Gå til innhold

Crackere lekker 10 GB med politidata


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Hacker_definition_controversy#Hacker_definition_controversy

 

Denne beskriver det i detalj.

Hacker var i utgangspunktet bare noen som endret kode, som oftest godartet. Eksempel: "I dag hacket jeg litt java kode til et prosjekt jeg jobber med..."

 

Det er vel Hollywood og media generelt som har fått folk til benytte ordet feil, og vi har nok nådd point of no return for lenge siden. Hacker er dessverre nå synonymt med cracker/black hat for de fleste...

Lenke til kommentar

Vel. Her er det jo begått åpenbare feil på alle kanter. Politiet har åpenbart ikke hatt god nok sikkerhet. Crackerne har håndtert lekkasjen på en svært dårlig måte. Det er uansvarlig å bare publisere det på denne måten. Da hadde det vært bedre om de hadde levert det til wikileaks eller til noen av de største redaksjonene så de kunne filtrere informasjonen. Jeg tror det er svært få som finner det akseptabelt å bare legge ut sånn informasjon. Det kan tross alt få dødelige følger. Å rive ned en hjemmeside er omtrent som å rive ned en plakat. Å bytte ut innholdet på en hjemmeside med innlysende feilaktig innhold, er som å tagge over en informasjonstavle. Å utlevere informasjon om polititjenestefolks private adresser, er ikke pøbelstreker. Det er alvorlig kriminalitet.

 

Hadde de behandlet informasjonen på en seriøs måte og utlevert den til seriøse redaksjoner, så kunne det ha vært diskuterbart hvorvidt det gagner demokratiet. Det de har gjort, skader demokratiet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mitt første spørsmål er «hvorfor?». Hva ønsker Anonymous å oppnå? I verste fall er dette en gave til all slags mafia, kriminelle enkeltpersoner eller miljøer som helhet. Neste gang får heller Anonymous lekke e-postene til narkobander eller terrororganisasjoner, om man først ønsker å gjøre verden til et bedre sted.

Lenke til kommentar

Dessverre er vel ikke sikkerheten på politiets systemer i Norge noe bedre, så det kunne vel også skje her. Budsjettene er jo svært stramme, det offentlige sliter med gammelt utstyr.

 

Enig med flere her, å påvise dårlig sikkerhet er godtatt, men å legge ut stjålne filer er svært uansvarlig.

 

 

Lenke til kommentar

Dessverre er vel ikke sikkerheten på politiets systemer i Norge noe bedre, så det kunne vel også skje her. Budsjettene er jo svært stramme, det offentlige sliter med gammelt utstyr.

 

Enig med flere her, å påvise dårlig sikkerhet er godtatt, men å legge ut stjålne filer er svært uansvarlig.

 

Enig. Jeg er forsovidt enig i demonstrasjonsmåten for den politiske verdien den har + sikkerhetsaspektet - men disse dataene må lempes over til wikileaks eller noe tilsvarende der det kan gjennomgås og evt. RELEVANTE data i forhold til korrupsjon eller overtramp kan releases for å kaste lys på et problem.

 

Wholesale lekasje av alt man finner er ikke særlig ansvarlig.

-Stigma

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mulig det har ligget en eller annen form for edel og ridderlig tanke bak "opprettelsen" av både LulzSec og Anonymous, men disse tankene er for lengst glemt og sikkert tatt livet av akkurat som de som startet disse gruppene.

De "aksjonene" de har begitt seg ut på i det siste er ikke annet en kriminalitet, og gagner ikke demokratiet eller noen. Med mindre det er anarki de er ute etter å fremavle. I såfall er de på rett kurs.

 

Hadde jeg kunnet noe om programmering, hacking og cracking skulle jeg fela meg ha opprettet en egen gruppe, som skulle hatt et eneste formål. Å spore opp alle med tilknytning til LulzSec og Anonymous å blottet all sensitiv informasjon om disse folkene på nettet, eller enda bedre sendt til respektive myndigheter. Hvorfor? Fordi de ber om det. De siste såkalte aksjonene deres har ikke noe med fremming av demokratiet å gjøre, snarere tvert om.

Lenke til kommentar
Å rive ned en hjemmeside er omtrent som å rive ned en plakat. Å bytte ut innholdet på en hjemmeside med innlysende feilaktig innhold, er som å tagge over en informasjonstavle.

Ikke en plakat, alle plakatene. Om det hadde vært som å rive ned en plakat ville hjemmesiden vært utilgjengelig for noen hundre mennesker som alle hadde bodd i samme bydel. Det samme gjelder informasjonstavler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...