Gå til innhold

Nytt lagringsmedium lagrer dine data i 1000 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at LG neppe vil finnes om 1000 år og at det er tvilsomt om det vil finnes utstyr og programvare til å lese av og tolke dagens data da, i tillegg til at det er praktisk umulig å demonstrere at denne disken faktisk vil vare i 1000 år, er jeg naturlig nok skeptisk.

 

Kontinuerlig kopiering og konvertering til nye, fremtidige filformat er nok det som fortsatt gjelder.

Lenke til kommentar

I og med at LG neppe vil finnes om 1000 år og at det er tvilsomt om det vil finnes utstyr og programvare til å lese av og tolke dagens data da, i tillegg til at det er praktisk umulig å demonstrere at denne disken faktisk vil vare i 1000 år, er jeg naturlig nok skeptisk.

 

Kontinuerlig kopiering og konvertering til nye, fremtidige filformat er nok det som fortsatt gjelder.

 

Det vil jo ikke være noe stort problem å lese 1-ere og 0-ere skrevet på skive fra 1000 år tilbake? Har du så lite tro på menneskeheten altså? :p Det vil jo for evig å alltid være dokumentert alt vi gjør fra nå av.

 

Det du sier om at de ikke kan bevise påstandene stemmer jo da, og jeg er selv skeptisk til om vi i det hele tatt gidder å ta vare på noe så lenge, da det om noen tiår sikkert blir mulig å lagre store deler av verdens kultur og mediemengde på relativt liten plass.

 

 

Jeg har faktisk mer tro på den gode gamle "hammer og meisel" metoden som ser ut til å være en ganske grei metode å lagre tekst og bilder på, på en stein oppi ei hule her :p

Lenke til kommentar

I og med at LG neppe vil finnes om 1000 år og at det er tvilsomt om det vil finnes utstyr og programvare til å lese av og tolke dagens data da

Er jo derfor det er så bra at den kan leses av i en vanlig CD-spiller. De vil finnes til evig tid, om ikke hjemme hos folk så ihvertfall på biblioteker eller lignende.

 

Så lenge man bruker formater som er basert på åpne standarder, slik som PNG eller ODF, så vil de kunne leses til verden tar slutt også.

Lenke til kommentar
M-Disc-er har ikke dette problemet. Her blir en laser brukt til å risse inn fysiske hull i selve diskmediet, slik at det ikke lenger er noe som kan bli brutt ned.

Tull og vas (altså normal markedsføringsprat).

 

Selv i stein foregår det kjemiske prosesser som kan gjøre dataene uleselige. Det kalles diffusjon og er ikke avhengig av sollys eller andre ytre påvirkninger en gang. Jo kortere avstander det er snakk om jo kortere tid vil det ta før diffusjon ødelegger mediet.

 

Fysisk rissing er selvsagt også bare tullball. Dataene skrives inn med laser (lys) og det er ikke snakk om noe fysisk skraping med en skarp tupp.

Lenke til kommentar

Det vil jo ikke være noe stort problem å lese 1-ere og 0-ere skrevet på skive fra 1000 år tilbake? Har du så lite tro på menneskeheten altså? :p Det vil jo for evig å alltid være dokumentert alt vi gjør fra nå av.

 

Det du sier om at de ikke kan bevise påstandene stemmer jo da, og jeg er selv skeptisk til om vi i det hele tatt gidder å ta vare på noe så lenge, da det om noen tiår sikkert blir mulig å lagre store deler av verdens kultur og mediemengde på relativt liten plass.

 

 

Jeg har faktisk mer tro på den gode gamle "hammer og meisel" metoden som ser ut til å være en ganske grei metode å lagre tekst og bilder på, på en stein oppi ei hule her :p

Vi har ingen garanti for at alt av informasjon og metainformasjon om hvordan lese dagens data vil bli tatt vare på gjennom alt av kriser, kriger, sivilisasjonsunderganger osv i de nesten 1000 årene. Å kontinuerlig oppdatere filer slik at de er kompatible med fremtidens datamaskiner og format vil øke sannsynligheten for at filene vil være lesbare også i fremtiden.

Lenke til kommentar

Skal ett optisk medium konkurrere med lagring må kapasiteten opp og over 20Gb og prisen grusommelig lav.

For med prisen på 1Tb disker og slik som de stuper hele tiden så er det billigere å rotere og kjøre fysisk backup på SATA enn noe annet.

