Gå til innhold

Kommentar: Når internett sentraliseres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Monopolisme er en farlig trend. Samtidig er der så ufattelig menneskelig å kun følge strømmen av hva andre gjør, personlig ser jeg på begrepet "mote" som et skjellord.

 

Btw; Et

*.facebook.com

filter i adblock

avskaffer de aller fleste integrerte koblinger (inkl det evindelige maset om å "lage deg en konto for å se hva vennene dine liker").

Lenke til kommentar

Folk bør ha klare regler for sitt bruk av sosiale nettsteder. Her er noen:

 

1) Aldri legg ut eller del info som ikke vil publisere åpent til alle på nettet. All info der blir lagret og vil senere bli sett av andre.

 

2) All info du legger ut på et sosialt nettsted bør du også legge ut på et åpent nettsted. Dette hjelper deg til å overholde 1) og du presser ikke folk til å registrere seg på sosiale nettsteder.

Lenke til kommentar

Monopolisme er en farlig trend. Samtidig er der så ufattelig menneskelig å kun følge strømmen av hva andre gjør, personlig ser jeg på begrepet "mote" som et skjellord.

 

Btw; Et

*.facebook.com

filter i adblock

avskaffer de aller fleste integrerte koblinger (inkl det evindelige maset om å "lage deg en konto for å se hva vennene dine liker").

Addblock, er det en applikasjon du snakker om eller en funksjon i nettleser eller lignende ?

Lenke til kommentar

Adblock, kjære venn, er en av tidenes beste oppfinnelser. Helt på høyde med karamell og samleie.

 

Adblokk tar vekk drit, for eksempel reklame, og lar deg lese internettet uten alskens forstyrrelser.

 

Adblokk er en plugin ti Firefox og andre nettlesere.

 

 

Forresten kunne du funnet denne info etter to sekunder med Google.

Lenke til kommentar

Hæ?

 

Anonymous har markert seg med angrep mot Scientologikirken, antipiratgrupperinger, motstandere av Wikileaks, og forkjempere for Datalagringsdirektivet, for å nevne noen av målene.

Fy for en gjeng. Dette kan vel ikke stemme vel at disse Anonymous individene støtter Datalagringsdirektivet? Er det en feil fra artikkelskribenten?

 

Jeg vet ikke sikkert, men tror litt på at det må være en skrivefeil ute å gå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Dette kan vel ikke stemme vel at disse Anonymous individene støtter Datalagringsdirektivet? Er det en feil fra artikkelskribenten?

les hele setningen;

Anonymous har markert seg med angrep mot Scientologikirken, antipiratgrupperinger, motstandere av Wikileaks, og forkjempere for Datalagringsdirektivet, for å nevne noen av målene.
Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Ser den der. Utrolig dårlig formulert setning fra skribenten av denne artikkelen. Siden "forkjempere for Datalagringsdirektivet" kan være en gruppe mennesker. Men, order forkjempere stjeler oppmerksomheten, og da er det vanskelig å nettopp helheten i at uttrykket betegner en gruppe mennesker.

 

Setningen er samtidig så himla lang at en glemmer det at en har lest "med angrep mot" noe tidligere. En teknikk kunne være å dele opp setningen eller formulere "forkjempere for Datalagringsdirektivet" på en helt annen måte.

 

Jeg krever av skribenten at det ordnes opp i, slik at andre lesere ikke går i samme lese-felle! :wow:

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke rart at IRC fortsatt står sterkt og bare virker som en bedre og bedre tjeneste etter hvert som normen blir sentralisering, "real IDs" og informasjonshording av digre monopolister.

 

Her er hvordan jeg har satt opp mine nettlesere:

 

Dedikerte nettleser-instanser i incognito mode for sosiale tjenester som lekker informasjon:

/usr/bin/chromium --app="https://www.facebook.com" --incognito

/usr/bin/chromium --app="https://plus.google.com" --incognito

/usr/bin/chromium --app="https://mail.google.com" --incognito

 

I Opera som er min normale nettleser har jeg satt disse innstillingene:

- Accept only cookies from sites I visit

- Ask me before accepting cookies

Det er fire sider av alle på hele internett som får lov til å lagre cookies, alle andre får deny.

 

Og så har jeg skrivebeskyttet mappene Adobe Flash lagrer sine "flash cookies" i:

chmod -R a-w .adobe .macromedia

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva jeg måtte mene om Anonymous:

Anonymous er en løst sammenknyttet gruppe individer som er aktive å dele flere budskap. Det er ingen garantier for at en "Anonmous-ytring" sammenliknet med en annen "Anonymous-ytring" kommer fra de samme folkene. Da hvem som helst kan dra på seg en slik maske og ytre det de måtte ønske å formidle.

 

Anonymous drar vel strikken litt vel langt i flere av hacker-angrepene. Men jeg synes gruppen har leverett i saker som å vise hva menneskefiendtlige grupperinger som Scientologi-kirken står bak. Scientologi-kirken påvirker enkelte til å begå selvmord, og Scientologi-medlemmer ser ut til å være veldig aggressive individer, hvorpå de forsøker å ramme kritikere og forfølge dem.

