Gå til innhold

– Fortsatt ikke bredt nok bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig. En definisjon av bredbånd basert på ISDN-linjenes storhetstid blir avleggs i dag. En minimumsdefinisjon burde være 10 Mbit/s både ned og opp. En asynkron-definisjon støtter opp under konsumrollen Internett-tjenesteleverandører ønsker å bygge opp. Synes også Norge burde se til Sverige, hvor kommunene har ansvaret for utbygging av fiber-linjer til alle husstandene. Internett-linjene er tross alt en del av infrastrukturen i landet, og jeg ville gjerne sett at kommunene (og staten) tok ansvaret for finansiering av utbygging og drift.

 

Bare tenk om det var private aktører som hadde ansvaret for utbygging av veinettet i landet, med samme forretningsmodell som ved bredbåndsutbygging. Man hadde kun fått veiforbindelse frem til boligen om det var mange nok som meldte interesse og ville betale for det. Er jo et litt banalt eksempel, men dere forstår sikkert. I tillegg ville man ved et kommune-eid fibernett hatt større muligheter til valg av ISP-er, da alle ISP-er enkelt ville kunne få tilgang til nettet til en rettferdig leiepris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bredbånd blir bare viktigere og viktigere, og det som var bra for 5 år siden blir fort puslete i dag. Man burde tenke enda større og mer fremsynt. Hva med 100 Mbit/s til minimum 95% av befolkningen?

 

Ja, kjenner jeg blir litt irriert når økonomer klager på at kraftselskapene bruker penger¨på å bygge ut fiber. Bra at noen tar samfunnsansvar sier nå jeg.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg har flytta til Nord Norge og bord litt utepå en gård her, fra telenor så kunne de tilby 128kbits nett her. lokalt firma nordix data kunne tilby 2/2mbit radiosignal internett her til svindyre 500kr/mnd. internett tilbud i norge er helt på jordet, det må bli bedre og det mye og fort au. men igjen så hva forventer man utav denne gjerrige staten som er naive og gir til utlandet før oss selv. jeg har ikke noe tro på at nett tilbud blir bedre innen 2020 på slike plasse som jeg er på nå. utviklinga i norge tar altfor lang tid (statsmessig)

Lenke til kommentar

Um, folk velger selv om de vil bo langt fra sivilasjonen?

Før bodde jeg 5-6 min unna moss sentrum, men høyeste hastigheten jeg fikk var 1Mbit/0,3Mbit (jeg fikk dog 1/1Mbit ved å legge 2 linjer til huset, og betale koselige 700,- i måneden fro det), kaller du dette bredbånd? ikke jeg i allefall, og ikke langt fra sivilasjonen heller etter min mening..

der jeg bor nå, ca 6-7 min fra fredrikstad sentrum, får jeg ~7/0,5Mbit. dette er akseptabelt til surfing, men når jeg driver en server er dette helt uakseptabelt. men dette er vel også det du kaller langt fra sivilasjonen?

Endret av Jannis-15
Lenke til kommentar

Um, folk velger selv om de vil bo langt fra sivilasjonen?

Før bodde jeg 5-6 min unna moss sentrum, men høyeste hastigheten jeg fikk var 1Mbit/0,3Mbit, kaller du dette bredbånd? ikke jeg i allefall, og ikke langt fra sivilasjonen heller..

der jeg bor nå, ca 6-7 min fra fredrikstad sentrum, får jeg ~7/0,5Mbit. dette er akseptabelt til surfing, men når jeg driver en server er dette helt uakseptabelt. men dette er vel også det du kaller langt fra sivilasjonen?

 

Hva har disse anektdotene dine med saken å gjøre? Han sier det er tåplig å ville ha 100% dekning med en viss minimumsdekning, han sier ikke noe om at vi per i dag har høy hastighet overalt som ikke er langt unna siviliasasjonen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tåpelig å ha 100% bredbåndsdekning med minstekrav til hastighet. Folk velger selv om de vil bo langt fra sivilisasjon.

Skal bredbåndsutbyggerne bruke mange millioner på å få bygget kabel til et-to hus langt fra sivilisasjon.

 

1. Bygg ut kabler til master, og en sender

2. Bygg ut "mobilt bredbånd", og vips så er de dekt også.

Hvorfor legge kabler?

Lenke til kommentar

Bygg ut fiber og få alle tjenestene samlet gjennom én kabel. TV, Telefoni og Internett. I tillegg er det mer fremtidssikkert.

Problemet med fiber er at det er dyrt å bygge ut, og derfor blir mange skremt, men prisene har falt en god del. Et lokalt firma i Bergen har turt å satse, selv om utbyggingen ikke har vært av det mest effektive slaget. (Bofiber.no)

 

Men jeg er stort sett enig at utviklingen med utbygging av "bredbånd" i Norge ikke akkurat har skutt i været.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Slutt å snakk om hastigheter, snakk heller om infratrukturen i bunn! Det er bare én løsning som virker, det er fiber. Fiber til alle over alt! Gjerne med subsidiering av grisegrendte strøk. Merk, undertegnede bor meget sentralt og har fiffig fiber allerede i dag. Jeg sponser gjerne over skatteseddelen fiber til alle. Forutsatt at Staten tar tilbake forskutteringen over en 40 år eller noe slik.

 

Forøvrig er fiber såpass viktig at en ikke må høre på BI-nekene som skal ha avkastning på alt før tre år er gått. Si en payback på 7 til 15 år. Det bør holde.

Lenke til kommentar

Så lenge fiberutbyggingen skjer ved hjelp av private aktører, vil ikke fiberutbyggingen ta av før folk flest føler at de har behov for raskere Internett og at det behovet forsvarer kostnaden. I sentrumsområder er det ekstra vanskelig med utbygging fordi kommunen kun graver opp veier en gang iblant for vedlikehold av rør etc. Da fordrer utbyggingen at den private aktøren har fått signet opp mange nok kunder og at de klarer å samkjøre utbyggingen av fiber med gravearbeidet. I det hele tatt relativt tungvindt.

 

Bofiber har jo i stor grad bare strukket fiberkabler langs telefon- og lyktestolper for å slippe trøbbelet med gravingen. Det er greiere ut på landet hvor man bare kan grave en grøft langs veien.

Lenke til kommentar

Enivest ftw, dei stiller som ein ekte brebåndsleverandør til bønder og hvermansen i dei fleste isolerte einsame bygdene her i sogn og fjordane! Håpar dei ekspandera. Dei er så ivrige på å levere DSL at dei gjekk konken hadde det ikkje vore for oppkjøp av sunnfjord energi som er ein trygg kapitalist.

Lenke til kommentar

"– Fortsatt ikke bredt nok bredbånd"

Nei, det skal fanden vite. Her jeg bor per tid fåes det kun, jeg gjentar KUN, mobilt bredbånd. Dette vi jeg strengt tatt ikke sammenligne med vanlig bredbånd i det hele tatt. Et par ganger i uka går det i rundt 1 mbit, resten 0,1. Slenger man på solide begrensninger i GB også, slik at man faktisk ikke kan kjøpe digitale varer, sier det seg selv at tilbudet ikke er godt nok. For ordens skyld bor jeg mellom Ås og Drøbak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...