Gå til innhold

Asus skal friste lydgeekene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De sier vel det samme som PC Nerdene. At produktet virker smart. Men klager ikke over prisen.

 

Hadde jeg ikke hatt ferdig anlegg for PCen allerede. Så kunne dette vært meget aktuelt.

Man kunne jo også håpet at de hadde dyttet inne høytaller forsterker i samme enhet, basert på T-Amp f.eks.

 

Håper dette blir en suksess for Asus.

Har selv DAC, Forsterker og hodetelefonforsterker i dag. Men skulle gjerne hatt alle 3 i en enhet uten å miste kvalitet. Selv om det finnes, så blir det for dyrt for PC anlegg for min del.

Lenke til kommentar

Ser positivt på selve oppbygningen av enheten, men prisen vil nok hindre mange ifra å kjøpe akkurat denne.

 

Er du først villig til å bruke 4k, vil jeg tro asus falle igjennom som valg, om de ikke har klart å produsere noe som leverer bedre resultat enn andre mer kjente produsenter av lydenheter.

Lenke til kommentar

Det gir bedre lyd men diminishing returns spiller inn og lønner seg kun dersom resten av utstyret er i samme prisklasse og man må veie det opp i mot andre forbedringer. Det er likevel viktig fordi forsterker, kabler og høyttaler kan aldri veie opp for dårlig lyd/støy fra signalkilden. Møkk inn = møkk ut.

 

Dersom man feks har et fult oppsett med cd-spiller, effektforsterker, forsterker osv, hver til 20-30k så er det kjipt å putte en DAC til 2-4k inn i rekken. Dersom man har en forsterker til 1500-3000 er det idioti med DAC til 20k.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det gir bedre lyd men diminishing returns spiller inn og lønner seg kun dersom resten av utstyret er i samme prisklasse og man må veie det opp i mot andre forbedringer. Det er likevel viktig fordi forsterker, kabler og høyttaler kan aldri veie opp for dårlig lyd/støy fra signalkilden. Møkk inn = møkk ut.

 

Dersom man feks har et fult oppsett med cd-spiller, effektforsterker, forsterker osv, hver til 20-30k så er det kjipt å putte en DAC til 2-4k inn i rekken. Dersom man har en forsterker til 1500-3000 er det idioti med DAC til 20k.

 

Hva skal man med en cd-spiller til 20-30k med en egen DAC? Greit nok, møkk inn = møkk ut, det er bare det at såvidt jeg kan bedømme knapt finnes DACer i disse tider som leverer "møkk ut".

 

AtW

Lenke til kommentar

CD-spilleren har grei nok DAC, men kanskje man trenger å konvertere lyd fra andre kilder.

Man kan jo selvsagt velge å bruke kun CD-plater og gi blanke i å ha en dedikert DAC i anlegget. Enkelte CD-spillere har også flere innganger på den innebygde DACen som lar deg koble til andre lydkilder digitalt.

 

En rimelig DAC løfter lyden fra PC mange hakk, men dersom man har anlegg til 50-500k så vil man ikke nødvendigvis kompromisse lyden med å sette inn en DAC til 2-4k.

 

Man må uansett bruke ørene og ikke hva som ser best ut på papiret eller koster mest. Noen komponenter har bedre synergi enn andre.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
...videre noterer vi oss elleve operasjonsforsterkerene (op-amp),...
Det store med denne DACen er neppe antallet op-amp'er, men det at op-amp'ene kan byttes ut av kunden for å farge/forbedre lyden på ønsket måte.

Det har forsåvidt også blitt gjort av entusiastene på tidligere Xonar-kort, men da med loddebolt.

 

Edit: Ved nærmere undersøkelse kan det se ut som at Xonar-kort alltid har hatt utbyttbare op-amper. Da er det sannsynligvis X-Fi-kort jeg har sett modifisert med loddebolt.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

BadCat: skjønner ikke helt hvordan du kan si at man får bedre DAC for mindre penger før ASUS sin i det hele tatt har kommet for salg, og ikke ser ut til å være omtalt i de vanlige kanaler (head-fi, avforum m.fl.).

 

Xonar-serien av lydkort har fått knakende omtaler, så det er vel ikke umulig at denne eksterne saken også gjør det skarpt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nesten 4K for en hodetelefonforsterker og DAC? De har tydligvis hentet noen pristips fra bransjen ihvertfall. De burde klart endel lavere pris enn det.

Vet du hvilke komponenter som er brukt? Kan du da påstå at andre kan lage noe bedre til samme pris? ;)

 

 

Man får bedre DAC til lavere pris og boksen er stygg. Det er ikke uvanlig å betale 20k for en DAC så prisen er ikke det verste.

Igjen, vet du virkelig hvor god denne er? Høres ut som du har en "en DAC er en DAC"-holdning Det er sant at man får billigere, men ikke nødvendigvis bedre. Og dessuten synes ikke jeg at boksen var stygg. Etter min mening virket den ganske fin. ;)

 

 

Greit nok at det er sunt med litt skepsis, men man skal ikke forhåndsdømme ting på den måten. Hvis kvaliteten og lyden tilsier at prisen er verdt det så kunne ikke Asus ha gjort noe mer med prisen, da hadde de måttet ofre noe (isåfall).