 

Scientologi-kirken fortjener at Anonymous står på og forsøker å bekjempe den ekle organisasjonen.

 

Men, den typen organisasjonsform kan yngle nesten hva som helst. Samtidig, kan vel også medlemmene bli arrestert av politi om de går for langt, men det er jo ikke noe unikt med Anonymous aksjonsform da alle typer protester kan vekke reaksjoner fra myndigheter. Jeg er ikke selv med i denne formen for protester (Anonymous)

Lenke til kommentar

Google

Antakelig den beste søkemotoren

Kanskje mest pga. at den gir relevante svar og er oppdatert.

For meg er ikke det noen ulempe at de er store. Snarere en fordel.

Bedre at søkeinformasjon er lagret i en søkemotor enn ørten forskjellige.

Jeg er for tiden aktiv i samfunnskritiske beskrivelser og har en nettside for dette.

Ingenting av det jeg skriver blir sensurert eller på annen måte nedprioritert av den grunn.

Så foreløpig... mest mulig informsajon inn i google = BRA.

Og så er det jo ikke slik at andre ikke kan komme inn på markedet. Men lett blir det ikke.

 

Facebook:

Når jeg skal snakke med mine venner tar jeg en telefon eller drar å besøker dem. Noen kjappe meldinger frem og tilbake ja.

Bruker mest Facebook til å få informasjon i forbindelse med aktivist-arbeide. Få kontakter og informasjon om hva som foregår i norge og andre land. Informasjon som man skjelden får høre noe om i norsk tabloid presse og tv.

For dette er Facebook glimrende.

Vennerelatert.... svært oppskrytt (andre har sikkert en annen mening).

 

Er det noe som ikke er sentralisert, så er det Internet.

Det ligger i navnet World Wide Web.

Det heter da ikke Google Web, gjør det?

Og det er nå en god del som benytter andre søkemotorer enn Google. Og det er tross alt ikke Google eller Facebook som faktisk leverer informasjon fra alle de millardene av nettstedene som finnes rundt om kring.

 

Men om Internet blir like åpent som det er i dag, om noen tiår. Det er slett ikke sikkert.

Lenke til kommentar

Glemte en ting.

Er mye mer bekymret over hvor lite av det som feks. legges ut av artikler på Aftenposten.no og Nrk.no som man kan kommentere. Det virker som om disse mediene skal forhindre at mennesker med andre synspunkter og komme til.

 

Så mye tullball som skjer i norsk politikk for tiden, og ofte i forbindelse med EØS-direktiver som tres nedover hodene våres uten at vi engang for høre om disse, eller at våre politikere har satt seg skikkelig inn i disse før de blir vedtatt. Nå er det terror, tsunamier, drap og vold, samt fotball og underholdning som gjelder. Det er svært lite dybdejournalistikk.

Det er jeg bekymret for! Da fikk jeg sagt det :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg er egentlig mer bekymret over hvordan internettsøk og nyheter blir filtrert av algoritmer for å tilpasse seg best det de tror du vil ha. Får man bedre muligheter til å kontrollere slikt selv så skal jeg være glad nok om ikke personvernet i forhold til det jeg legger ut er så kjempebra ivaretatt.

Lenke til kommentar

Glemte en ting.

Er mye mer bekymret over hvor lite av det som feks. legges ut av artikler på Aftenposten.no og Nrk.no som man kan kommentere. Det virker som om disse mediene skal forhindre at mennesker med andre synspunkter og komme til.

 

 

Det med kommentarfeltene er jo spesielt vanskelig i en tid som dette. Det var jo en sak der Erna hadde gått ut og sammenlignet muslimenes situasjon med den jødene var i på 30-tallet. Uten å gå for mye innpå egne tanker om dette så ble det jo i alle fall noe alvorlig rabalder i kommentarfeltet der enkelte presterte å si at alle muslimer var voldtektsmenn og så videre. Da er det ikke så mye synspunkt som ett eller annet annet som blir uttrykt der.

Lenke til kommentar

Ser den der. Utrolig dårlig formulert setning fra skribenten av denne artikkelen. Siden "forkjempere for Datalagringsdirektivet" kan være en gruppe mennesker. Men, order forkjempere stjeler oppmerksomheten, og da er det vanskelig å nettopp helheten i at uttrykket betegner en gruppe mennesker.

 

Setningen er samtidig så himla lang at en glemmer det at en har lest "med angrep mot" noe tidligere. En teknikk kunne være å dele opp setningen eller formulere "forkjempere for Datalagringsdirektivet" på en helt annen måte.

 

Jeg krever av skribenten at det ordnes opp i, slik at andre lesere ikke går i samme lese-felle! :wow:

Jeg er ikke enig i at setningen er vanskelig å forstå, da det står "angrep mot" i starten av setningen, i tillegg til "for å nevne noen av målene [for angrepene]" i slutten av setningen. Har dog endret ordlyden på setningen noe, kanskje det gjør det enda enklere å forstå. Ellers takk for kommentarer, både til deg og alle andre. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...