Gå til innhold

Håndholdt laser kan slå ut satelitter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan jeg lure på hva som er vitsen med en slik?

 

Sånn... Bortsett fra å peke på lerretet i et foredrag? :-P

Jeg er ikke spesielt kreativ, merker jeg, for jeg kan ikke finne noen praktisk anvennelige områder som en helt vanlig laserpenn til under 100 kroner vil være god nok til? :-P

 

Grille maur, dersom den blir varm? :-P Det strider jo imot overskriften, liksom xD

Lenke til kommentar

Brenne papir som andre skriver på? :p

 

Var da voldsomt så konsentrert lyset var da, det visste jeg ikke.

 

Uansett vil lyset spaltes mens den går gjennom atmosfæren, jeg tviler på at du faktisk kommer til å rekke til Earth Orbit med en slik konsentrasjon. Blinde piloter kan det jo godt være skjer.

 

Noen som vet hva bølgelengden på denne er?

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Nå får man jo tak i 1-2000mW grønne lasere rundt om for 100-300$ på nett, så at denne overprisede laseren er den kraftigste tviler jeg vel på....

 

Og tro meg, det holder fint med 100-200mW for å ødelegge øynene eller blende et fly, så det er alt for mange rundt om som leker med disse tingene uten å tenke over farene med det!

 

Hvordan den kan slå ut satellitter på så lang avstand lurer jeg på, den strålingen de blir utsatt for utenfor atmosfæren vår er nok "litt" kraftigere enn en 1000mW laser på 100km avstand ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sykt at slike ting er lov å selge, enten det er i norge med spesial-tillatelse eller i utlandet.

 

Burde forbys verden over. :mad:

 

Den kan verken slå ut satelitter, blende astronauter eller skade menneskelig hud på samme sekundet som huden blir pekt på. :roll:

 

Den kan derimot blinde deg samme øyeblikket som du får laseren i øyet, og den kan blende piloter. Begge disse er noe en 300mW laser burde kunne gjøre, så vidt jeg vet er alt over 300mW ulovlig i Norge. Forøvrig kan en 25mW-laser også blinde mennesker, men da må du nok peke i øyet litt lengre, det skjer ikke øyeblikkelig nede på 25mW.

 

Når det gjelder spesialtillatelse, er du sprø? Du er klar over at veldig mange industrier bruker lasere for presis kutting, at det meste forskning bruker lasere osv.?

 

Disse er selvfølgelig flere hundre ganger kraftigere, og de er heller ikke håndholdt. Faktum er at lasere er nødvendig, og de er kommet for å bli.

 

Jeg tviler på at denne laseren har muligheten til å kunne komme seg gjennom atmosfæren, pga. lys-spalting, den bruker vel opp energi fort og motstand fra gasser i atmosfæren. Teoretisk 183km? Ja. I praksis? Neppe.

 

Vær så snill, ikke bruk slike ord.

Kvaliteten faller raskt etter slike ord.

 

100% enig. Denne artikkelen var dårlig.

Endret av Kaymeerah
  • Liker 2
Lenke til kommentar

så vidt jeg vet er alt over 300mW ulovlig i Norge

 

Faktisk ikke...

 

Det er siden 1.1.2011 nødvendig å søke om tillatelse til besittelse og bruk av laser på over 1mW i det offentlige rom. Til privat bruk er man selv ansvarlig og det er i praksis ingenting som hindrer deg i å kjøpe en så sterk håndholdt laser som du bare får tak i (klasse 4 lasere kan være av ubegrenset styrke). Strålevernet anbefaler ikke bruk av laser på over 20mW til bruk for å lyse mot stjerner o.l., ergo er det maks. grensa man bør forholde seg til ved en eventuell søknad på bagrunn av astronomi-interessene sine. Veiledning til søknadsskjema forklarer mer om dette.

 

Denne loven betyr i praksis at du fortsatt kan importere kraftige lasere som før, og oppbevare eller bruke dem privat, men må søke om å bruke dem i det offentlige rom, eller hvis du f.eks. skal gå rundt med en i lomma, eller selge dem. (Sitat: "Hvis du ikke har godkjenning for en laserpeker som kan være i en av de laserklassene som krever godkjenning, vil det være ulovlig å ta den med ut av eget hjem eller lyse ut i offentlig rom.")

 

Loven gjelder IKKE laser som er del av annet utstyr til bruk i virksomheter.

 

Det betyr altså at man kan dømmes ganske hardt for å bryte denne nye loven. Det er hovedpoenget med loven. Det er verdt å merke seg at selv om du bruker en slik laser privat, vil du kunne arresteres hvis lyser f.eks. skinner ut av et vindu "og inn i det offentlige ROM!".

 

Har lest noe på diverse forum om at maks styrke som er lovlig å importere skal være 500mw (klasse 3B), men dette har jeg ikke sett skrevet i noen lov...

 

Er nok sikkert grei å ha med seg på tur i skogen og du skal tenne et bål men har glemt lighter, da er vel sikkert denne perfekt siden den er 8000 ganger kraftigere enn sollyset (tenner sikkert papir raskere enn det tar å tenne papir med forstørrelsesglass og sollys.

 

Da er det kanskje lettere å ta med seg litt fyrtøy ;) ellers gjør en veldig kraftig lommelykt også en grei jobb på dette, og de er ikke ulovlige å bruke i det offentlige rom.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Må si meg enig i det resten av folket sier om ord bruken.

Om redaktøren begynner å sutre over dårlige visninger og vil ha skrekk, døds osv språk for å promotere artikkelen så har journalisten våre full tilattelse til å smekke til redaktøren.

 

For vi har nok dårlig journalistikk, vi trenger ikke mer, MEN MINDRE!!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...