Gå til innhold

Få nettvarsel når klesvasken er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har lenge vært mulig å få SMS når man er ferdig med klesvasken hos SiT sine vaskerier i Trondheim...

Det er vel mer det at personen har ordnet et hjemmelaget system med maskinvare som ikke er laget spesifikt for dette formålet og at programvaren blant annet bygger på åpen kildekode. løsningen til SiO, SiT osv. er jo kommersielle løsninger som mest sannsynlig er dyrere å skaffe seg enn dette så lenge vaskemaskinen en har selv støtter en slik mod. Artikkelen nevner i like stor grad fremgamgsmåten for å kunne lage et slikt varslingsystem som selve muligheten ved det :)

Lenke til kommentar

Artig sak! :-) Jeg vurderte lenge å montere trådløst webcam i kjelleren av akkurat samme grunn, men flyttet før jeg kom så langt.

 

Man får vel også tak i vibrasjonssensorer til Arduino? Da kunne man eventuelt laget en enhet man kunne flytte over på tørketrommelen etter at vasken var ferdig.

Lenke til kommentar

Hvorfor gjøre ting så komplisert? Er vel bare å sette mobilen til å varsle etter for eksempel 1 time og 15 minutt eller noe sånt. Altså tiden du tror vasken vil ta pluss litt ekstra så du slipper "bomturer". Klesvasken blir ikke ødelagt av å stå i 20 minutt ekstra, spesielt ikke om vaskemaskinen har ettertromling. :)

Lenke til kommentar

Morsom løsning. Slike dingser vil bli innebygget i vaskamaskiner i nær fremtid og produsentene vil ta firesifrede beløp for funksjonen. Kanskje man også får fulgt med på temperatur, hvilken del av vaskesyklusen den går gjennom, vannforbruk, energiforbruk og andre parametere under veis.

Lenke til kommentar

Dette er jo enkelt å få til selv. Legg på en enhet som måler vibrasjoner og når de har opphørt en stund kan man få beskjed om at vasken er ferdig eks. via IM til telefonen. Eller rett og slett noe som måler når LED lampen lyser.

 

Men klart, alle husholdningsenheter vil snart ha egen MAC adresse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er nok ikke lange tiden før kaffetrakteren gir en IM over nett når den er ferdig, skal renses, at du har glemt å slå den av osv. Samt andre duppedingser :)

 

 

EDIT:

Forøvrig piper både vaskemaskinen og tørketrommelen min når de er ferdige, noe jeg lett hører uansett hvor jeg er i det 2 etasjers huset.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har hørt rykter om at mange har implementert denne fine suiten med SamboV1.0 og tom. oppgradert til KonamiV2.0.

 

kjører konami v1.2, er så mye trøbbel med disse nye versjonene. Har vurdert oppgradering flere ganger, men en slik koster og alt du får er et litt nyere grensesnitt.

 

Har prøvd de nye versjonene litt rundt omkring, men grensesnittet på den jeg har er såppas bra at jeg ikke ser noe poeng i å oppgradere for å miste funksjonalitet, spesielt etter at vi oppgraderte fra 1.0 til 1.2 for en stund siden.

Lenke til kommentar

Jeg har blitt beskyldt for å løse problemer som ikke eksisterer, men dette tror jeg ikke engang jeg hadde giddet. Som en annen skriver, nedtellingsur eller alarm på mobilen. Da slipper en å sitte og klikke "oppdater" på pc'n og.

 

Og @Junk Inbox : LOL !!

Tja. De svære, nye Miele-tørkemaskinene på SiA boliger endrer den oppgitte gjenværende tiden hele tiden. Måler sikkert fuktigheten og justerer deretter. Er ikke sikker med vaskemaskinene, men jeg tror de også endrer tiden, uten at jeg ser årsaken til det. Uansett er det praktisk med automatisk varsel for oss som ikke gidder å sette på ringeklokke eller noe sånt. Jeg glemte klesvasken igjen i vaskemaskinen over natta en gang. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg har hørt rykter om at mange har implementert denne fine suiten med SamboV1.0 og tom. oppgradert til KonamiV2.0.

 

kjører konami v1.2, er så mye trøbbel med disse nye versjonene. Har vurdert oppgradering flere ganger, men en slik koster og alt du får er et litt nyere grensesnitt.

 

Har prøvd de nye versjonene litt rundt omkring, men grensesnittet på den jeg har er såppas bra at jeg ikke ser noe poeng i å oppgradere for å miste funksjonalitet, spesielt etter at vi oppgraderte fra 1.0 til 1.2 for en stund siden.

 

Sliter med å skrive vettug Konamikode i det hele og store...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...