Raskere er det også, dette har gjort at BluRay har feilet utenom PS3 og kjøpsfilmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Laser brukes da til å kutte tykke stålplater med, så det burde ikke være umulig å lage fysiske hull eller groper i disse platene?

Jovist, men det er ingen riping med en skarp gjenstand. I tilfellet stålplater er det snakk om oppvarming og fordamping ved hjelp av laser. Akkruat hva som skjer med disse superplatene aner jeg ikke, men det er ikke noe fordamping involvert i hvert fall. Jeg antar det skjer en kjemisk reaksjon/faseendring som representerer bits.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

man hører jo at om noen "hundre" år så kan ikke dagens lagringsmedier leses. utstyret er ikke langer kompatibelt . man har ikke brukt data i 100 år enda. likevel er det mye av det gamle utstyret så allerede er ubrukelig. så lenge man kan ta vare på medier og lese/skrive utstyrer så er det greit. men det er det ingen som gjør

Lenke til kommentar

Tja, om det ikke varer i 1000 år, så er det jo trivelig om det varer lengre enn vanlige (brente) CDer. Det er klart at man kan ta backup på backup, men personlig synes jeg det blir nesten litt strevsomt da. Kanskje må jeg lage meg et system der jeg tar to backups på Hardisk og ett eller annet hyllesystem så jeg vet når de sist var overført. For ikke å snakke om at jeg får håpe at smørningen i HDer som ikke blir brukt ikke størkner. For da er man på bar bakke igjen.

 

Nei, jo mindre avanserte backupmediene er, jo bedre er det.

Lenke til kommentar

Tja, om det ikke varer i 1000 år, så er det jo trivelig om det varer lengre enn vanlige (brente) CDer. Det er klart at man kan ta backup på backup, men personlig synes jeg det blir nesten litt strevsomt da. Kanskje må jeg lage meg et system der jeg tar to backups på Hardisk og ett eller annet hyllesystem så jeg vet når de sist var overført. For ikke å snakke om at jeg får håpe at smørningen i HDer som ikke blir brukt ikke størkner. For da er man på bar bakke igjen.

 

Nei, jo mindre avanserte backupmediene er, jo bedre er det.

 

sikker på at du ikke tar vare på for mye ?

 

hvis man skal ha en sikker backup så bør man alltid ha minst 2 backup av samme data i tilfelle den en skulle svikte .

Lenke til kommentar

 

sikker på at du ikke tar vare på for mye ?

 

hvis man skal ha en sikker backup så bør man alltid ha minst 2 backup av samme data i tilfelle den en skulle svikte .

 

Jeg tar nok vare på for mye. Jeg leker meg litt med musikkprogram og har en haug av halvferdige og ferdige låter. Jeg har en platesamling på over 1000 CDer, og der skal alt sammen etterhvert over i Flac. Det er ellers flaks for meg at at jeg ikke helt setter pris på å se filmer på data ettersom jeg da måtte rippet over 1000 DVDer. Men etterhvert er det jo blitt slik at det kan kobles til mer moderne fjernsyn. Så da må jeg kanskje rippe noen filmer etterhvert. I tillegg har jeg en del bilder og slikt. Så ja, jeg tar vare på for mye, men enda er jeg ikke en av de som laster ned alt jeg kommer over av musikk og film, og trenger å ta vare på det...

Lenke til kommentar

Dette er håpløst til masselagring over tid. Det eneste som duger er online arkiver (WORM) hvor data migreres over til nytt media ettersom mediet blir gammelt. En må også ha patrol reads for å detektere korrupte data slik at disse kan repareres mens det fortsatt er nok redundans tilgjengelig.

 

Det finnes mye slikt på markedet. Det jeg er usikker på er om det finnes slike løsninger med support for kryptografisk verifisering av dataenes korrekthet. En slags git for arkivdata. Artig nok er dette lignende noe jeg pusler litt med på fridtida... tror jeg fikk en idé. Skal tro om den viser seg å være lys. :)

Endret av Anders Jensen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det finnes mye slikt på markedet. Det jeg er usikker på er om det finnes slike løsninger med support for kryptografisk verifisering av dataenes korrekthet. En slags git for arkivdata. Artig nok er dette lignende noe jeg pusler litt med på fridtida... tror jeg fikk en idé. Skal tro om den viser seg å være lys. :)

 

Ja, om du lager noe fresht noe som er enkelt å bruke for folk uten de store programmeringskunnskapene så skal jeg gjerne betateste det jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...