Gå til innhold

Sammenligner Facebook med nikontin-avhengighet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg er overhodet ikke overrasket. Selv synes jeg det er helt herlig de gangene internett forsvinner og mobilen slutter å virke. Det er da man virkelig merker hvor mye tid og energi det går med til dette.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Kanskje noen skulle fortelle disse forskerne om Dopamin?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine#Motivation_and_pleasure

 

Når man holder på med dataspill/internett og tilsvarende ting der man føler at man lykkes, sitter man da på en konstant Dopamin-strøm. Selvfølgelig vil man få abstinenser når man blir fjernet fra det, men siden de færreste vet noe om hvordan hjernen fungerer, så tror man at det er internett man er avhengig av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne sammennligningen er idiotisk. Nikotinavhengighet har omtrent bare negative sider. Hjelpemidler som internett har bare fordeler dersom man ser bort ifra at alt kan brukes med gode eller dårlige hensikter. Vi trenger ikke elektrisitet heller, men blir ganske hjelpeløse om elekrisiteten blir borte noen timer. Ikke fordi vi trenger den men fordi vi har tilpasset oss et liv basert på hjelpemidler som trenger elektisk kraft for å virke. Mange får telefon, radio, TV, nyheter gjennom internett og å ta noen sosiale timer på byen med andre mennesker koster penger. Det er ikke noe galt at folk har tilpasset seg en hverdag med internett som hjelpemiddel og ikke ønsker 24 timer der de må ut og betale for tjenester fra franchiser eller sitte og stirre i veggen.

 

Dersom jeg skal vaske kopper ønser jeg å streame radio for at det skal bli mindre kjedsommelig eller kanskje jeg vil sette på en leksjon med en professor fra India, da trenger jeg internett. Ja, det går an å greie seg uten, men så lenge det er mulig foretrekker jeg å benytte meg av de goder jeg har tilgang på.

 

Denne sammenligningen er like idiotisk som om noen hadde påstått at alle burde kutte ut å bruke elektrisitet eller droppe vaskemaskinen og gå tilbake til å vaske for hånd. Det finnes etablerte samfunn for folk som ønsker en slik livsstil uten moderne hjelpemidler og de bak studiet bør ta en tur dit isteden for å påstå at andre er på linje med nikotinavhengighet.

 

Nikotinavhengighet er også sterkt overdrevet. Det handler om viljestyrke og ønske om å slutte. Jeg sluttet på dagen med å røyke for 8 år siden. Det var ikke noe problem selv om jeg hadde røyket hver dag i 10 år og >=80 sigaretter om dagen på det meste.

 

Man kan slutte på dagen med internett dersom man vil, men hva om man ønsker følgende?

 

-Motta epost gjennom hele dagen. Skal man gå tilbake til gammelgags post som er både treg og upraktisk?

 

-Streame utenlandsk radioprogram. Skal man gå tilbake til å få sendingene tilsendt på kasetter?

 

-Dersom man vil lese en artikkel som omhandler noe man er interessert i. Skal man kjøpe disse i butikken. Betale 50-150 kr for hver å kjøpe et helt magasin fordi man vil lese en enkelt artikkel?

 

-Ønsker en matoppsrkift. Skal man da betale en formue for en oppskrifsbok når man kostnadsfritt kan finne en bedre oppskrift på nettet og kanskje til og med video som viser fremgangsmåten?

 

Jeg kan skrive flere tusen punkter, men jeg slutter her da jeg antar at folk skjønner poenget.

 

Internett bringer utallige muligheter og fordeler som gjør hverdagen enklere, rimeligere og mer effektiv.

 

Nikotinavhengighet får en til å føle seg som et askebeger. Man får gule fingre og negler, dårlig ånde, uren hud, misfarging på tenner, nedsatt helse over tid. Man betaler en formue for noe som ikke har en annen hensikt enn at man skal føle seg vel.

 

Ineternett har kun fordeler.

 

Ja, kanskje man er avhengig av internett, men å sammenligne det med nikotinavhengighet som bortsett fra å gi stimulering og velvære for brukeren ikke har en eneste fordel med noe som gjør hverdagen mye enklere og mer effektiv er en av de største idiotier jeg noen gang har hørt om.

