Gå til innhold

Hvordan lage en applikasjon for Apple iPhone/iPod Touch


Anbefalte innlegg

Jeg har ingen anelse om hvordan man lager en app til iPhone eller iPod Touch og lurer derfor på:

 

- Hvilke kunnskaper trenger jeg? Kan hvem som helst lage?

- Hva trenger jeg? (Software og programmer)

 

 

Her er det egentlig bare å pøse på med info, fordi jeg aner ikke hvordan jeg gjør det. Jeg har ikke kommet over en tråd som nevner dette ennå, så jeg kan like godt starte en av de. :)

Det hadde vært gøy å prøve!

 

Etter kun ett søk, kom jeg fram til at denne nettadressen var der det skjedde: http://developer.apple.com/technologies/

 

 

 

På forhånd takk for alle informative svar! :)

Endret av wergz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jeg har akkurat vært igjennom den prosessen og fått mitt første spill godkjent i appstore. Jeg startet med å se på Xcode og lære meg å programmere i det men er ikke så veldig flink, eller tålmodig om du vil, til å programmere.. så endte opp med å prøve ut ett system som heter Corona SDK. Er et lua script språk som er en del raskere å sette seg inn i. Denne eksporterer også til Android om man vil. Det er gratis å bruke men skal man lage den ferdige filen for å laste opp til appstore må man betale. Men frem til da så er det gratis. Finnes også andre tilsvarende alternativer som Unity.

 

Corona sdk: http://www.anscamobile.com/corona/

Unity: http://unity3d.com/

 

Det du trenger uansett for å programmere for iOS er en mac, eller mulighet for å kjøre OSX. Så må du registrere deg som developer hos apple og laste ned Xcode. Du må ikke betale den årlige summen der med en gang, men skal du ha mulighet for å teste ut programmene på mobil eller pad så må du gjøre det. Er vel 99 dollar i året.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har akkurat vært igjennom den prosessen og fått mitt første spill godkjent i appstore. Jeg startet med å se på Xcode og lære meg å programmere i det men er ikke så veldig flink, eller tålmodig om du vil, til å programmere.. så endte opp med å prøve ut ett system som heter Corona SDK. Er et lua script språk som er en del raskere å sette seg inn i. Denne eksporterer også til Android om man vil. Det er gratis å bruke men skal man lage den ferdige filen for å laste opp til appstore må man betale. Men frem til da så er det gratis. Finnes også andre tilsvarende alternativer som Unity.

 

Corona sdk: http://www.anscamobile.com/corona/

Unity: http://unity3d.com/

 

Det du trenger uansett for å programmere for iOS er en mac, eller mulighet for å kjøre OSX. Så må du registrere deg som developer hos apple og laste ned Xcode. Du må ikke betale den årlige summen der med en gang, men skal du ha mulighet for å teste ut programmene på mobil eller pad så må du gjøre det. Er vel 99 dollar i året.

 

Okei, takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har akkurat vært igjennom den prosessen og fått mitt første spill godkjent i appstore. Jeg startet med å se på Xcode og lære meg å programmere i det men er ikke så veldig flink, eller tålmodig om du vil, til å programmere.. så endte opp med å prøve ut ett system som heter Corona SDK. Er et lua script språk som er en del raskere å sette seg inn i. Denne eksporterer også til Android om man vil. Det er gratis å bruke men skal man lage den ferdige filen for å laste opp til appstore må man betale. Men frem til da så er det gratis. Finnes også andre tilsvarende alternativer som Unity.

 

Corona sdk: http://www.anscamobile.com/corona/

Unity: http://unity3d.com/

 

Det du trenger uansett for å programmere for iOS er en mac, eller mulighet for å kjøre OSX. Så må du registrere deg som developer hos apple og laste ned Xcode. Du må ikke betale den årlige summen der med en gang, men skal du ha mulighet for å teste ut programmene på mobil eller pad så må du gjøre det. Er vel 99 dollar i året.

