Gå til innhold

Apple er verdens største smartmobilprodusent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det blir feil å kalle Apple verdens største smartmobilprodusent da de kun selger én telefon som stort sett er prikk lik den de lanserte for 4 år siden. Få endringer i selve operativsystemet, flere som begynner å merke at det er på tide med noe nytt. Dessuten vil jeg gå så langt å kalle iPhone en halv-smartmobil. I tillegg til dette så har iPhone svært mange begrensninger som er på grensen til det latterlige. Nei, iPhone er ingen smartmobil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes det blir feil å kalle Apple verdens største smartmobilprodusent da de kun selger én telefon som stort sett er prikk lik den de lanserte for 4 år siden. Få endringer i selve operativsystemet, flere som begynner å merke at det er på tide med noe nytt. Dessuten vil jeg gå så langt å kalle iPhone en halv-smartmobil. I tillegg til dette så har iPhone svært mange begrensninger som er på grensen til det latterlige. Nei, iPhone er ingen smartmobil.

Det er ingen skreven regel/lov at man må lage flere enn en smartelefon, eller måtte endre radikalt på telefonen for å kunne kalles en smarttelefonprodusent vel;)?

 

Kan du begrunne hvorfor du kaller iPhone for en "halv-smartmobil"? Hvilke begrensninger er det du snakker om?

 

La oss ikke gå inn i en IOS vs Android krig, men jeg er bare interessert hvilke argumenter du har å komme med mtp dine påstander:)

Lenke til kommentar

Bare meg som er generelt lei Apple? Lei av å se overskrifter om dem i alle magasiner omtrent hver dag (de fleste andre firmaer slipper man å lese om konstant, men finner det man trenger ved å søke litt eller om det har skjedd noe interessant), i tillegg til å se så utrolig mange folk med akkurat samme produkt. Apple har da forsyne meg stort sett hatt samme design i over ti år, når skal de komme med noe som skiller seg ut litt? Fryktelig kjedelig selskap IMO, med høye priser og mange religiøse tilhengere. At de selger mye er hyggelig for dem, men personlig syns jeg det er veldig ufortjent. Kanskje det eneste selskapet i verden jeg ikke har noen sympati med.

Endret av Dellers
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hva er "Others?" er det sånne japanske telefoner og sånt? Mener å ha hørt at telefoner som Iphone er veldig upopulært der siden de "vanlige" telefonene deres har så mange muligheter fra før av som å se på TV, lese bøker osv.

Other/Andre. - Alle andre produsenter enn merkene som er nevnt over, som ja blant annet japanske ukjente merker, men også andre kjente merker, som Motorola.

 

 

Syntes jeg ser folk med iPhone overalt om dagen, så dette var ikke noe stort sjokk.

 

Forjent eller ikke, tallene snakker for seg selv, er bare og gratulere Apple med enda et suksessfullt produkt.

 

Blir spennende og se om iPhone "5" blir like populær, eller om de salget vil gå nedover.

Lenke til kommentar

Synes det blir feil å kalle Apple verdens største smartmobilprodusent da de kun selger én telefon som stort sett er prikk lik den de lanserte for 4 år siden. Få endringer i selve operativsystemet, flere som begynner å merke at det er på tide med noe nytt. Dessuten vil jeg gå så langt å kalle iPhone en halv-smartmobil. I tillegg til dette så har iPhone svært mange begrensninger som er på grensen til det latterlige. Nei, iPhone er ingen smartmobil.

Det er ingen skreven regel/lov at man må lage flere enn en smartelefon, eller måtte endre radikalt på telefonen for å kunne kalles en smarttelefonprodusent vel;)?

 

Kan du begrunne hvorfor du kaller iPhone for en "halv-smartmobil"? Hvilke begrensninger er det du snakker om?

 

La oss ikke gå inn i en IOS vs Android krig, men jeg er bare interessert hvilke argumenter du har å komme med mtp dine påstander:)

Blir for dumt når iPhone koster like mye som høyere spesifiserte telefoner koster en god del mindre enn det iPhone gjør. Det er absolutt ingenting som rettferdiggjør prislappen på iPhone. Dette er helt klart et minus.

Den støtter ikke flash noe som er helt idiotisk i dagens marked. Spesielt med den helt absurde prisen du betaler for telefonen.

Kommer kun med dyre abonnement.

Svært lukket OS med få muligheter.

Har ikke engang widgets.

Låst til iTunes noe som i seg selv er god nok grunn til å unngå en slik telefon.

Er ikke verdt halvparten av prisen når potensialet stort sett forsvinner ved mindre du har en dataplan.

Spesifikasjoner som er langt under telefoner til samme pris.

Ingen ordentlig fleroppgavekjøring noe som er et gigantisk minus i de flestes bok.

Ingen micro-USB (proprietær løsning), helt idiotisk.

Ingen støtte for eksterne lagringsenheter.

Operativsystemet ser identisk ut med det som ble lansert for flere år tilbake.

 

Hvordan en telefon med slike mangler er en smarttelefon er hinsides meg.