 

Flytt til en amish-koloni eller noe tilsvarende og la oss andre få ha en effektiv hverdag. Det er 2011, hvem har tid å vente 1-2 dager på å motta brevpost. Ta med studien og bruk den til å tørke seg bak. Siden amsish-folket i enkelte tilfeller kan bruke elektrisitet som ikke kommer over strømnettet, kanskje vi andre kan bruke internett av og til feks hver trede dag, bare vi ser tomt inn i veggen 2 dager imellom. Eventuelt kan vi sende hver trede beskjed på epost bare vi bruker vanlig post 2 ganger i mellom. Spore pakkene hver tredje gang bare vi ringer posten to ganger i mellom dersom vi i det heletatt får lov å bruke telefon. Sitte hjemme hver tredje kveld bare man er ute to ganger imellom og legger igjen 1000 kroner hos diverse franchisevirksomheter og fillialer over det ganske land.

 

Jeg har stor respekt for amish-folket bare så det er sagt.

 

Folk ønsker forskjellige livsstiler og har muligheten dersom de ønsker.

Det er farlig å bli avhengig av noe positivt:no:

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nåja... få bruker vel nettet mer enn meg på dalig basis, men det er ikke noe videre problem å gå en ukes tid uten nett for meg ihvertfall. Jeg ville ikke valgt det sånn arbitrært om jeg kunne velge enten eller - men det er ikke slik at jeg unngår å dra steder der jeg ikke kan komme på nett for eksempel - eller ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg om nettet skulle være nede noen dager pga. teknisk feil.

 

Hvis det er noe i livet mitt som jeg virkelig er SÅ avhengig av så må det være elektrisitet. Det er når strømmen går at jeg virkelig føler at jeg er avhengig. Da er det fader meg ikke mye å ta seg til. På vinterstid kan du like godt gå og legge deg klokke 14.00 når solen går ned lol =P

 

Så hei alle sammen, jeg heter Stigma og jeg er strømavhengig :(

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

At man velger å bruke nett fordi det er mer praktisk betyr ikke at man er avhengig selv om man etter noen dager av nettet velger å gå tilbake fordi man savnet å ha en effektiv hverdag. Isåfall er det eneste riktige da å gjøre alt på den mest tungvinte måten. :tease:

 

Jeg treffer vennene mine i helgene, men det er vel fyfy å sende de en beskjed over internett på ukedager der man ikke har tid eller anledning til å møtes.

 

Uff da, vi er avhengig av, vann, næring, oksygen, sol og varme, sosialisere med andre mennesker. Skam dere, dere er like ille som de som røyker.

 

Fakta om livet.

Man kan dø dersom man er mer enn 3 minutter uten oksygen, tre timer uten varme, 3 dager uten vann, 3 uker uten mat, 3 måneder uten å treffe mennesker.

 

Det går ikke an å leve et liv uten avhengighet, og hvor kommer nikotinen inn i bildet? Gjør den livet enklere og mer effektivt slik som internett? Er internett på noen måte skadelig slik at det bør sammenlignes med nikotin?

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Hadde ikke vært et problem om utdanningssystemet faktisk fremmet kreativitet og personlig forbedring fremfor slavisk arbeid som ingen har noe nytte av. Er ikke rart internett er eneste utvei for å slippe unna dagliglivet.

 

"Slavisk arbeid som ingen har noe nytte av"? Denne er jeg sabla spent på hvor skal hen!

Lenke til kommentar

Det komme helt an å hva slags alternative man for tilbud, her er det ingenting, vis nette hadde gått for 24h hadde jeg nok ikke blitt sinnyk, men jeg hadde kjedet meg veldig. Ok det her er virkelig ræva av verden, men det som skjer i mindre og større bygder er at mer og mer fritids tilbud blir kuttet, også undre folk seg over at vi sitte mer foran pc eller enda være gjøre herverk, har ingen forståelse for det da, men det skjer når folk kjede seg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Er du en av dem som nærmest får abstinenser hvis det går for lang tid uten bruk av sosiale nettmedier er du heller ikke alene.

Det er ikke noe galt at folk har tilpasset seg en hverdag med internett som hjelpemiddel og ikke ønsker 24 timer der de må ut og betale for tjenester fra franchiser eller sitte og stirre i veggen.