Hvor lang tid har det tatt for deg fra du startet å lære deg å programmere til du nå er ferdig med en applikasjon :p?

Lenke til kommentar

Jespio19: jeg startet med spillet mitt i starten av mai og var vel hovedsaklig ferdig med programmeringen i slutten av juni, så var det litt finpuss og mye ferie. Det ble jo da bare jobbing på fritiden i ny og ned så begrenset sånn sett. Spillet ble i sin ferdig form lagt ut nå på fredag så sånn totalt sett har det tatt rundt 3mnd.

 

Har noe bakgrunn i grunnleggende c++ som hjalp litt men ellers ganske fersk. Nå laget jeg ett ganske enkelt spill da, men lærte veldig mye under prosessen og neste spill vil nok enten være raskere å lage eller mere avansert ;)

 

spillet mitt: http://itunes.apple.com/no/app/bb-yatzy/id453707810?l=nb&ls=1&mt=8

Endret av Beldor
Lenke til kommentar

Jespio19: jeg startet med spillet mitt i starten av mai og var vel hovedsaklig ferdig med programmeringen i slutten av juni, så var det litt finpuss og mye ferie. Det ble jo da bare jobbing på fritiden i ny og ned så begrenset sånn sett. Spillet ble i sin ferdig form lagt ut nå på fredag så sånn totalt sett har det tatt rundt 3mnd.

 

Har noe bakgrunn i grunnleggende c++ som hjalp litt men ellers ganske fersk. Nå laget jeg ett ganske enkelt spill da, men lærte veldig mye under prosessen og neste spill vil nok enten være raskere å lage eller mere avansert ;)

 

spillet mitt: http://itunes.apple.com/no/app/bb-yatzy/id453707810?l=nb&ls=1&mt=8

 

Spillet ser bra ut! Kan du gi meg en oppdatering på hvor mye du tjener på det i løpet av kanskje 1 uke? Hadde vært fint å vite! :)

Lenke til kommentar

Man kan lage spill i Windows med hjelp av Flash Catalyst også, right?

 

Veldig keen på iOS programmer\spill jeg også, men kjøper ikke en Mac :whistle:

Men en "iOS Dev"-lisens kreves overalt. Kanskje ta en titt selv :new_woot:

 

Er usikker på om du får utviklet for iOS uten å kjøre OSX på en eller annen måte. Mulig det er noen tjenester som tilbys der ute som omgår det problemet :) Men jeg må bruke X-code når jeg setter opp sertifikater for å kunne lage programfilen og for å laste opp på iTunes connect. Android er det lettere med og mere rett frem.

Lenke til kommentar

Er usikker på om du får utviklet for iOS uten å kjøre OSX på en eller annen måte. Mulig det er noen tjenester som tilbys der ute som omgår det problemet :) Men jeg må bruke X-code når jeg setter opp sertifikater for å kunne lage programfilen og for å laste opp på iTunes connect. Android er det lettere med og mere rett frem.

Ok, ser ut som man kan lage apps til iOS i Flash.

19Aug_Friday_jqKsGn.png

19Aug_Friday_FIyJqC.png

 

Får vel gå til innkjøp av lisens :ph34r:

Lenke til kommentar

Er usikker på om du får utviklet for iOS uten å kjøre OSX på en eller annen måte. Mulig det er noen tjenester som tilbys der ute som omgår det problemet :) Men jeg må bruke X-code når jeg setter opp sertifikater for å kunne lage programfilen og for å laste opp på iTunes connect. Android er det lettere med og mere rett frem.

Ok, ser ut som man kan lage apps til iOS i Flash.

19Aug_Friday_jqKsGn.png

19Aug_Friday_FIyJqC.png

 

Får vel gå til innkjøp av lisens :ph34r:

 

Nå skal ikke jeg være en glededreper, men tror ikke det der funker lenger. Midt i den store adobe / apple striden i fjor eller noe så var det mye styr om at apple gjorde det umulig for flashlagde ios apps å funke.

