noe her?

 

Det skal også være mulig å sende "gratis" tekstmeldinger mellom iOS-enheter.

 

Ah! Kanskje det blir en iPhone5 på meg så kjæresten kan overta min iPhone4 så slipper vi en hel del utgifter der.

 

 

 

Mitt største ankepunkt mot iCloud er hvordan det erstatter MobileMe uten å tilby den samme funksjonaliteten, hvor MobileMe kunne synkronisere alle brukerinnstillinger, lagrede passord osv mellom maskinene mine så mangler jo iCloud denne funksjonaliteten fullstendig. Noe som er skuffende da dette var det jeg likte aller best med MobileMe.

Lenke til kommentar

Med "gratis" tekstmeldinger mener de vel bare meldinger som går over internett slik som google talk og uendelig mange andre chat-applikasjoner?

Stemmer. Forskjellen er at dette blir integrert i den vanlige meldingsapplikasjonen. Når du sender en melding sjekker han automatisk om mottaker har iOS5 og sender da som iMessage uten at du trenger å tenke på det i det hele tatt. Jeg er fan av sånne ting så nå slipper jeg de 3 appsene jeg har for å sende til mine venner som alle har gått for forskjellige meldings-apps.

Lenke til kommentar
Det skal også være mulig å sende "gratis" tekstmeldinger mellom iOS-enheter.
Ah! Kanskje det blir en iPhone5 på meg så kjæresten kan overta min iPhone4 så slipper vi en hel del utgifter der.

Hvorfor har dere ikke for lengst installert en app som gjør akkurat det?

 

Internett og 3G. Poenger et at det er «innebygd» i SMS-applikasjonen, og du skriver meldinger som vanlig. Hvis iMessage (som tjenesten heter) er tilgjengelig endrer Send-knappen farge fra grønn til blå, men ellers er det helt identisk med å sende SMS.

Det er jo også mulig i dag. I hvert fall på Android-telefoner. (Det vil si, du bruker et annet sms-program enn det innebygde, men siden det kan erstatte det innebygde sms-programmet, trenger du bare forholde deg til ett meldingsprogram.)

 

Du får også "lest-bekreftelse", og litt andre fordeler når iMessage sender smsen over nettet. Tror dette blir det som vipper meg over til iPhone 5 i stede for en android.

Igjen, dette finnes det jo ørten app som gjør allerede. Så om du kjøper en iPhone 5 må du bare innrømme for deg selv at du betaler 2500kr ekstra for en fordi du har lyst på den, ikke fordi det er praktisk eller pengesparende. Mn jeg vet, det er fristende å rasjonalisere gadgetkjøp. :p Sannsynligvis vil det uansett bli mulig å skru av at motparten får automatisk belreftelse når du leser den. Hvs ikke, er det i tilfelle et stort argument MOT i min bok.

 

Stemmer. Forskjellen er at dette blir integrert i den vanlige meldingsapplikasjonen. Når du sender en melding sjekker han automatisk om mottaker har iOS5 og sender da som iMessage uten at du trenger å tenke på det i det hele tatt. Jeg er fan av sånne ting så nå slipper jeg de 3 appsene jeg har for å sende til mine venner som alle har gått for forskjellige meldings-apps.

I stedet er du avhengig av at vennene dine velger samme telefon. Det er fort litt mer bry å overtale noen til å kjøpe en mobil til 5k, enn å laste ned en gratis app.

 

 

Men det er jo lov å håpe at dette får google til å komme sterkere på banen i dette segmentet som standard innebygd funksjo i Android også. Hittill har de vel vært redde for å tråkke operatører på tærne. Sånn sett er det veldig rart at Apple innfører dette, de har jo fjernet funksjonr før for å la mobiloperatørene rævkjøre kundene sine. Kanskje dette blir noe vi bare (eller bare ikke) ser hos enkelte operatører.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

I stedet er du avhengig av at vennene dine velger samme telefon. Det er fort litt mer bry å overtale noen til å kjøpe en mobil til 5k, enn å laste ned en gratis app.

iMessage følger med iOS 5, og vil bli tilgjengelig for iPhone 3GS, iPhone 4 og selvsagt den nye som kommer snart. Langt flere av mine venner, de jeg sender meldinger med, har en av disse iPhonene enn en Android-telefon.

