Gå til innhold

Test: Kingston HyperX 240 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kommer Kingston ut med en versjon med litt mindre lagringsplass?

 

har egentlig veldig lite bruk for 240 GB SSD idag (3,5k er for mye for mitt budsjett)

 

og btw trodde egentlig SSD skulle følge bit linja jeg 64-128-256-512GB osv, hvorfor er det kun 240 på denne?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123

og btw trodde egentlig SSD skulle følge bit linja jeg 64-128-256-512GB osv, hvorfor er det kun 240 på denne?

 

Fra artikkelen:

"16 minnebrikker hver på 16 GB betyr at HyperX 240 GB har 256 GB fysisk lagringsplass. De siste 16 GB er reservert til SandForce sitt sikkerhetssystem «RAISE»"

Lenke til kommentar

"Møt den nye SSD-kongen"

 

 

Tror at OCZ RevoDrive 3 X2 240GB er litt mer konge enn denne... :whistle:

 

Nå bør eller skal ikkje de 2 enhetene sammenliknes... Det blir feil.

 

 

Jeg kan jo liksom ikkje sammenlikne Revodrive mot Areca 1880 med 4gb cache med 8x hyperx 240gb ssd i raid-0 heller. Det blir like dumt :D

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke poenget med disse ssd'ene til nesten 4 tusen kroner. Du får fint inn OS, de fleste programmer og 2-3 spill på en sdd på 100-120gb, og det til under halve prisen. Selv har jeg en på 110 gb, og med rundt 20 programmmer pluss 4 spill, og jeg har fortsatt 40 gb ledig.

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke poenget med disse ssd'ene til nesten 4 tusen kroner. Du får fint inn OS, de fleste programmer og 2-3 spill på en sdd på 100-120gb, og det til under halve prisen. Selv har jeg en på 110 gb, og med rundt 20 programmmer pluss 4 spill, og jeg har fortsatt 40 gb ledig.

 

Nå er ikkje denne ssden beregnet på den "vanlige" bruker, men for de som er ute etter noe ekstra.

 

 

 

Lenke til kommentar

Det er i såfall ikke mye ekstra du får. Greit at den scorer bra i syntetiske tester, men i bruk vil jeg påstå at forskjellen nesten ikke er merkbar. Hvis jeg spiller Starcraft 2 offline tar det ca 0,5-1 sekund å laste inn et brett. Alt av programmer foruten 3dsmax starter på 1-3 sekunder. Hvor mye er det å hente ved å kjøpe denne disken kontra min Agility 3 disk? Ikke veldig mye. Man merker jo knapt forskjell på denne og forrige generasjons disker i vanlig bruk. Når ting er tilnærmet "instant", får det ikke gått mye kjappere...

 

Ser ingen grunn til å kjøpe en ssd til over 2000 kr om man er en vanlig bruker, ei heller en "hardcore" bruker. Denne disken er myntet på de som er glad i å sløse penger, eller de som bruker ett eller anna merkelig program jeg aldri har hørt om som trenger 150gb+, og skalerer ekstremt bra med høy hastighet på disken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer, men jeg har enda til gode å komme på mer enn ett eneste bruksområde hvor man trenger en stor SSD hvor over dobblingen i pris kan forsvares av ekstrem merkbar ytelsesøkning, og det er hvis du har en laptop med plass til kun 1 disk, og dermed trenger litt mer lagringsplass enn 100gb.

 

Med tanke på at bedrifter i større og større grad benytter seg av skyløsninger med tynnklienter, eller nettverkslagring på raid-servere med spinnedisker, er markedet for slike disker ikke spesielt stort her heller. (Er jo heller ingen som lagrer viktig arbeid lokalt hvor alt blir borte om disken ryker.)

 

Det er bra at utviklingen går fremover, men jeg skjønner ikke at hw.no gir anbefalt stemplet sitt til et produkt som for 99,9% av folk ikke vil gi nevneverdig ytelsesøkning sammenlignet med en minde og billigere SSD, uten at dette nevnes. Blir som å anbefale folk å kjøpe i7-990X til 8k fordi den gir 15fps mer i spill, og klarer å pakke ut divx-filmene dine på 5 sekunder i stedet for 8, sammenlignet med en i5-2500k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer, men jeg har enda til gode å komme på mer enn ett eneste bruksområde hvor man trenger en stor SSD hvor over dobblingen i pris kan forsvares av ekstrem merkbar ytelsesøkning, og det er hvis du har en laptop med plass til kun 1 disk, og dermed trenger litt mer lagringsplass enn 100gb.

 

Med tanke på at bedrifter i større og større grad benytter seg av skyløsninger med tynnklienter, eller nettverkslagring på raid-servere med spinnedisker, er markedet for slike disker ikke spesielt stort her heller. (Er jo heller ingen som lagrer viktig arbeid lokalt hvor alt blir borte om disken ryker.)

 

Det er bra at utviklingen går fremover, men jeg skjønner ikke at hw.no gir anbefalt stemplet sitt til et produkt som for 99,9% av folk ikke vil gi nevneverdig ytelsesøkning sammenlignet med en minde og billigere SSD, uten at dette nevnes. Blir som å anbefale folk å kjøpe i7-990X til 8k fordi den gir 15fps mer i spill, og klarer å pakke ut divx-filmene dine på 5 sekunder i stedet for 8, sammenlignet med en i5-2500k.

 

En VELDIG stor forskjell i ytelse er på sekvensiell les og skriv av store filer. Agility har asynkront minne som gjør at man få bare halvpaten av farten ved sekvensiell skriv og les. 240 gb har en del høyere skrivehastighet ved sekvensiell skriv enn 120gb. Dermed kan ytelsesforskjellen være stor på agility 120gb og hyperx 240gb.

 

 

Har faktisk sett noen her på forumet som klagde på elendig hastighet nå de skulle kopiere/flytte filer til en vanlig harddisk. De fikk jo mye høyere sekvensiell hastighet med den vanlige harddisken. Personen valgte å kjøpe ny ssd med større hastighet og synkront minne. Noe som f.eks M4 og vertex 3 har.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt SF2 enheter før problemene er fikset. Nå er det også slik at det er OCZ som har tettest samarbeid med Sandforce og først vil få en fiks mens de andre kan måtte vente. Dog har dette allerede tatt veldig lang tid og tiden løper videre.

 

Inntil da holder jeg meg til følgende friskmeldte nye modeller:

Intel 320, Intel 510, Crucial M4 og Samsung 470.

 

 

 

PS.

Intel 320 har hatt en liten feil som oppstod i noen promille av enhetene, men det er nå fikset i FW. SF2 enhetene sliter dog så og si over hele fjøla.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...