Gå til innhold

Artikkel: Begynn å spare til nytt kamera nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det kommer 2 Nikon-modeller med fullformatsbrikke samtidig er de nesten garantert å ikke ha samme ytelse/oppløsning.

 

For å si det sånn; hadde de lansert D3 og D700 samtidig hadde de solgt veldig lite av D3, så den nye 'D4' vil ikke bli lansert samtidig som 'D4-light'.

 

Personlig håper og venter jeg på 'D400'. D300(s) er langt på overtid og kom jo på markedet en god stund før D700. D300(s) er jo fremdeles et godt kamera, men det er en litt merkelig situasjon når to rimeligere modeller (D7000 og D5100) har merkbart bedre sensor enn 'flaggskipet' i DX-utvalget til Nikon.

Endret av satchman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er spent på spesifikasjonene til 5D Mark III. Bedre autofokus er det eneste jeg ønsker, så alt annet blir en bonus.

Jepp, og det er her Nikon må sette inn støtet - de har jo strengt tatt manglet en konkurrent i denne delen av markedet helt siden den første 5D kom.

 

Kanskje D700-etterfølgeren blir et litt mer 'studiokamera' enn kun å gå for ytelse ved høy iso slik alle de 3-4 dyreste Nikonvariantene (den prismessig uoppnåelige D3x unntatt) gjør nå? Utviklingen har vel uansett gått såpass fremover at man både kan øke oppløsningen til nærmere 20mpix og samtidig få meget god iso-ytelse opp til 1600 eller 3200.

 

Jeg håper ihvertfall det - kjenner flere som har gått for 5D og 5DvII de siste par årene fordi det ikke er noen Nikon-alternativer i overkommelig prisklasse, og har faktisk vurdert det selv siden jeg bortsett fra ferier og sånt strengt tatt aldri har behov for iso over 1600 :)

Endret av satchman
Lenke til kommentar
Samsung lanserte 4. januar 2010 sitt eget kamerasystem, NX-systemet, med lanseringen av Samsung NX10. NX10 ble året etter erstattet av NX11, og i tillegg har Samsung lansert både NX5 og NX100. Sistnevnte begynner å bli gammel nå, og har flere ganger vært på billigsalg av kupp-typen. Mye tyder med andre ord på at det kan komme en erstatningsmodell i løpet av høsten.

I følge Mirrorlessrumors.com skal NX200 lanseres 5. september. Tidligere i år gikk ryktene om lansering av NX20 samtidig, men denne er visstnok utsatt til senere i høst. (oktober-november?)

 

Sony kommer vist med nye objektiver til NX i løpet av august-september. Det er snakk om en 24mm f/1,8 og en 55-210mm med ukjent blenderåpning. 24-millimeteren blir visstnok fysisk ganske stor. Myyyye større enn Samsung 30mm f/2.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at Canon vil gå for mellomformat i overskuelig fremtid. De har null optikk til et sånt system og vil nok satse videre på den optikken de har for småbildeformat.

 

Skulle de gjort noen formatendringer tror jeg det måtte blitt å endre fra 1,6 til 1,5x crop og som artikkelen nevner, muligens kvitte seg med 1,3x crop.

 

Men jeg er uenig i at det er lite framtidspotensiale. Canon vil nok få et kraftig hopp i bildekvalitet når de lanserer nye sensorer.

Lenke til kommentar

Ser jeg burde vært litt mer presis – det jeg lurer på er om Canon klarer å hente ut så mye av småbildesensorene sine at jeg ikke faller for fristelsen til å ramle i MF-grøfta. Inntil jeg føler at den avgrensningen er gått opp holder jeg meg til halvsteingammelt cropkamera fra Pentax.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

32-36mpix med super kvalitet er nok innen rekkevidde for fullformat i løpet av rimelig kort tid. Nikon sin D3x med 24 relativt gode mpix for eksempel er jo 2,5 år gammel nå.

 

Og da begynner man å ha ganske spesielle behov hvis man skal gå for mellomformat istedet. Det er jo ikke så lenge siden både store reklameplakater og forsidene til fancy magasiner ble skutt med utstyr som i praksis neppe var mer enn drøyt 10-12 mpix. Og de fikk jo til rimelig strålende resultater da og :)

Endret av satchman
Lenke til kommentar

Behov? Jeg hører hva du sier, men skjønner ikke problemstillingen.

 

Litt mer på trådens tema: jeg lurer fælt på hvordan R&D-nivået hos kameraprodusentene har utviklet seg de siste årene. Mange kuttet inn ganske heftig rundt 2008, i tillegg har store grupper jobbet lenge med utvikling av speilløse kamerasystemer. Med dette som utgangspunkt og en teknologi som begynner å modnes: bør vi ikke forvente stadig sjeldnere oppdateringer med stadig mer marginale forbedringer?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...