Undersøkelsen kan tyde på at de sosiale oppførselen som gruppe er endret. De sosiale mediene har skapt relasjoner mellom mennesker som ikke kan vedlikeholde disse relasjonene uten hjelp av nettopp mediene.

 

Det er ikke bare positivt.

Lenke til kommentar
Er du en av dem som nærmest får abstinenser hvis det går for lang tid uten bruk av sosiale nettmedier er du heller ikke alene.

Det er ikke noe galt at folk har tilpasset seg en hverdag med internett som hjelpemiddel og ikke ønsker 24 timer der de må ut og betale for tjenester fra franchiser eller sitte og stirre i veggen.

Undersøkelsen kan tyde på at de sosiale oppførselen som gruppe er endret. De sosiale mediene har skapt relasjoner mellom mennesker som ikke kan vedlikeholde disse relasjonene uten hjelp av nettopp mediene.

 

Det er ikke bare positivt.

 

Men man kan vel like fort si det samme om telefonen (mobiltelefonen spesiellt i disse dager), og til og med TV til en viss grad (ikke toveis kommunikasjon, men det holder deg i kontakt med omverdenen det også). Går du lengre tilbake teknologisk kan du like gjerne si det samme om snailmail brev og telegrafen.

 

Ja, vi blir "avhengige" av teknologiske ting. Det kan være en ulempe i den forstand at vi sliter om vi plutselig av en eller annen grunn skulle finne oss foruten disse verktøyene - men uten verktøy er mennesker tross alt lite annet enn smarte aper på to bein. Det er nettop verktøy som er vår styrke, så jeg synes ihvertfall at dette ikke er noe problem i seg selv og nye verktøy som faktisk er nyttige er noe vi heller bør integrere med.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, vi blir "avhengige" av teknologiske ting. Det kan være en ulempe i den forstand at vi sliter om vi plutselig av en eller annen grunn skulle finne oss foruten disse verktøyene - men uten verktøy er mennesker tross alt lite annet enn smarte aper på to bein.

Problemet ligger i at verktøyet nå er blitt uhyggelig mye mer effektivt enn tidligere. Dersom en person møter utfordringer i de (fysisk) nære relasjonene er det nå forholdsvis lett å henfalle til kun sosiale medier.

De båndene som knyttes gjennom disse mediene er neppe like sterke som nære relasjoner. Personer, som gjerne er usikre i utgangspuktet, kan risikere å bli veldig alene når ting blir tøffe.

 

Tidligere var man nødt til å skaffe nære relasjoner, verktøyene gjør det nå mulig å unngå dette. For en del kan det bli særs tungt på et senere punkt i livet.

Lenke til kommentar

jeg er 17 og går på gymnas, så jeg tilbringer nok mesteparten av dagene på nett, men jeg går ofte på hytte tur i helgene, og da kjenner ikke noen form for ''abstinenser''... når jeg ikke har noe å gjøre så kan jeg godt henge rundt på nette i 5-6 timer...(da spiller jeg også) og kan LETT klare meg en uke uten nett, men etter en uke så lengter jeg nok etter litt bc2 online igjen :!:

Lenke til kommentar

De dagene jeg ikke har brukt PC-en i det hele tatt er som regel de beste. Har god samvittighet når jeg legger meg og vet at jeg i dag ikke har trålet opp og ned utallige (5-6 faste) uinteressante sider etter informasjon som kan drive bort kjedsomheten.

 

Jeg er helt enig med at internett og data generelt er blitt til en avhengighet. Jeg synes såklart det er helt OK å bruke internett til praktiske gjøremål, som nettbank, finne oppskrifter eller å konkret hente ut info du trenger eller lurer på. Problemet (for min del, og jeg antar veldig mange andres) er at man gjerne bare blir sittende og "lete". Leter etter noe som kanskje er marginalt interessant i nettaviser, spillsider, på HW.no eller andre steder, bare fordi man ikke evner å ta seg til noe annet (eller kanskje ALLER viktigst, å kunne la være å gjøre noe som helst, og være totalt fornøyd med det).

 

Jeg vurderer sterkt å sette inn regler for meg selv for å avgrense PC-bruken, da jeg føler den gjør meg passiv, slapp og ukreativ. Det idéele ville vel vært å fjerne PC-en totalt, men det tror jeg ikke at jeg klarer...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...