Gå til innhold

Lanserer gedigen brillefri 3DTV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Simen har ett godt poeng. De selger sikkert flere TV under Quad-FullHD enn de hadde gjort ved å gi de betegnelsen 4k oppløst skjerm, som etter mitt skjønn i bestefall høres ut som en "profesjonell monitor".

 

Men tror dere denne kan være fri for barnesykdommer da den vil være ett 1.generasjons produkt?

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn det fungerer. Oppløsningen i begge retninger beholdes.

 

Men for å skape 3D-effekten må de gjøre et triks. Det går ut på at halvparten av pikslene er synlig for det ene øyet samtidig som den andre halvparten er synlig for det andre. Man ser med andre ord alle pikslene samtidig, bare ikke med begge øyne. Det høyre øyet vil se 1920x2160 piksler med 1 piksel avstand mellom hver piksel i bredden. Det venstre øyet vil se 1920x2160 piksler med 1 piksel avstand mellom hver piksel i bredden. Totalt ser man 3840x2160 piksler. Er man enøyd ser man bare 1920x2160. Oppløsningen påvirkes ikke av hvor mange personer det er i rommet.

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn det fungerer. Oppløsningen i begge retninger beholdes.

 

Men for å skape 3D-effekten må de gjøre et triks. Det går ut på at halvparten av pikslene er synlig for det ene øyet samtidig som den andre halvparten er synlig for det andre. Man ser med andre ord alle pikslene samtidig, bare ikke med begge øyne. Det høyre øyet vil se 1920x2160 piksler med 1 piksel avstand mellom hver piksel i bredden. Det venstre øyet vil se 1920x2160 piksler med 1 piksel avstand mellom hver piksel i bredden. Totalt ser man 3840x2160 piksler. Er man enøyd ser man bare 1920x2160. Oppløsningen påvirkes ikke av hvor mange personer det er i rommet.

Forklar gjerne hvordan man får til dette "trikset" med å vise halvparten av bilde på annenhvert øye når skjermen ikke krever briller.

 

Har lest tidligere at Thosiba har hevdet de trenger en oppløsning på 8k4k for å vise et bilde med full oppløsning i 3D på denne typen skjermer, var derfor jeg lurte på hva slags oppløsningen den omtalte TV-en gir i 3D.

Lenke til kommentar
Forklar gjerne hvordan man får til dette "trikset" med å vise halvparten av bilde på annenhvert øye når skjermen ikke krever briller.

Slik:

 

Parallax%20barrier%203D%20TV%20Sharp.jpg

 

Man må selvsagt sitte i riktig posisjon i forhold til TVen for at dette skal fungere. Det fungerer med mange tilskuere, men alle må tilpasse posisjonen sin.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Håper vi får PC-skjermer i størrelsen 30-40 tommer med Quad Full HD snart. Eller ennå bedre: 3840 piksler i bredden og 4:3-format. :dribble:

 

Jeg er litt sent ute med denne her,men...

Jeg kan ikke huske og ha hørt eller sett noe om en pc-skjerm i 4:3 med 3840 horisontale piksler...,men pc-skjerm med 3840 horisontale piksler er ikke noe nytt...

 

Helt i begynnelsen av 2000-tallet klarte IDTech å produsere et LCD-Panel på 22" som var i stand til å vise 3840x2400(16:10)(9,2 Mega-Piksel)...

Som Philips for Audi...,så solgte IDTech paneler av denne typen til 5 forskjellige IT-Selskaper...

Av de modellene som ble solgt så var det IDTech og IBM sin T221 som ble lansert i 2001 som kom best ut med tanke på refresh-rate...,med en refresh-rate på opp til 48Hz...

De andre modellene klarte en refresh-rate på opp til 41Hz...

Disse skjermene kostet i sin tid såpass mye at etterspørselen etter slike skjermer var svært lav...

Siden begynnelsen av 2007 så er der ingen slike skjermer i produksjon...

Selv om at Toshiba i slutten av 2007 hadde uttalt seg om sin intensjon for å lage sin egen 22" modell med 3840x2400(16:10)(9,2 Mega-Piksel)...,men så ble det hvis bare ved tanken...

 

On a side note...,for å si det på fint...

Så kan jeg også føye til at...

Ser man bort i fra DVI så er det kun Display-Port V.1.2 som klarer å vise 3840x2400(16:10)(9,2 Mega-Piksel) på en skjerm...

Men det er absolutt max for Displayport V.1.2...,og det er ikke 100% sikkert at man klarer å få det til...

Det avhenger av at grafikk-kortet er av veldig høy kvalitet...,med nok av krefter under panseret...,so to speak...

Forskjellen er at med DVI så må man bruke opp til 4 kabler av Single-Link eller 2 kabler av Dual-Link for å oppnå ønsket refresh-rate...,men med Display-Port v.1.2 så kan man klare det samme med bare en enkel kabel...

 

I know... I know...

I'm off topic...

Men i det minste så nevnte jeg TOSHIBA... :innocent:

Lenke til kommentar

Fordi 4k betyr 4000 piksler i bredden, uten å si noe om høyde og format. Quad Full HD betyr 3840 i bredde og 2160 i høyde og dermed 16:9-format.

 

Beklager for at jeg er litt pirkete :innocent: ,men...

 

4K er tilnærmet lik 4000 piksler,men antallet piksler er egentlig 4096...

Det har i lengre tid blitt debatert om Quad Full HD(3840x2160)(16:9)...skulle bli klassifisert som 4K siden det formatet har under 4000 piksler horisontalt...

 

Pussig nok så har følgene formater kommet inn under 4K-Klassifiseringen...:

Academy 4K = 3656 × 2664,(1.37:1),(9,739,584 Piksler)

Digital Cinema 4K = 3996 × 2160,(1.85:1),(8,631,360 Piksler)

 

Andre Full-Blods 4K-Formater er som følger...:

Full Aperture 4K = 4096 × 3112,(1.32:1),(12,746,752 Piksler)

Digital Cinema 4K = 4096 × 1714,(2.39:1),( 7,020,544 Piksler)

 

On a side note...

Så kan jeg også føye til at i fra 2010 har YOUTUBE innført muligheten til å streame video i 4K-Format...,henholdsvis 4096×2304 piksler(16:9) og 4096x3072(4:3)...

Og det må jeg innrømme at jeg synes er litt rart med tanken på at det per dags dato ikke finnes skjermer som takkler denne oppløsningen...

Pluss at man må sitte på ei ganske så rå internett-linje for å kunne få oppleve lag-fri streaming med en såpass høy oppløsning...

Ja,jeg vet...

Off topic...igjen...sorry... :ermm:

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...