Gå til innhold

– 3D gjør ikke opplevelsen bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så siste Harry Potter på Colosseum i 3D for litt siden, og kan ikke si jeg er meget imponert. Det største irritasjonsmomentet er de uklare bildene og "hakkingen" man opplever når det skjer raske bevegelser på lerretet.

Nå har jeg ikke sjekket 3D-tv hjemme ennå, så veit ikke hvordan Samsung UE55D8005 og Panasonic 55VT30 oppfører seg til sammenligning, men 3D imponerer meg ikke spesielt mye lenger. Var kult med Avatar, men da var det nytt og filmen var laget for det.

Nå er det bare uklare bilder og hakking

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"kinogjengerne kunne melde om liten eller ingen forskjell mellom å se film i 2D eller 3D. Stereoskopisk 3D skaper verken flere emosjonelle reaksjoner, gir ikke en mer oppslukende opplevelse"

Allerede da vet du at noe skurrer alvorlig....enten er denne forskningrapporten bare en gedigen flopp eller så har dem tatt in 400 pensjonister som ikke klarer å se 10 meter.

Har vært på flere 3D filmer med bekjente og samtlige synes effektene gjør opplevelsen heftigere og ingen sliter med hodepine etterpå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste jeg syns 3d gjør er å gjøre alt mye mørkere, slik at du ikke får med deg alle detaljer og alt blir trist og kjedelig. De kan ha 3d på kino så lenge du vil for min del, så lenge de finner ut en måte sånn at som meg kan se den i 2d og slipper å få hele kinoopplevelsen ødelagt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"kinogjengerne kunne melde om liten eller ingen forskjell mellom å se film i 2D eller 3D. Stereoskopisk 3D skaper verken flere emosjonelle reaksjoner, gir ikke en mer oppslukende opplevelse"

Allerede da vet du at noe skurrer alvorlig....enten er denne forskningrapporten bare en gedigen flopp eller så har dem tatt in 400 pensjonister som ikke klarer å se 10 meter.

Har vært på flere 3D filmer med bekjente og samtlige synes effektene gjør opplevelsen heftigere og ingen sliter med hodepine etterpå.

 

Hvorfor vet man at noe skurrer? Jeg blir ikek mer ooppslukt av 3D, tvert imot, det er en effekt som drar deg ut av handlingen, fordi man får en kunstig "lagdeling" uklart bilde, og vanskelig å henge med på raske sekvenser.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"kinogjengerne kunne melde om liten eller ingen forskjell mellom å se film i 2D eller 3D. Stereoskopisk 3D skaper verken flere emosjonelle reaksjoner, gir ikke en mer oppslukende opplevelse"

Allerede da vet du at noe skurrer alvorlig....enten er denne forskningrapporten bare en gedigen flopp eller så har dem tatt in 400 pensjonister som ikke klarer å se 10 meter.

Har vært på flere 3D filmer med bekjente og samtlige synes effektene gjør opplevelsen heftigere og ingen sliter med hodepine etterpå.

 

Det er vel heller hos deg det skurrer. Det er slik at uansett hva man diskuterer, så er det noen som bestrider forskningsrapporter med hva de selv og bekjente opplever. Man kan gjerne påpeke metodefeil som gjør forskningen ugyldig, men du har opplevevd noe annet enn forskningen tilsier, også mener du da at forskningen tar feil? Med mindre du har over 400 venner du har vært på kino med, dere så både 2D og 3D-utgaven av filmen, og vennene dine fikk et skjema med gjennomtenkt formulering av spørsmålene, så tror jeg at jeg velger å heller stole på forskningsresultatene. Rent fornuftsmessig så tror jeg at du også bør gjøre det.

Dessuten: Jeg har hatt nVidia sine 3D-briller siden de ble sluppet i USA, og sett flere kinofilmer i 3D, og jeg kan trygt skrive under på at 3D gjør like mye positivt for kinoopplevelsen som en liten unge som sparker i seteryggen under hele filmen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Selv sliter jeg med at jeg synes bildet blir mørkere og mister en del fargedynamikk i 3D. Når det også ikke gir meg noe spesielt utover litt heftigere actionsekvenser, og filmregissører i tillegg stadig vekk faller for "kaste-ting-på-tilskuerne"-klisjeen som bare distanserer en fra filmen, så føler jeg meg til syvende og sist egentlig veldig ambivalent til hele greia.

 

Og jeg ser heller ikke helt hva 3D skal gi en kresen filmskuer som har vokst seg forbi "store-eksplosjoner-og-raske-biljakt"-stadiet. Blir en romantisk film mer romantisk med 3D? Blir en komedie mer morsom med 3D? Blir en samfunnskritisk film mer samfunnskritisk med 3D?

 

2D-briller har samme type glass som 3D-briller, så de løser ikke problemet med at alt blir mørkere på en 3D-film (som skyldes nettopp brilleglassene som brukes i 3D-briller).

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg har merket mest til når jeg har sett en 3D-film er at det er utrolig stor forskjell på hvor du sitter i salen.

 

Jeg liker 3D-filmer som er bra. Jeg legger ikke merke til at bildet hakker noe mer enn normalt på kino. Men jeg er alltid tidlig ute og bestiller seter et par rader bak midt på, og i senter.

