Gå til innhold

Test: Apps for navigasjon i skog og mark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er gode kartprogrammer for navigasjon i skog og mark (kun Android):

Locus Pro

OruxMaps

Norgeskart

BackCountry Navigator PRO GPS

Maverick Pro

OsmAnd+

RMaps

TrekBuddy

 

Til de fleste av disse kan man laste ned kart på forhånd med Mobile Atlas Creator. Tror alle betalingsprogrammene også finnes i gratisvarianter.

 

Jeg har valgt løsningen Locus Pro + Locus addon Map Tweak + Mobile Atlas Creator med de (komplette) kartkildene fra MOBAC 1.9 beta 1. Da har jeg tilgang til utrolig mange forskjellige kart, bl.a. Topografisk Norgeskart fra Statens Kartverk.

Endret av Prompel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

for å "navigere" i skogen, fjellet... må du lage et kart på forhånd.

Google Maps ->mine steder->Opprett Kart->bruk så linjeverktøyet og tegn inn der du skal gå. lagre kartet.

I android kan du hente inn kartet og gå etter linja. Det ikke navigering slik det er på veiene, men du har i det minste en linje du kan følge.

Lenke til kommentar

Apps for navigasjon i skog og mark? Trodde artikkelen tok for seg forskjellige apps til ios og android. Ikke bare google maps, som absolutt ikke er laget for navigasjon i skog og mark. Her jeg bor er jo satelittbildene latterligdårlig.

Les artikkelen en gang til:

Vi tester apper til bruk i skog og mark, som du kan dra nytte av på fisketur, jakt eller en tur i skogen. De nærmeste dagene vil vi finne ut hvilke som er aller best, og kåre en vinner. Den første appen vi har sett på er Google Maps, standardkartet som ligger inne på din Android-mobil.

 

Lenke til kommentar

Apps for navigasjon i skog og mark? Trodde artikkelen tok for seg forskjellige apps til ios og android. Ikke bare google maps, som absolutt ikke er laget for navigasjon i skog og mark. Her jeg bor er jo satelittbildene latterligdårlig.

 

La til denne nederst på siden: "Følg med videre i helgen og i neste uke på Mobilen.no: Vi har testet flere apper til bruk i skog og mark."

 

...for å unngå flere misforståelser. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er vel en vesentlig faktafeil i denne artikkelen? På Galaxy S kan jeg lagre så mye kart jeg bare orker (uten tillegsprogrammet på Labs). Det eneste du trenger å gjøre er å se på kartområdet du skal bruke når du har mobildekning. Så langt har jeg snaue 39 MB som er forhåndsbuffret på mobilen. Du kan selv velge å buffre vanlig kart, terreng og satelitt...

Lenke til kommentar

Er det noe jeg overser her eller ???

Lagringsplass? Vet ikke helt hvor stor plass som kreves for f.eks. hele Norge i alle zoom-oppløsninger, men det er alt for mye for en fislete liten mobiltelefon.

 

Nekter å tro det det er årsaken.... Kart krever ikke stor plass, spesiellt ikke med tanke på att mobiler idag leveres som regel med minst 10GB minne (i tillegg til kortleser)...

 

Sjekket filstørrelser nå faktisk, kart for Norge ligger på 78MB, hele Europa 3,1GB...

 

ovimaps.jpg

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Må bare få nevne www.viewranger.com

Dette er jo selvfølgelig ikke en app i den forstand, men et program som gjør mobilen om til en fullverdig GPS.

Har det selv, og må bare anbefale i bøtter og spann... Man kan få hele Norge om man vil ha det, i 1:50000.

Det koster å kjøpe, men så lagrer man kartene i telefonen for alltid, og er uavhengig av nettilgang for å bruke det.

Finnes til Iphone. Android og Symbian.

Lenke til kommentar

Nekter å tro det det er årsaken.... Kart krever ikke stor plass, spesiellt ikke med tanke på att mobiler idag leveres som regel med minst 10GB minne (i tillegg til kortleser)...

 

Sjekket filstørrelser nå faktisk, kart for Norge ligger på 78MB, hele Europa 3,1GB...

Må være vektorbaserte kart. Fungerer greit nok, og tar definitivt liten plass, men du blir låst til en app og et kart. Og ikke minst, du blir låst til Nokia ... :ermm:

 

 

 

Må bare få nevne www.viewranger.com

Dette er jo selvfølgelig ikke en app i den forstand, men et program som gjør mobilen om til en fullverdig GPS.

Må si at prisene er hinsides all fornuft med tanke på hva som er tilgjengelig av gratis-apper, i hvertfall til Android.

 

 

Og jo, det er en app. Fra www.viewranger.com:

You've already got the phone, just install our App to get the rest
Lenke til kommentar

Nekter å tro det det er årsaken.... Kart krever ikke stor plass, spesiellt ikke med tanke på att mobiler idag leveres som regel med minst 10GB minne (i tillegg til kortleser)...

 

Sjekket filstørrelser nå faktisk, kart for Norge ligger på 78MB, hele Europa 3,1GB...

Må være vektorbaserte kart. Fungerer greit nok, og tar definitivt liten plass, men du blir låst til en app og et kart. Og ikke minst, du blir låst til Nokia ... :ermm:

 

 

Ja nettopp, da er ikke lagringsplass noe problem på en moderne mobil, det som var poenget mitt ;) Man kan fint lagre kart for hele verden på mobilen (selv om de færreste nok gjør det, jeg har kun Europa på min)...

 

Att Ovi Maps er låst opp til Nokia ser jeg ikke som noe problem, tipper svært få velger bort Ovi Maps på sin Nokia uansett..

 

Regner med Amobil skal ha en test av den i fortsettelsen av denne artikkelen, jeg er iallfall veldig fornøyd med Ovi Maps :D

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...