Gå til innhold

Her er OCZs SSD-hybrid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne koster rundt 3500 kr (sikkert mer i norge) og det kaller dere en grei pris? Er det bare jeg som ikke ser poenget i å kjøpe en slik disk til 3500 eller mer?

 

Corsair SSD Force Series™ 3, 120GB koster 1295

Western Digital Caviar® Blue 1TB koster 460

 

Det blir 1755 (ca halv pris).

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Og denne fungerer hvordan når platelageret dør / får bad sectors ? :)

Jeg håper det er mulig å bytte ut harddisken selv uten å måtte ty til så altfor kompliserte inngrep. Ellers er jeg enig i resten av kommentarene her om at dette er en lite kostnadseffektiv løsning for en vanlig pc-bruker. Det blir uansett spennende å se hvor god kontrolleren er og hvilken ytelse man kan oppnå med den, med tanke på utviklingen av 2,5" hybriddisker man kan putte i sin bærbare.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert SSD for databaser i en større bedrift. Databaser har normalt mindre behov for overføringshastighet og mer behov for raske les og skriv operasjoner, IOPS.

Til nå har problemet vært størrelse på SSD, TRIM støtte og gode nok kontrollere.

 

Poeng med en hybrid er caching og størrelse på lagringen. En hybrid leverer caching av SATA disken og dermed får du veldig mye høyere IOPS, samt at du får lagringskapasiteten opp til 1 TB. Behovet kan være lagring av store databaser som ikke får plass på en enkelt SSD.

IOPS over PCIx er også bedre enn SSD på SATA 6gb/s.

 

Det er derfor ikke et alternativ å kjøpe en snurredisk og en SSD i stedet for i slike tilfeller der data som aksesseres er stor.

Et alternativ er å sette opp flere SSD disker i RAID 0, men da mister man TRIM støtte og prisen blir høyere enn dette produktet (pr idag)

 

 

Et par bekymringer:

Støtte for TRIM over SAS/PCIx er ikke ok i Windows7/2008R2? I så fall vil ytelsen falle etter en stund.

 

Når det er løst er produktet absolutt interresant for database servere.

Lenke til kommentar

IT-per. TRIM er ikke et så stort problem, da selv i degradert tilstand (der de stabiliserer seg) vil de bedre SSDene ha grei ytelse. Om man går for en ren SSD-løsning kan man sette av ekstra ledig plass og få mindre degradering.

 

Det største problemet med RevoDrive Hybrid vil være datasikkerhet. Den vil være mindre sikker enn HDD som er montert på den. Cachecade eller lignende løsninger fra HW raid kontroller produsenter vil være mer aktuelt, da du kan kjøre HDD i RAID 5/6/10/50/60 med 1 eller fler SSDer som cache.

 

Som en billig og noenlunde sikker løsning for databaser vil jeg si RAID-10 fra hovedkort (eller eventuelt LSI 9211-4/8i eller tilsvarende) av SF-2xxx SSDer og daglig backup vil gi en god balanse. Et slikt RAID vil ikke ha noe problem med å dumpe backup selv under ganske heavy load, da selv Gbit nettverk vil være flaskehals.

Lenke til kommentar

Og denne fungerer hvordan når platelageret dør / får bad sectors ? :)

Jeg håper det er mulig å bytte ut harddisken selv uten å måtte ty til så altfor kompliserte inngrep. Ellers er jeg enig i resten av kommentarene her om at dette er en lite kostnadseffektiv løsning for en vanlig pc-bruker. Det blir uansett spennende å se hvor god kontrolleren er og hvilken ytelse man kan oppnå med den, med tanke på utviklingen av 2,5" hybriddisker man kan putte i sin bærbare.

Ser ikke ut som det er noe problem å bytte disk på denne, en morsom idee hadde vært å bytte ut den 2.5" med den 2-3TB rask 5.25" via kabel og egen strømkontakt.

Morsom idee men for dyr og antagelig for overdimensjonert.

Gi meg en 2TB 5.25" med en 32-64GB SSD cache og du ville hatt en meget god løsning. Ja gjerne en slik kontroller da du kan bytte snurredisk underveis.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg denne som en sekundær disk til å lagre spill og massemedia på. En ren SSD til OS og et eksternt NAS til backups. Fordelen med å ha dette i et PCI-E spor er jo åpenbar med tanke på kabler og lufting. Tenk dere en TJ08-E med en singel SSD i bånn, og en hybrid som sekundær. Da kan du fjerne hele harddisk rammen og 180mm viften vil blåse frisk luft rett inn mot HK og grafikkort. Tipper den er ganske støyfri denne hybrid disken også.

 

Gleder meg til å se noen tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...