Gå til innhold

Sony lanserer 3D-headset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sony lanserer 3D-headset

 

Japanerne er de første som får oppleve den oppslukende 3D-hjelmen.

 

 

1999, Japan:

Sony Glasstron LDI-D100B. HMD, stereoskopisk/3D.

Dette blir litt som om vi får lese at Sony lanserer MP3-spiller og Japanere er de første som får oppleve den spennende musikk-opplevelsen.

Lenke til kommentar

Som jeg ser det så er ikke " 750" på 20m " mer enn fin måte å lokke til seg kunder på...

Men sannheten er at " 750 på 20m " ikke akkurat er så mye å skryte av hvis man tenker seg litt om...

 

" 750" på 20m " tilsvarer grovt regnet det å ha en 23" på databordet...

 

Til en pris på Kr.5800,- for 23" HMD....,så foretrekker jeg personlig å investere i 23" vanlig skjem med en høyere oppløsning på 2048x1152 for halve prisen...

Riktig nok så har den kun 2D...,men det passer meg helt fint...

 

HMD har selvfølgelig den fordel at den stenger ute mesteparten av lyset fra omgivelsene...,og at den har som regel 3D-egenskaper...,for dem som liker sånt...

Lenke til kommentar

VR sett fantes i 1995 allerede og jeg husker jeg vurderte det til spillet Marathon (den gangen det fantes en håndfull kule spill til Mac hehe). Det fikk en heller lunken mottagelse den gangen fordi teknologien sviktet i flere ledd.

 

I dag er nok teknologien modnet noe. Hilser denne velkommen og håper den kommer til PC snart, dog med bedre oppløselighet (4K minst!).

Lenke til kommentar

VR sett fantes i 1995 allerede og jeg husker jeg vurderte det til spillet Marathon (den gangen det fantes en håndfull kule spill til Mac hehe). Det fikk en heller lunken mottagelse den gangen fordi teknologien sviktet i flere ledd.

 

I dag er nok teknologien modnet noe. Hilser denne velkommen og håper den kommer til PC snart, dog med bedre oppløselighet (4K minst!).

 

Ja 4k hadde vært snasent.

Lenke til kommentar

Som jeg ser det så er ikke " 750" på 20m " mer enn fin måte å lokke til seg kunder på...

Men sannheten er at " 750 på 20m " ikke akkurat er så mye å skryte av hvis man tenker seg litt om...

 

" 750" på 20m " tilsvarer grovt regnet det å ha en 23" på databordet...

 

Til en pris på Kr.5800,- for 23" HMD....,så foretrekker jeg personlig å investere i 23" vanlig skjem med en høyere oppløsning på 2048x1152 for halve prisen...

Riktig nok så har den kun 2D...,men det passer meg helt fint...

 

HMD har selvfølgelig den fordel at den stenger ute mesteparten av lyset fra omgivelsene...,og at den har som regel 3D-egenskaper...,for dem som liker sånt...

 

Ser for meg at du drar med deg den 23 tommern på fly og tog også? Ikke akkurat sammenlignbart..

 

Som sagt kan man sikkert sitte x antall meter unna en 50" tommer slik at bilde bli "like stort" som en 23", men opplevelsen vil forsatt være annerledes. Isåfall ville det aldri vært vits å kjøpe en stor TV, får da kunne man heller bare flyttet seg nærmere tven.. nei det funker ikke sånn

Endret av MrLG
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Begge panelene er på syv tommer".

Ingen av panelene er på syv tommer.

 

Panelene er begge 0.7 tommer.

 

skal visstnok gi følelsen av å se en 150" fra 4 meters avstand, eller 750" fra 20 meters avstand(som nevnt i artikkelen) hvis du ganger alt med 5, eller 1500" fra 40 meters avstand.

Men tviler sterkt på at folk har stuer på størrelse med ei fotballbane

Lenke til kommentar

Som jeg ser det så er ikke " 750" på 20m " mer enn fin måte å lokke til seg kunder på...

Men sannheten er at " 750 på 20m " ikke akkurat er så mye å skryte av hvis man tenker seg litt om...

 

" 750" på 20m " tilsvarer grovt regnet det å ha en 23" på databordet...

 

Til en pris på Kr.5800,- for 23" HMD....,så foretrekker jeg personlig å investere i 23" vanlig skjem med en høyere oppløsning på 2048x1152 for halve prisen...

Riktig nok så har den kun 2D...,men det passer meg helt fint...

 

HMD har selvfølgelig den fordel at den stenger ute mesteparten av lyset fra omgivelsene...,og at den har som regel 3D-egenskaper...,for dem som liker sånt...

 

Ser for meg at du drar med deg den 23 tommern på fly og tog også? Ikke akkurat sammenlignbart..

 

Som sagt kan man sikkert sitte x antall meter unna en 50" tommer slik at bilde bli "like stort" som en 23", men opplevelsen vil forsatt være annerledes. Isåfall ville det aldri vært vits å kjøpe en stor TV, får da kunne man heller bare flyttet seg nærmere tven.. nei det funker ikke sånn

 

Formelen som jeg brukte finner man på wikipedia...under "Head-mounted display"...

