Gå til innhold

8K-TV imponerer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er jo flott at tvene sine specs bedrer seg, men bluray er fremdeles i maks 1080p og ofte lavere, og tv-sendinger 1080/720. I tillegg lages fremdeles film i 24fps, noe som er hinsides all fornuft, og tv-innhold er ikke spesielt mye bedre på 25/30 og bare sjelden på 50/60. At større skjermer blir billigere er fint, men det store fremskrittet må komme på innholdssiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke akkurat så veldig brukbar oppløsning. Det minner meg litt om megapiksel-racet som var i kameraindustrien.

 

Til de få tingene man faktisk har bruk for en slik oppløsning så er det jo flott å ha, men for en vanlig TV/film-titter, så er det idiotisk å ha en piksel-tetthet som er høyere enn den grensen vi klarer å se forskjell.

Lenke til kommentar

Mad_arab: 120 fps kildemateriale burde være et minimum så kan de som vil ha "24 fps-effekten" skru ned fps til 24 og vi som vil ha mer kjøre på 120. 3D kan kjøre på 60 fps * 2 øyne.

 

Gavekort: Megapikselracet lever i beste velgående. De siste årene har kompaktkameraer økt fra 10 til 16 Mp, rimelige speilreflekser fra 12 til 24 og mellomformat fra 60 til 90. Det ventes også en økning for 135-format fra 24 til godt opp på 30-tallet i nærmeste fremtid.

 

Uansett, så lenge høyere oppløsning ikke går på bekostning av noe annet, så må de gjerne kjøre det racet. Det blir f.eks ikke dårligere å vise en 1920x1080 film på 7680x4320 enn på en like stor 1920x1080 skjerm.

 

Høyere oppløsning kan gjøre seg godt for visning av stillbilder. Det er over 4 år siden PC-skjermene nådde 30 tommer og 2560x1600 oppløsning. Jeg håper neste steg blir 3000x2250 på 35 tommer eller 3840x2560 på 40 tommer eller noe rundt der.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Oppløsningen er ikke bare hvor skarpt bildet er...eller jo, men på et visst nivå greier du ikke å se at pixeltettheten blir tettere men dybdefølelsen vil plutselig være det som gjør at du greier å skille en 8K-skjerm fra en HD-skjerm (og selvfølgelig teknikken i selve skjermen som avgjør kontraster og sortnivå).

 

Betaler heller ekstra for en 8K-skjerm enn en håpløs 3D funksjon hvor jeg må sitte med brillene til Buddy Holly på meg, jeg gleder meg. :-)

Lenke til kommentar

Er jo flott at tvene sine specs bedrer seg, men bluray er fremdeles i maks 1080p og ofte lavere, og tv-sendinger 1080/720. I tillegg lages fremdeles film i 24fps, noe som er hinsides all fornuft, og tv-innhold er ikke spesielt mye bedre på 25/30 og bare sjelden på 50/60. At større skjermer blir billigere er fint, men det store fremskrittet må komme på innholdssiden.

 

 

Hvilke Blu-Ray filmer produsert de 1-2 årene har ikke hatt 1080P oppløsning? Er vell ytterst få Blu-Ray filmer som ikke har 1080P.

 

 

4k er mer enn godt nok til kino (mao mega lerret)

Hva i alle dager er da poenget med å gå over det?

 

Nå sitter du jo på god avstand fra lerretet i en kinosal da, dessuten kan jeg ikke si meg enig at kinoer har god nok oppløsning, personlig drar jeg på kino på grunn av lydkvaliteten og fordi jeg vil se filmen før den kommer på Blu-Ray, men generelt så ender jeg jo opp med bedre bilde hjemme i stua enn i kinosalen.. Men nå er jeg neimen ikke sikker på om verken Colosseum eller Ringen kino har noe annet enn 2K prosjektorer uansett.

Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvor godt skjermer med denne oppløsning og størrelse egner seg til å se på video i standardoppløsning eller 720p. Erfaring tilsier at bildet ofte blir mer grøtete og dårligere jo mer du strekker det ut eller beveger seg på tvers av oppløsninger.

Endret av technokitteh
Lenke til kommentar

Nei så frem til formatet blir det samme, så det ikke må drive å tulle med det så ser jeg ingen grunn til at en 1080P film på en 50" med 8K oppløsning skal se noe annerledes ut enn på en 50" med 2K oppløsning eller en med 1080P oppløsning osv.. Med god oppskalering så kan det fort se bedre ut!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er spent på hvor godt skjermer med denne oppløsning og størrelse egner seg til å se på video i standardoppløsning eller 720p. Erfaring tilsier at bildet ofte blir mer grøtete og dårligere jo mer du strekker det ut eller beveger seg på tvers av oppløsninger.

