Gå til innhold

Kamera til førstegangsjeneste


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I januar 2012 skal jeg inn til førstegangstjeneste. Nærmere bestemt til Garnisonen i Sør-Varanger (GSV) oppe i Finnmark. Satser på å bli grensejeger og på å få et flott år ute på grensa med en nydelig natur rundt meg.

 

For å eviggjøre minnene så er jeg på utkikk etter et kamera. Selv om jeg aldri har eid et speilreflekskamera, så har jeg tatt mye bilder med det, og greier det fint. Men har fortsatt lite peiling. Jeg er også usikker på om jeg skal gå for et speilreflekskamera eller et over middels bra "lommekamera". Kameraet burde tåle, ihvertfall litt, røff behandling.

 

Har dere noen generelle tips til hva jeg burde gå for? Har dere selv tatt med dere kamera til førstegangstjenesten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med godt valg av tjeneste :) Jeg var der i 05-06 og erfaringen fra da var at i utdanningsperioden, som er hele det første halvåret, vil ett kompaktkamera som tåler juling og ikke minst er vanntett være det som fungerer best. Jeg hadde ett avansert kompaktkamera uten noen form for vannbeskyttelse, og mange situasjoner ble nok ikke dokumentert fordi det tok for lang tid å få kameraet opp og ut fra den beskyttende innpakningen :( Ett speilreflekskamera ville vært totalt uegnet i denne perioden - det ville bare blitt liggende på rommet.

 

I det siste halvåret, den tiden man er på grensa vil ett kompakt speilreflekskamera være helt ålreit. Man er litt friere og har litt bedre tid i denne perioden, og å ha en liten kameraveske hengende på stridsvesten er stort sett uproblematisk.

 

her har jeg delt en del av bildene jeg tok da jeg var der. Lykke til, og kos deg - jeg ville ikke vært foruten det året i livet mitt :)

Lenke til kommentar

Jeg ville sett på noe slikt noe: http://www.dpreview.com/products/panasonic/compacts/panasonic_dmcts2

 

Som ventle skriver så er speilrefleks uegnet for feltlivet, ihvertfall i første del av førstegangstjenesten hvor befalet gjerne går inn for at man skal ha så trangt og jævlig som mulig.

 

Hvis du får anledning til å ta med deg SLR ut i felt etterhvert så kan du jo alltids kjøpe det. Kameraet du ser på i dag har da falt såpass i pris at du får råd til både SLR og kompakt. :)

Lenke til kommentar

Kjøp et billig DSLR, de overlever fint både regn og snø. Dessuten er prisen såpass lav at man dør ikke om det slutter å virke. Eventuelt kjøp et kamera i mellomklassen (semi-pro) brukt. Nikon D300 eller Canon 40D/50D tåler langt tøffere behandling enn flertallet tror. Samt et 50mm f/1.8 eller 35mm f/1.8 (eller noe i det området); da har man alt man behøver. Brukt semi-pro koster mindre enn nye entrylevel kamera.Så kan være verdt å tenke på.

 

Løpe rundt med kompaktkamera gir crappy bilder, noe man garantert vil angre på i ettertid. Naturligvis må man orke ta det med seg, det vet sannsynligvis du best selv.

Lenke til kommentar

blir nok mest anvendelig med et pocketkamera. Hadde gått for Olympus sin nye "Tough" eller Panasonic "FT3". Da kan du ha det i lomma uten å bekymre deg for noe som helst. Disse tåler alt. og du kan drukne inntil 10 meter uten at kameraet tar skade. Når du likegodt skal bruke opptil kr 6000, kan du supplere pocketkamera med "gopro" eller "contour" til filming. Contour selges til god pris nå-

Lenke til kommentar

i grkp/u vil du nok helst ha et kompaktkamera! er ikke alltid man gidder å ta med seg et par kg ekstra med døvekt på øvelse, sekken vil veie nok uansett! Dessuten tar et speilrefleks stor plass og "mye" tid, et P/S kamera kan du ha liggende i jakkelommenn og ta frem akkurat når det passer! Halvåret på grensen kan du bruke akkurat det kameraet til du vil, du vil klare å passe på det uansett!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...