 

Jeg er enig i at prisen virket litt høy, men for alt jeg vet så kan dette fort bli verdt hvert eneste øre.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

DAC'en er den komponenten som i all hovedsak er ansvarlig for lydkvaliteten. DAC'er finnes i alle prisklasser, og i mange tilfeller får man det man betaler for. Det faller på sin egen urimelighet å kritisere prisen på en DAC uten at den har blitt vurdert i praksis. Dersom den viser seg å være verd prisen som DAC og ha en god hodetelefonforsterker på kjøpet så er det et knallprodukt. Men dersom den ikke låter bedre enn en typisk 2000-kroners DAC (som Hegel HD2), så er det en veldig dyr hodetelefonforsterker.

Lenke til kommentar

Nesten 4K for en hodetelefonforsterker og DAC? De har tydligvis hentet noen pristips fra bransjen ihvertfall. De burde klart endel lavere pris enn det.

Vet du hvilke komponenter som er brukt? Kan du da påstå at andre kan lage noe bedre til samme pris? ;)

 

 

Det jeg påstår er at noen kan lage noe med samme oppfattede lydkvalitet for en lavere pris. Det er noen ganske få forskningsartikler om tyder på at man kanskje kan høre forskjell på DACer under ideelle forhold. De fleste peker mot at enhver fornuftig designet DAC med dagens teknologi gjør en god jobb.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

De fleste peker mot at enhver fornuftig designet DAC med dagens teknologi gjør en god jobb.

Chip'ene har blitt bra. Før var det en del ræl, men nå er det stort sett greit. Noen er fortsatt bedre enn andre, men ikke sånn at folk flest legger merke til det. Til og med "on-board" lydkort gjør en grei digital-analog-convertion i disse dager.

 

Nå for tiden ser jeg nesten bare på det praktiske mht. slike enheter (pluggplassering, utganger/innganger, størrelse etc) bortsett fra pris seff.

Lenke til kommentar

Spennende at større selskaper som Asus også prøver seg på dette (foreløpig) lille segmentet. Jeg mistenker likevel at de bommer veldig med prisen her, dersom det stemmer at veildende virkelig er nesten 4000... For rundt 1000 kr får man gode alternativer allerede, og for nærmere 4000 er utvalget stort og hodetelefonforsterkerdelen pleier også å være påkostet. Håper likevel dette blir en god dac/amp, men jeg tviler på at de gjør kjempesalg i "hifi-verdenen", og med denne prisen tror jeg det blir vanskelig å nye kunder. Så får vi se om det hjelper med et stort selskap og trolig mange ingeniører kontra de andre selskapene i dette markedet, som består av en eller to ivrige audiofile som har gjort hobby til jobb :p

Lenke til kommentar

Dersom den viser seg å være verd prisen som DAC og ha en god hodetelefonforsterker på kjøpet så er det et knallprodukt. Men dersom den ikke låter bedre enn en typisk 2000-kroners DAC (som Hegel HD2), så er det en veldig dyr hodetelefonforsterker.

 

Husk at dette ikke er en ren DAC. Men en DAC+Forforsterker+Hodetelefonforsterker. Altså 3 produkter i ett. Å kalle det en ren forfortserker er nok å ta litt i, men en DAC med volumregulering. Noe ikke alle DACer har.

 

Om hvilke prisklasse man skal plassere selv DAC delen i kommer helt ann på kvaliteten til hodetelefonforsterkeren, og om hvor påkostet denne er. Er det kun en standard hodetelefonforsterker, eller noe mer forseigjort sier ikke spesifikasjonene noe om. Er det standard hyllevare, så må DACen være god for å forsvare prisen.

Lenke til kommentar

Til og med "on-board" lydkort gjør en grei digital-analog-convertion i disse dager.

Nja, vil da ikke gå så langt å si det... Jeg byttet fra "on-board"-lydkort til FiiO E7 og merket god forskjell. Lyden fra laptop-en og "on-board" på desktop-en kan beskrives som flat, kjedelig og ikke like klar og fin. Hovedsaklig testet jeg FLAC (Foo-bar), men merket også god forbedring i Spotify som jeg bruker til vanlig. Testet med Bose Triport, Beyerdynamic DT770 sammen med Onkyo TX-SR608 og JBL-SCS 200.5-høytalere. Hørte også mye forskjell fra mitt gamle Pioneer-anlegg som tydeligvis hadde et elendig lavpassfilter da subwooferen ble tilført for høye frekvenser slik at lyden ble grumsete og ekkel. Slike ting merket jeg godt da jeg investerte i nytt utstyr. Å stoppe her blir uaktuelt, jeg er sikker på at jeg kan få mer utnytte i å fortsette å investere i lydutstyr.
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...