Endret av Okeho
Lenke til kommentar

Kjedelig eller ikke, de har revolusjonert mobilbransjen. Dagens smarttelefoner hadde aldri vært på dagens nivå uten iPhone.

2007 is calling. Dette er 4 år siden.

 

Og det blir feil å si at dagens smarttelefoner hadde aldri vært på dagens nivå uten iPhone, fordi de mobilene som allerede var ute var like kraftig og kanskje kraftigere enn den første iPhone'en og som faktisk kunne gjøre mye mere enn det en iPhone kunne gjøre.

 

Det Apple gjorde var å lage et OS som gikk ganske fint på demmes hardware og som var enkelt å skjønne seg på. Og det andre dem gjorde som var bra var å komme med en skjerm som hadde en enklere måte å kunne bruke touch skjemen på.

 

Men disse 2 småe tingene var ingenting som revolusjonerte verden noe serlig i bunn og grunn. Det fikk bare andre produsenter til å skyte litt mere fart i å lage bedre smart mobiler.

 

Ja det fikk produsentene til å skyte litt mere fart der og da. Men ville på ingen måter bety at mobilene ville ha vært annerledes i dag uten iPhone.

Endret av Vindicator
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke nå igjen...

 

Tallene har talt. La det ligge der.

 

Men disse 2 småe tingener var ingenting som revolusjonerte verden i bunn og grunn. Det fikk bare andre produsenter til å skyte litt mere fart i å lage bedre smart mobiler.

 

Hva med... App Store? Det fantes så og si ingen sentral kilde for kjøp av apps før det kom.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Den støtter ikke flash noe som er helt idiotisk i dagens marked. Spesielt med den helt absurde prisen du betaler for telefonen.

 

- iPhone 4 16GB = 4890 uten abb. (Apple.no)

- Samsung Galaxy S II = 4677 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Evo 3D = 5195 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Sensation = 4489 uten abb. (Elkjøp)

Kommer kun med dyre abonnement.

iPhone selges med alle abonnementer. Du kan jo ta en titt på Chess.no

 

Svært lukket OS med få muligheter.

Det kommer vel an på hva du selv vil gjøre med telefonen. For mange så fungerer et låst system veldig greit (noe salgstallene viser).

 

Har ikke engang widgets.

 

Stemmer.

 

Låst til iTunes noe som i seg selv er god nok grunn til å unngå en slik telefon.

 

Dette stemmer ikke. Med iOS 5 så er man ikke lengre avhengig av iTunes, eller PC for å aktivere eller overføre media.

 

Er ikke verdt halvparten av prisen når potensialet stort sett forsvinner ved mindre du har en dataplan.

 

Dette gjelder alle smarttelefoner. Selv har jeg en Desire HD, og den hadde vært ubrukelig uten dataplan. Velkommen til 2011.

Spesifikasjoner som er langt under telefoner til samme pris.

iPhone 4 er 1 år gammel nå, så det er naturlig at konkurrentene kjører fra den da. Det at et Apple-produkt er "dyrt" er intet nytt. iPhones holder seg også bedre i pris. Jeg solgte min ett år gamle 3GS for 3200,- ifjor.

 

Ingen ordentlig fleroppgavekjøring noe som er et gigantisk minus i de flestes bok.

 

Nå er det få mobile OS som har et godt system for multitasking. Den eneste som ser ut til å ha skjønt det er WebOS. Androids system er grei, men bytting av åpne applikasjoner er alt for dårlig i mine øyne.

Ingen micro-USB (proprietær løsning), helt idiotisk.

Sånn er livet.

 

Ingen støtte for eksterne lagringsenheter.

 

Meget mulig. Har ikke kommet over noen selv, men det finnes nok av tredjepartsutstyr til iPod/iPhone så det er mulig det finnes bak en busk i det sørlige Kina.

 

Operativsystemet ser identisk ut med det som ble lansert for flere år tilbake.

 

Det gjør også Windows, OSX, Ubuntu, Android (til en viss grad), Symbian og Bada.

Hvordan en telefon med slike mangler er en smarttelefon er hinsides meg.

 

 

Da har du sørgelig nok misforstått.

 

"A smartphone is a high-end mobile phone.[1][2][3] A smartphone combines the functions of a personal digital assistant (PDA) and a mobile phone. Today's models typically also serve as portable media players and camera phones with high-resolution touchscreen, GPS navigation, Wi-Fi and mobile broadbandaccess. The term smartphone is usually used to describe phones with more advanced computing ability and connectivity than a contemporary feature phone, although there is no official definition for what constitutes the difference between a smartphone or feature phone.A smartphone runs a mobile operating system. Widespread examples are Apple iOS, Google Android, Microsoft Windows Phone 7, Nokia Symbian, Research In Motion BlackBerry OS, and embedded Linux distributions such as Maemo and MeeGo. Such systems can be installed on many different phone models. They can run third-party applications, using an application programming interface (API).[4]"

 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

iPhone 4 16GB = 4890 uten abb. (Apple.no)

 

- Samsung Galaxy S II = 4677 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Evo 3D = 5195 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Sensation = 4489 uten abb. (Elkjøp)

Telefonene du nevner her er overlegne iPhone på alle mulige måter.

iPhone selges med alle abonnementer. Du kan jo ta en titt på Chess.no

 

Ja, og det må du punge ut for. Sammenlikn for eksempel Samsung Galaxy S II og iPhone 4 med Young Talk abonnement. Mens Galaxy S II som er en tragisk mye bedre telefon enn iPhone 4 koster 3499 kr, koster iPhone 4 3999,-

Det kommer vel an på hva du selv vil gjøre med telefonen. For mange så fungerer et låst system veldig greit (noe salgstallene viser).