 

 

Vet dog ikke om jeg har tolket ting feil, men vil anbefale å sjekke det ut.

 

 

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg være en glededreper, men tror ikke det der funker lenger. Midt i den store adobe / apple striden i fjor eller noe så var det mye styr om at apple gjorde det umulig for flashlagde ios apps å funke.

 

 

Vet dog ikke om jeg har tolket ting feil, men vil anbefale å sjekke det ut.

Jepp. Det var noen problemer når Adobe viste frem at man kunne lage iOS apps via deres produkter.

 

Men et par uker\måneder etter Apple "blokkerte" metoden, så endret dem "TOS", så nå er det lovlig :w00t:

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg være en glededreper, men tror ikke det der funker lenger. Midt i den store adobe / apple striden i fjor eller noe så var det mye styr om at apple gjorde det umulig for flashlagde ios apps å funke.

 

 

Vet dog ikke om jeg har tolket ting feil, men vil anbefale å sjekke det ut.

Jepp. Det var noen problemer når Adobe viste frem at man kunne lage iOS apps via deres produkter.

 

Men et par uker\måneder etter Apple "blokkerte" metoden, så endret dem "TOS", så nå er det lovlig :w00t:

 

Ah, da går jo alt greit :D

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Merko: fått testet ut dette med Adobe og utvikling mot iOS?

 

Er det noen her som vet om det er noe norsk forum som er rettet mot utviklere? Som skaper ett miljø rundt det liksom? Litt mere enn ett underforum som her. Som også gir mulighet for å legge ut ting man har laget for feedback? Her er det såvidt jeg har forstått mot reglene og drive med annonsering.

Lenke til kommentar

Beldor: savner dette selv. Spesielt når det gjelder utvikling til iOS.

Man se en tråd eller to her og der, men det er liksom det.

 

 

ja, er jo litt på ipod1 siden og forumene der men er veldig lite aktivitet desverre. Hadde vært interessant om man kunne lage ett forum her på diskusjon som var mere rettet mot dette og se hvordan den fungerte. Om folk var interessert i å skape ett miljø rundt det. Lære av andre og vise frem hva man har laget for feedback og slikt.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å sjekke ut Multimedia Fusion 2 Developer fra Clickteam.. Veldig bra og lett program for apps og spill.. Du kan se et eksempel av spillet mitt laget på jobben på kun noen timer her: http://www.gamebuilder.info/world/content/garden-invaders-2

 

Man kan lage apps rett til iphone med nye extensions og de jobber med android exporter også.. Kun fantasien som setter grenser med dette programmet..

 

:)

 

Tanketrekker..!

Endret av Tanketrekker
Lenke til kommentar

Kan også være greit å nevne at UDK også har støtte for iPhone nå. Det har frem til ganske nylig vært en egen UDK-variant for mobil, men denne er nå merged med den vanlige.

 

UDK (Unreal Development Kit) er kanskje den mest populære 3D-spilleditoren, og er benyttet av mange store spillfirmaer. Den krever i allefall at du kan en god del om applikasjonen, samt at du bør være i stand til å modellere/rigge/animere 3D-modeller o.l. ved siden av. UDK benytter UnrealScript primært. Men du kan få til ganske mye gjennom Kismet (visuell scripting). Ellers har editoren mange "undereditorer" for partikkeleffekter, materialer o.l.

 

Epic, som lager editoren, skal ha en prosentandel av fortjenesten dersom du overstiger $50 000 profitt. Du må i tillegg betale 99 dollar for å kunne publisere kommersielt, ellers er editoren gratis å bruke og kan lastes ned fra Epic sine sider.

 

Bortsett fra dette er "prosessen" for å registrere seg hos Apple ganske lik. Dersom du registrerer deg som enkelmann/privat er det gjort på dagen. Har du bedrift tar det gjerne litt lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...