Lenke til kommentar

I stedet er du avhengig av at vennene dine velger samme telefon. Det er fort litt mer bry å overtale noen til å kjøpe en mobil til 5k, enn å laste ned en gratis app.

iMessage følger med iOS 5, og vil bli tilgjengelig for iPhone 3GS, iPhone 4 og selvsagt den nye som kommer snart. Langt flere av mine venner, de jeg sender meldinger med, har en av disse iPhonene enn en Android-telefon.

iMessage kommer også på iPad og iPod touch...

Lenke til kommentar

Hvis du noen gang har sett en keynote med apple bør det ikke være nytt for deg at de snakker om funksjonalitet som allerede eksisterer som om det er nytt.

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Istedet postet du en video hvor de faktisk ikke bruker ordet «revolusjonerende» om iMessage (eller de andre nye funksjonene) en eneste gang. Så du filmen selv før du postet den? :)

 

Jeg har aldri påstått at iMessage er noe helt nytt. Men, Apple gjør det på på en bedre måte enn konkurrentene, og støtter i tillegg (nesten) alle sine enheter. Kan du si det samme om Android? Vennene mine trenger heller ikke laste ned en ekstra applikasjon, da de bruker den samme applikasjonen som de bruker til å sende SMS.

Lenke til kommentar

Det er ikke mye å skryte av "gratis tekstmeldinger" når det kun gjelder mellom iOS-enheter. Da kan jeg like godt logge på Skype på min Android enhet og ha både "gratis tekstmeldinger" og "gratis telefonsamtaler". Jeg kan til og med ha "gratis videosamtaler", og det både til Android-enheter, datamaskiner og iOS-enheter!

Lenke til kommentar

Vennene dine må kjøpe en bestemt telefon til 5000kr. Med mindre de har en fra før som de kjøpte til 4-5k som er av riktig type... Jada, DU har mange venner som har iPhone, det gjør det ikke til noen bedre løsning av den grunn. Blackberrys løsning er bedre med innebygd kryptering, og den har vært her lenge. (Nå mener jeg å huske at du sender sms fra samme messenger app, men skal ikke si det 100% sikkert.)

 

Men hva hvis vennen din har satt simkortet i en annen telefon (reparasjon, knust, stjålet etc.)?

1: Den sendes som iCloud-melding, han får den aldri.

2: Ikonet blir ikke blått, fordi iCloud vet han ikke er online. (Du kan se om kompisen din har telefonen på, er innenfor dekning etc. Så.. eh.. betryggende.)

3: Ikonet blir blått blått, men meldingen sendes likevel som betal-sms uten at du varsles. Får håpe det ikke skjer den dagen du betemmer deg for å spamme ham ned med shakespears samlede verker for morro skyld. :p

Lenke til kommentar

Det er ikke mye å skryte av "gratis tekstmeldinger" når det kun gjelder mellom iOS-enheter. Da kan jeg like godt logge på Skype på min Android enhet og ha både "gratis tekstmeldinger" og "gratis telefonsamtaler". Jeg kan til og med ha "gratis videosamtaler", og det både til Android-enheter, datamaskiner og iOS-enheter!

Gratulerer, fint for deg! Nå, la oss som har iOS være glade over å få enda flere muligheter, eller er det en helt umulig tanke?

 

 

Vennene dine må kjøpe en bestemt telefon til 5000kr. Med mindre de har en fra før som de kjøpte til 4-5k som er av riktig type... Jada, DU har mange venner som har iPhone, det gjør det ikke til noen bedre løsning av den grunn. Blackberrys løsning er bedre med innebygd kryptering, og den har vært her lenge. (Nå mener jeg å huske at du sender sms fra samme messenger app, men skal ikke si det 100% sikkert.)

Verken jeg eller Apple har påstått at dette er den beste løsningen. Men det er uten tvil bedre enn i dag, så hvorfor klage?

 

 

Men hva hvis vennen din har satt simkortet i en annen telefon (reparasjon, knust, stjålet etc.)?

Da blir knappen grønn og meldingen sendes som SMS. Det står også «Text Message» (på engelsk) i tekstfeltet, mot «iMessage» og blå knapp hvis dette er tilgjengelig. Jeg tviler på at «iMessage tilgjengelig» er det samme som «telefon påskrudd og tilkoblet nettet», så vent litt med konspirasjonsteoriene. ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...