Gå til innhold

Sony vil gjøre TV-tittingen din bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blu-ray for en tusenlapp?

 

Fram til nå har Blu-ray ofte vært en ganske dyr affære. Prisene på spillere har sakte men sikkert sunket siden teknologien først ble vist fram for flere år tilbake, men nå har Sony endelig klart å presse prisen ned til en tusenlapp.

LG har hatt spillere til langt under tusenlappen en stund. Så vidt jeg husker var det et tilbud i vinter på den enkleste modellen til 499 kr.

 

Redigert: LG BD 550 499 kr

 

Jeg teller =96&detailId[]=615%282469%29&pg-q=&price_min=&price_max="]fire modeller under tusenlappen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å distribuere innhold via snurrende plastskiver hører vel fortiden til. Ellers får man såvidt jeg kan se funksjonaliteten i den boksen med om man kjøper en ny tv idag.

 

Så etter at Sony har nå har sluttet å utvikle nye tv-modeller selv så skal de altså satse på separate bokser for de som har gamle tv-aparater? Fra å konkurrere med Samsung og Panasonic skal de altså nå konkurrere med dlink og Logitech?

Lenke til kommentar

Plastplater vil nok være en viktig distribusjonsform en stund til av flere grunner;

 

Manglende båndbredde: De færreste har i dag båndbredde som lar dem laste ned innholdsmengden på en BD raskere enn en nettbutikk kan sende plata hjem til postkassa.

 

Videre er det svært mange som føler seg tryggere med, eller samler på, fysisk media. Selv har jeg for tiden forhåndsbestilt Forza 4, Mass Effect 3, Skyrim, Uncharted 3 og SW:TOR i samlerutgavene fordi jeg vil ha dem på hylla (gir selv bæng i plata når det kommer til PC, men får ikke samlerutgavene uten).

 

Dernest sliter vi fremdeles med lite lagringsplass på spillekonsollene. 2-300GB gir plass til kanskje 10 gjennomsnitts-spill. Mange av oss har en del TB kapasitet på PC'n hjemme, men det er lite man får gjort med konsollene enn så lenge (fjernlagring og streaming tilsvarende OnLive kan løse dette dersom båndbredde tillater det).

 

Til sist ser jeg for meg mangelen på standardisering som ett problem for de uten interesse for det tekniske og som bare vil nyte en film eller ett spill. Det skal mye til før digital distribusjon overgår enkelheten av å ta med seg ei plate hjem og stappe den i spilleren (noe BD vs. DVD allerede utfordrer de store forbrukermassene med - de vil ikke ha valgmuligheter, de vil ha noe som fungerer hver gang!). Har dog sett VOD fungere bra, Tyske Telekom's IPTV-løsning fungerer overraskende bra dor eksempel, men ~70'000 filmer tilgjengelig så enkelt at folk helt uten teknisk kompetanse (hvordan holder man en data-mus?) er helt selvhjulpne i løpet av sekunder. Det kommer seg altså! (Canal Digital's HD-PVR-boks, fremdeles uten VOD-mulighet, er derimot så råtten at jeg nesten ikke orker å bruke den)

 

Streaming og digital distribusjon kommer til å få ett stadig større fotfeste, men fysisk media kommer også til å ha ett solid tak hos både de mest ihuga (samlere) og hos den typiske forbrukeren. DVD er jo fremdeles den største standarden, og hvor gammel er ikke den? Den selger ene og alene fordi 'alle' kan benytte den.

 

Det er positivt att prisen på BD-spillerne går rolig ned, det er nok ikke så lenge til billig-DVD-spillerne forsvinner fra markedet og BD finner veien inn i økonomi-klassen. Ikke fordi gjennomsnittsforbrukeren ser forskjell på 720/1080 eller DVD/BD, men på grunn av markedsføringen og ett ønske om å være moderne og å følge med på en opplevd utvikling, samt at man dermed er noe fremoverkompatibel. Selv kommer jeg til å anbefale min mor å kjøpe en BD-spiller slik att hun ikke trenger å bekymre seg for faren ved å låne/leie/kjøpe film på feil format.

Lenke til kommentar

Salget av plastplater vil selvsagt ikke stupe til null over natta. Akkurat som med overgangen mellom VHS og DVD vil det bli en langtekkelig affære der stadig flere får gode nok nettlinjer og standardiseringen konvergerer. Markedsandelene for digital streaming, multicasting og nedlasting kommer til å øke jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...