Gå til innhold

Test: Targus iPad-tastatur


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøvde dere faktisk tastaturet på Android?

 

For om Targus har gjort jobben sin så skulle det ikke gjøre noe at tegn har blitt flyttet så lenge tasten sender rett signal via HID profilen. For om den ikke gjør det så vil det ha betydd ekstra driver/programvare på ipad-siden, for jeg tviler på at ipaden tar imot uvanlige layouts via bluetooth.

 

Ikke det, jeg har sett tastatur hvor tegna er flytta men signala er dem samme. Eier ett selv faktisk. Er ett problem siden tegnet på tasten og det en faktisk får er to forskjellige ting. Men der forventet dem å kunne laste inn spesielle drivere, siden det var laget mest for WinMob i sin tid.

Lenke til kommentar

"Klar for å skrote laptoppen?"

 

iOS er godt over streken for hvor tynt et OS kan være på en tablet, imo. Å skulle bruke den som en laptoperstatter er nok forbeholdt de mest masochistiske og ihuga fanatikerne.

 

Skal man ha noe som kan tilnærme seg laptoperstatter, bør man vel gå for noe Androidbasert med en god dock som kan kjøre Ubuntu "på si". Transformer, anyone?

Lenke til kommentar

Skal man ha noe som kan tilnærme seg laptoperstatter, bør man vel gå for noe Androidbasert med en god dock som kan kjøre Ubuntu "på si". Transformer, anyone?

Mer pga programvaretilgangen den noen spesifikk begrensning i Android vil jeg påstå.

 

Det er ingenting som Windows, Ubuntu eller OSX gjør som Android ikke kan gjøre i teorien. I praksis så mangler det pr i dag en del programvare for å oppfylle teorien. Pr i dag så er det en catch-22 i aksjon. Før en får programvare så må det være nok brukere til å gjøre utviklingen levedyktig, men siden det ikke er noen programmer å bruke så uteblir brukerne.

Lenke til kommentar

Burde vel presisert at det var Ubuntu-biten som potensielt kan gjøre den til en bedre laptoperstatter enn ipad. Iallefall inntil det kommer bedre utvalg av seriøse programmer. Er enig i at Android ikke har godt nok utvalg av programmer som kan erstatte f.eks Windowsbaserte løsninger. Dog, mistenker at i den avdelingen er ikke utvalget til iOS så mye bedre.

 

Dog, tror ikke Ubuntu på tablets er helt klart for menigmannsbruk. Det er vel mer for de som har god erfaring med systemet. Noe som desverre utelukker meg inntil videre.

 

Blir spennende når noen lager en skikkelig dual-bootløsning.

 

Når det er sagt, hvor mye mer praktisk er det å drasse på ên tablet og et tastatur fremfor en liten ultraportabel? Virker bare mer klumsete på meg.

Lenke til kommentar

Tja, pris, vekt, fleksibilitet?

 

Med en gang en forlater Atom og netbook segmentet så går prisen gjennom taket. Spesielt om en ønsker noe som en kan bruke selv om en står oppreist ett sted (har lest noen grøsserhistorier fra messer og flyplasser hvor folk balanserer laptoper på de underligste steder).

 

Greit nok, en trenger en flate for å bruke tastaturet. Men for å få ett røft sammendrag på plass så kan skjermtastaturet benyttes. Så kan en fin-skrive i etterkant når en kan sette ned tastaturet ett sted.

 

Forøvrig så lanserte Apple iPad med en kontorpakke klar, mens resten har overlatt dette til tredjepart.

Lenke til kommentar

Til den prisen tror jeg jammen jeg ville slengt 99 kr til på bordet, og fått tastaturet som Targus her har kopiert.

 

Apple sitt wireless keyboard er en drøm og skrive på, helstøpt i aluminium, så det er meget lett og null fleks. 599,- kr.

 

Og forresten de har ikke flyttet noen tegn på dette Targus tastaturet, det er standard Mac layout på det...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til den prisen tror jeg jammen jeg ville slengt 99 kr til på bordet, og fått tastaturet som Targus her har kopiert.

 

Apple sitt wireless keyboard er en drøm og skrive på, helstøpt i aluminium, så det er meget lett og null fleks. 599,- kr.

 

Og forresten de har ikke flyttet noen tegn på dette Targus tastaturet, det er standard Mac layout på det...

Enig. Dette er bare en dårlig kopi av Apple sitt bluetooth tastatur.

Rart at de ikke har nevnt det i artikkelen, at dette tastaturet er så lik.

Dette tastaturet er bare en fornorsking av et amerikansk tastatur, det har fortsatt amerikansk layout med norske tegn.

Det er forskjell på den fysiske layouten på amerikanske og europeiske tastatur, enter-tasten skal være L-formet og den egne tasten for "< >" mangler.

Men må si det er dårlig at det ikke er tatt med et bilde av tastaturet som viser layouten klart og tydelig, og hvem bruker GIF-bilder i dag?

... og nei, det vil nok ikke være noe problem å bruke dette tastaturet med en Android-enhet. Man lærer seg fort de få forskjellene i tegn-plasseringen.

 

T2gAql.jpg

Blåkopi? Targus AKB32UK vs Apple Wireless Keyboard US.

0QSefl.jpg

Bilde av norsk layout av forrige versjon av Apple Wireless Keyboard.

Endret av havarhen
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...