Gå til innhold

Harddiskene kan bli dyrere i høst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør alle kjøpe 3 TB harddisker hvis man vil ha disse nå?

 

Eller tror dere man ikke vil merke slik noe særlig på pris?

 

ca 1200 kr for Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA3 harddisk er jo dyrt fra før av, så ville neppe kjøpt hvis prisen ble dobblet.

 

Ellers spiller denne nyheten ikke stor rolle for meg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

10% tilsvarer omtrent det prisfallet man har i løpet av ~3 måneder på grunn av økt kapasitetsutnyttelse (GB/plate går i rykk og napp, men prisene synker jevnere.)

 

Neodym som det heter på norsk, er metallet som brukes i de kraftige magnetene som styrer lesearmen. Mulige konsekvenser kan være at produsentene reduserer størrelsen på magnetene og får lengre søketider, eller at de dropper magnetene helt og benytter spoler på begge sider for å flytte lesearmene.

 

Uansett, dette er vel godt nytt for flashminneprodusentene (til SSD) i Taiwan, sikkert til irritasjon for Kina.

 

Når det gjelder miljø og mineralutvinning så er ikke disse sjeldne metallene noen synder i seg selv. Kina klarer å grise til miljøet uansett hvilke mineraler de utvinner. Kina er også alt for slapp med å pålegge gruveselskapene å ha et sikkert arbeidsmiljø. Tusenvis dør i gruveulykker i Kina hvert år.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

spoler kan ikke brukes for styring av disk hoder. de er ikke presise nok. nå brukes det 2 sterke magneter med en spole imellom for å styre hodene. magnetene sørger for presisjonen som trengs.

 

kina har interesser i å holde det i kina siden mange da flytter produksjonen til kina for å slippe unna disse avgiftene.

Lenke til kommentar

Jeg tror dette ikke vil bety noe for noen av oss, merprisen for en HDD tilsvarer bare en bussbillett.

 

Uansett er tiden forlengst moden for å også lage SSD'en med "lav" hastighet og stor kapasitet beregnet for lagring (eks. tilsvarende det en server på 1GBit nettverk kan sende/motta).

SSD produsentene burde da også laget et klart skille mellom "OS SSD" og "Store SSD", altså de raskeste med minst lagringsplass beregner for operativsystem(er) og de noe tregere med MYE plass for stuff.

Kan hende bør "OS SSD" være 2.5" og "Store SSD" være 3.5" ?

 

Det er vel lov å ønske ???

Endret av morten_b
Lenke til kommentar
spoler kan ikke brukes for styring av disk hoder. de er ikke presise nok. nå brukes det 2 sterke magneter med en spole imellom for å styre hodene. magnetene sørger for presisjonen som trengs.

Hvor har du det fra?

 

Uansett er tiden forlengst moden for å også lage SSD'en med "lav" hastighet og stor kapasitet beregnet for lagring (eks. tilsvarende det en server på 1GBit nettverk kan sende/motta).

SSD produsentene burde da også laget et klart skille mellom "OS SSD" og "Store SSD", altså de raskeste med minst lagringsplass beregner for operativsystem(er) og de noe tregere med MYE plass for stuff.

Selv med denne prisøkningen har SSD null sjans mot harddisker i pris/GB. Det vil si at alle kappes om å ha de kjappeste enhetene. Produksjonskostnaden er omtrent like høy for de raske som de trege så det er lite poeng i å lage trege enheter. Det fører bare til dårlige marginer. For å få høyest mulig marginer kappes alle om å ha de kjappeste enhetene.

Lenke til kommentar

ca 1200 kr for Hitachi Deskstar 7K3000.B 3TB SATA3 harddisk er jo dyrt fra før av, så ville neppe kjøpt hvis prisen ble dobblet.

 

1200kr for 3TB er ikke så halvgærnt når jeg logger inn på div nettbutikker og sjekker ordre historikken..

 

Ser jeg betalte 1800kr for en 200GB disk i 2003 ;D

Lenke til kommentar

Tror nok dette er lite grunn for panikk.

Selv om prisene på disse elementene har gått opp kraftig så er det tross alt bare en liten del av den totale kostnaden i en harddisk. Det er ingen grunn til å løpe og kjøpe harddisk for frykt av prisøkning. Som det er nevnt over så vil prisredusjonen som naturlig kommer over tid fort overvinne den lille økningen i produksjonskostnaden (ihvertfall om man snakker om GB pr. krone).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Er Hitachi 7K3000 2TB en grei HDD?

 

Mulig det lønner seg med 5400rpm til lagring men jeg gjør en del større kopieringsjobber og tror 7200rpm kan være fordelaktig. 64MB cache er en selvfølge og jeg ønsker en disk uten sektorstærrelse emulering og lignende triks.

 

Levetid og stabilitet er viktig da disse også skal brukes til backup men ønsker å finne en gylden middelvei.

Også viktig at de ikke avgir plagsomme idle og spinup lyder.

 

Nevnte samsung f4eg virker for billig igjen og ønsker ikke dårlige billigpprodukter uansett formål.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Husk at IBM Deskstar-problematikken gjalt to serier, 75GXP og 60GXP. Ingen etterfølgende serier slet med det samme, hverken med IBM eller Hitachi på eiersiden.

 

Å si at man bør unngå Hitachi på det grunnlaget er like usaklig som å si at man bør unngå å kjøpe ny Ford i dag fordi Ford slet med en eller annen detalj på Ford T-modell i 1920.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mulig det lønner seg med 5400rpm til lagring men jeg gjør en del større kopieringsjobber og tror 7200rpm kan være fordelaktig.
Hvis du driver med store mengder kopiering frem og tilbake kan det være at du like greit er best tjent med to disker.

 

64MB cache er en selvfølge og jeg ønsker en disk uten sektorstærrelse emulering og lignende triks.
Det er en stund siden jeg leitet etter 4k-disker, men da jeg tok et kjapt søk i dag kom jeg over denne artikkelen fra Microsoft, datert 3. mai i år (eller 5. mars)
Initial Types of Large Sector Media

The storage industry is quickly ramping up efforts to transition to this new Advanced Format type of storage for media with 4 KB physical sector sizes. Two types of media will be released to the market:

 

4 KB Native: This media has no emulation layer and directly exposes 4 KB as its logical and physical sector size. This media is currently not supported by Windows and most other operating systems. However, Microsoft is conducting an investigation into the feasibility of supporting this type of media in a future version of Windows and will issue a Knowledge Base article when appropriate.

512-byte Emulation (512e): This media has an emulation layer as discussed in the previous section and exposes 512-bytes as its logical sector size (similar to a regular disk today), but makes its physical sector size information (4 KB) available. This is what several storage vendors are currently introducing to the market. This overall issue with this new type of media is that the majority of application and operating systems do not understand the existence of the physical sector size, which can result in a number of issues as will be discussed below.

Så å gå etter native 4k-disker kan virke litt håpløst. Da er den eneste muligheten for deg native 512-byte-disker (med tilhørende dårligere SNR og ECC). I 2TB-størrelse mener jeg det kun er 7200-disker som har dette. F4EG og Caviar Green har ihvertfall 4k med emulering, mens jeg jeg vet at Caviar Black og Enterprise-diskene fra WD har 512 byte.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

Takker for tips.

 

Hitachi disker skal være greit, og jeg husker tiden IBM hadde problemer med to nevnte modellen da jeg hadde en av dem. Siste drøssevis av år har jeg dog kun gode erfaringer med Hitachi.

 

Men er det noen her som har erfaring med den nevnte disken?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...