 

"Diagonal(Tomer) / Avstand(feet) ' 2 = Desktop-Display"

 

Quote...:

"Field of view (FOV) – Humans have an FOV of around 180°, but most HMDs offer considerably less than this. Typically, a greater field of view results in a greater sense of immersion and better situational awareness. Most people do not have a good feel for what a particular quoted FOV would look like (e.g. 25°) so often manufacturers will quote an apparent screen size. Most people sit about 60 cm away from their monitors and have quite a good feel about screen sizes at that distance. TO CONVERT THE MANUFACTURER'S APPARENT SCREEN SIZE TO A DESKTOP MONITOR POSITION, JUST DIVIDE THE SCREEN SIZE BY THE DISTANCE IN FEET, THEN MULTIPLY BY 2. Consumer-level HMDs typically offer a FOV of about 30-40° whereas professional HMDs offer a field of view of 60° to 150°.

Resolution – HMDs usually mention either the total number of pixels or the number of pixels per degree. Listing the total number of pixels (e.g. 1600×1200 pixels per eye) is borrowed from how the specifications of computer monitors are presented. However, the pixel density, usually specified in pixels per degree or in arcminutes per pixel, is also used to determine visual acuity. 60 pixels/° (1 arcmin/pixel) is usually referred to as eye limiting resolution, above which increased resolution is not noticed by people with normal vision. HMDs typically offer 10 to 20 pixels/°, though advances in micro-displays help increase this number.

Binocular overlap - measures the area that is common to both eyes. Binocular overlap is the basis for the sense of depth and stereo, allowing humans to sense which objects are near and which objects are far. Humans have a binocular overlap of about 100° (50° to the left of the nose and 50° to the right). The larger the binocular overlap offered by an HMD, the greater the sense of stereo. Overlap is sometimes specified in degrees (e.g. 74°) or as a percentage indicating how much of the visual field of each eye is common to the other eye.

Distant focus ('Collimation'). Optical techniques may be used to present the images at a distant focus, which seems to improve the realism of images that in the real world would be at a distance."

 

By the VEI...

Ja,jeg ser for meg at det å bære rundt på en 23" skjerm...,f.eks. på bussen, flyet, toget, eller Flagruta høres ganske så sprøtt ut det også...

Men til mitt forsvar (...ikke det at jeg føler at jeg trenger det...,men...) så tenkte jeg mer på stasjonært bruk når jeg skrev det innlegget...

 

SONY sitt HMD er sikkert et bra produkt det...,men 1280x720 er i minste laget hvis man tar dagens teknologi it betraktning...

Der finnes f.eks. HMD med 4200x2400 pixeler per øye (totalt 2400x1720 effektive pixeler)...,men et sånt produkt koster så pass mye at under pris så står det som oftest "Ta kontakt for Pris-Informasjon...!!!"

Som jeg liker å si det på fint...: "If U have to ask...,U most likely can't afford it..."

Kanskje det bare gjelder meg...!? :innocent:

Lenke til kommentar

jj82: det er vel strengt tatt ikke så latterlig som du vil ha det til. Det sier de fleste mer om hvor stort bildet blir i forhold til synsfeltet ditt, enn om de hadde skrevet at bildet tar opp 80% av synsfeltet uten å medregne ufokusert sidesyn.

 

Javel? Hvor mange hr ett forhold til 750-tommers skjermer? Jeg har ikke det, mulig kinolerret er på omkring den størrelsen, men det er vel ikke noe folk vet? Å sammenlikne det med en dataskjerm på sitteavstand feks hadde gitt mye mer mening, men det høres neppe like imponerende ut.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, å snakke om at det blir som en 750 tommer på 20 meter er helt tåpelig, og tydelig et reklametriks. Joda det stemmer, men som sagt før i denne tråden, så er det få som har noe forhold til 750" store lerreter, og her prøver man tydeligvis bare å satse på at høye tall imponerer.

 

For å regne oss ned til en størrelse som er litt lettere å forholde seg til, så kommer en kjapp liste:

 

23,4" = 0,625m

 

46,9" = 1,25m

 

93,8" = 2,5m

 

Ikke noen avansert formel. For hver gang du kommer dobbelt så nærme, så vil du halvere synsnivået vertikalt og horisontalt. Sagt med andre ord så vil en halvering av avstand føre til 4-ganger mindre overflate du kan se med øyet.

Dette gir da en halvering i diagonale lengden, noe skjermstørrelse så greit er oppgitt i.

 

Trenger ikke søke opp noe altfor tungt forklarte formler på nettet, eller være fysiker for å se hvorfor det må være slik. Unødvendig å regne inn vinkler etc.. da disse jo ikke endres, og utgangspunktet på 750 tommer og 20 meter har vi allerede.

 

 

Tallene er strengt talt ikke er noe å hoppe i taket over. Selv foretrekker jeg ca 0,55m på en 24" skjerm (+/- 5cm). På lerretet hjemme så synes jeg det er komfortabelt å sitte 2,4m unna ett 93" lerretet, mens jeg sitter ca 2,7m unna 103" lerretet. (dette er dog 2:35 format). Med andre ord, du får ikke noe kjempeskjerm forran deg, men det duger rimelig greit, og jeg ville ikke hatt det noe nærmere uten å øke oppløsningen.

 

 

 

Ettersom Prosjektorene/skjermene mine er 1080p, så vil nok 720p med tilsvarende avstander føles noe ukomfortabelt og pikslene blir litt vell store for min smak.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...