 

4320/720=6

Det betyr bare at 6 linjer vil være like når man kjører 720p på en 4320p TV. Det vil altså ikke være noe forskjell i bildet på en 4320p og en 720p TV om man kjører 720p matriale. Man kan jo kjøre upscaling slik man gjør med SD-matriale på en HD-skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg ser heller at man forbedrer mange andre problemer med dagens HDTVer enn å fokusere på høyere oppløsning.

Stereskopisk 3D er da ikke inkludert i det ønsket.

Jøss.. Teknologi-folk som motsetter seg fremskrittet? Neste jeg leser snart er vel at skjermkortene er bra nok som de er idag, og at vi aldri trenger mer enn 12GB ram (eller var det 384KB ram Gates skal ha sagt?)..

 

Edit: Mao, jeg tar ny teknologi any day.. ^^

Lang der i fra, men det er vesentlige mengder av andre problemer og ulemper som bør løses først. Heng litt i eks. avforum så får du vel et greit inntrykk. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

personlig drar jeg på kino på grunn av lydkvaliteten...

Personlig har jeg nesten helt sluttet å gå på kino fordi jeg er redd for å skade min egen og barns hørsel med de ekstreme lydnivåene de har utviklet de siste 5 årene. Og hva er poenget om man må sitte med øreplugger/sov-i-ro på en kino?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Merkelig å kritisere teknologifremskrittet på et nettsted som dette. Jeg for min del ser klart forskjell på 1080p og 720p (selvsagt er det andre variabler enn bare oppløsning, men i grove trekk), og vil lett oppgradere TVen min når den økte bildekvaliteten kan rettferdiggjøres av pris. Heller høyere oppløsning enn fjas som 3D jeg uansett får hodepine av.

 

Det er forøvrig få eller ingen som vil tvinge dere andre til å oppgradere TVen, så hvis dere er fornøyd med dagens utstyr har dere ingenting å frykte.

Lenke til kommentar

Merkelig å kritisere teknologifremskrittet på et nettsted som dette. Jeg for min del ser klart forskjell på 1080p og 720p (selvsagt er det andre variabler enn bare oppløsning, men i grove trekk), og vil lett oppgradere TVen min når den økte bildekvaliteten kan rettferdiggjøres av pris. Heller høyere oppløsning enn fjas som 3D jeg uansett får hodepine av.

 

Det er forøvrig få eller ingen som vil tvinge dere andre til å oppgradere TVen, så hvis dere er fornøyd med dagens utstyr har dere ingenting å frykte.

Her tror jeg du blander epler og bananer

Lenke til kommentar

Personlig har jeg nesten helt sluttet å gå på kino fordi jeg er redd for å skade min egen og barns hørsel med de ekstreme lydnivåene de har utviklet de siste 5 årene. Og hva er poenget om man må sitte med øreplugger/sov-i-ro på en kino?

Det er fakstisk slik at ørene våre oppfater forvrengt lyd som høyere enn uforvrengt ren lyd ved samme volum. Jeg tror dette er noe av forklaringen. Slik er det iallfall i Bergen der jeg av og til går på kino. Etter en fokus på 80-tallet der kinoen satset på kvalitetsutstyr på lydsiden har dette blitt skiftet ut med utstyr med ting som ofte låter dritt. Og dette uten at utstyret er blitt noe billiger. THX godkjenning eller ikke, det låter skikkelig søppel på kino for tiden.

Eksempelvis en horndiskant låter helt forferdelig i mine ører, uansett pris, og det er nok ofte utstyr vi møter på kino.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Jeg gremmes over lyden på kino. Men det er kanskje ikke så rart at kinolyden er bedre hjemme når man skal gi god lyd til 1-2 sitteplasser og ikke 200.

 

 

8k er uansett en teknologi som ligger 10 år frem i tid. Innen den tid så kan det være at filmer etc. blir filmet i 8k-oppløsning.

 

Jeg synes det ihvertfall er bedre å ha høyere oppløsning i tilfelle man trenger det i fremtiden istedenfor å sitte der og forbanne seg over at man lagret cd-samlinga i mp3 eller filmet barnas første skritt i 1080p.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...