Har sett filmer fra nest fremste rekke og ut i et hjørne, var helt forferdelig. Bilde ble også dobbelt og flimret og styrte på. Det kan såklart ha noe med filmen å gjøre (pirahna 3D).

 

Når en film blir gjort bra i 3D, så er 3D ganske bra. De fleste er ikke det desverre.

 

Ser kino i Bergen forresten, hvor de har ganske bra utstyr.

Endret av KvitKnekt
Lenke til kommentar

Kino-en her vil nesten kun sende filmer i 3D. Kun et få tall som vet at 3D ødlegger film opplevelsen. Vertfall på så crappy kino vi har her til øys!

De sier at hvis det er mange som vil ha det, så setter de på 2D. Men ingen gidder å si fra. Irriterer meg litt, da jeg vil se en film i 2D og ikke 3D. Nesten så det frister og begynde med nedlasting ta hele greiene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3D teknolig på PC fungerer mye bedre enn 3D på film.

 

I spill blir det faktisk ekte 3D da miljøene faktisk får dybde. På film er det kun "pappfigur-3D" hvor figurene havner i forskjellige lag.

 

Jeg er helt enig i at film-3Den er oppskrytt. Spill-3Den derimot er det altfor få som har oppdaget, dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så siste Harry Potter på Colosseum i 3D for litt siden, og kan ikke si jeg er meget imponert. Det største irritasjonsmomentet er de uklare bildene og "hakkingen" man opplever når det skjer raske bevegelser på lerretet.

Var og så HP på Colosseum selv for en stund tilbake og henger meg på denne. Var veldig uklart bilde som irriterte en HD-nerd som meg selv, og kanskje enda mer irriterende var at kameratene mine ikke var enige :( Personlig så er klart bilde mye viktigere enn unødvendig liksom-3D (f. eks at de bare trekker hovedkarakterene frem foran bakgrunnen i enkelte scener).

Lenke til kommentar

"papp-figur" effekten får du fordi filmen er filmet i 2D og 3D-effekten er lagt på i etterkant. Om du ser animasjonsfilmer fra for eksempel pixar, er 3D-effekten veldig bra.

Etterhvert blir sikkert flere og flere filmer filmet med 3D-kamera også.

 

Jeg ser lett "pappfigur-effekten" på filmer som er filmet i 3D også. Man får på et vis tre lag, forgrunn, mellom og bakgrunn, istedet for en smooth overgang, ensten litt som teaterkulisser.

 

AtW

Lenke til kommentar

3D teknolig på PC fungerer mye bedre enn 3D på film.

 

I spill blir det faktisk ekte 3D da miljøene faktisk får dybde. På film er det kun "pappfigur-3D" hvor figurene havner i forskjellige lag.

 

Jeg er helt enig i at film-3Den er oppskrytt. Spill-3Den derimot er det altfor få som har oppdaget, dessverre.

 

Feil, 3D i spill blir akkurat like mye falsk 3D som på film. Hvordan er det du tror 3D-effekten på spill blir til egentlig, siden du påstår noe slikt?

For at det skulle blitt ekte 3D i spill måtte det vært to "kameraer" ved siden av hverandre, og for hver gang bildet ble stengt på det ene øyet med brillene, så måtte spillet byttet kamera. Videre måtte det vært en eller annen fantastisk teknologi som vet hvilke objekter spilleren fokuserer på. Det holder ikke at skjermkortet forflytter bildet litt for hver gang det ene brilleglasset stenges.

 

3D på film filmet med to kameraer tar tak i store deler av dette problemet, men fokusproblemet består. Det er under selve filmingen at dybdevirkningen og hvilke objekter det skal fokuseres på, bestemmes. Dessuten er det vel slik at begge bildene vises samtidig, ellers vil det stilles store krav til timing når det brukes aktive briller. mekanikken på det siste punktet er jeg usikker på, så om noen kan utdype er det fint ...

 

I hundre år har denne 3D-effekten kommet som en landeplage med jevne mellomrom. Det blir stadig bedre, men det virker som et grunnleggende faktum at effekten ikke er overbevisende, gjør ikke innlevelsen større, og sørger for en rekke ubehagelige bivirkninger hos en del folk.

Derfor mener jeg at 3D har et grunnleggende problem som ikke løses med bedre visningsteknologi.

 

Gi meg heller et stort, sylskarpt bilde!

Endret av hardrock_ram
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fullstendig enig etter ha sett både BD i 3D og spilt PS3 spill i 3D på dyr plasmaskjerm med god 3D. Bare tull å bruke penger på stereoskopisk 3D. Har man gode aktive briller og skjerm får man en liten "wow opplevelse" med en gang men så snur opplevelsen seg fort.

 

Har også prøvd det beste kinoutstyret per dags dato og har kun sett 3 filmer med 3D før jeg sluttet med det igjen. Etter min mening bør man skrinlegge denne tilnærmingen med stereoskopisk 3D og heller fokusere på andre tilnærminger.

 

Inntrykket av Nintendo sin 3DS var dårligere enn de to over igjen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...