Salgstallene må taes med moderasjon. iPhone er overhypet og de fleste er ikke klar over alternativene. Salgstall alene er ikke nok for å dømme en telefon. Selvfølgelig skyldes dette markedsføring og liknende, såpass skal Apple ha, men det betyr ikke nødvendigvis at iPhone er en god telefon.

 

Dette stemmer ikke. Med iOS 5 så er man ikke lengre avhengig av iTunes, eller PC for å aktivere eller overføre media.

Dette er irrelevant da iPhone 4 har vært ute i over et år uten denne muligheten, og for å toppe det hele så er ikke iOS 5 engang utgitt.

iPhone 4 er 1 år gammel nå, så det er naturlig at konkurrentene kjører fra den da. Det at et Apple-produkt er "dyrt" er intet nytt. iPhones holder seg også bedre i pris. Jeg solgte min ett år gamle 3GS for 3200,- ifjor.

Ja, og da burde prisen reflektere dette, noe den ikke gjør.

 

Nå er det få mobile OS som har et godt system for multitasking. Den eneste som ser ut til å ha skjønt det er WebOS. Androids system er grei, men bytting av åpne applikasjoner er alt for dårlig i mine øyne.

 

Fortsatt milevis foran iPhone.

Sånn er livet

Hva slags argument er dette?

 

Meget mulig. Har ikke kommet over noen selv, men det finnes nok av tredjepartsutstyr til iPod/iPhone så det er mulig det finnes bak en busk i det sørlige Kina.

Så du mener at man skal punge ut enda mer penger for iPhone og drive med upraktisk ekstrautstyr for noe iPhone burde kommet med?

 

Det gjør også Windows, OSX, Ubuntu, Android (til en viss grad), Symbian og Bada.

Dette sier jeg meg ikke enig i. iOS har gjennomgått svært få endringer siden utgivelse, og få nye funksjoner har blitt implementert. Men selvsagt, funksjoner som 5 MPX kamera og videosamtaler er revolusjon skal vi følge Apple sin tankegang.

Endret av Okeho
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedelig eller ikke, de har revolusjonert mobilbransjen. Dagens smarttelefoner hadde aldri vært på dagens nivå uten iPhone.

 

Hvordan kan du si det? Har du evnen til å se inn i en fremtid uten Apple?

 

 

At smart telefoner utvikler seg og blir mer populært hadde vel skjedd med eller uten Apple?!

 

 

 

 

Den støtter ikke flash noe som er helt idiotisk i dagens marked. Spesielt med den helt absurde prisen du betaler for telefonen.

 

- iPhone 4 16GB = 4890 uten abb. (Apple.no)

 

- Samsung Galaxy S II = 4677 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Evo 3D = 5195 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Sensation = 4489 uten abb. (Elkjøp)

 

Du sammenligner her en 1 år gammel iphone med "nye" HTC modeller.

 

Iphone 4 - 24 juni 2010

HTC Evo 3D - juni 2011

HTC Sensation - april 2011

 

 

Så vist ikke jeg tar helt feil her så er det vel litt feil å sammenligne en 1 år gammen telefon med telefoner som "nettop" har kommet ut.

 

 

 

 

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

Den støtter ikke flash noe som er helt idiotisk i dagens marked. Spesielt med den helt absurde prisen du betaler for telefonen.

 

- iPhone 4 16GB = 4890 uten abb. (Apple.no)

 

- Samsung Galaxy S II = 4677 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Evo 3D = 5195 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Sensation = 4489 uten abb. (Elkjøp)

 

Svært lukket OS med få muligheter.

 

Det kommer vel an på hva du selv vil gjøre med telefonen. For mange så fungerer et låst system veldig greit (noe salgstallene viser).

 

Låst til iTunes noe som i seg selv er god nok grunn til å unngå en slik telefon.

 

Dette stemmer ikke. Med iOS 5 så er man ikke lengre avhengig av iTunes, eller PC for å aktivere eller overføre media.

 

Operativsystemet ser identisk ut med det som ble lansert for flere år tilbake.

 

Det gjør også Windows, OSX, Ubuntu, Android (til en viss grad), Symbian og Bada.

Ok, skal svare på 4 av tingene du sa her.

 

1. Når en telefon som er over 1. år gammel fortsatt er dyrere enn dagens høyteknologiske smart telefoner som er HELT ny, så jah, da er iPhone 4 definitivt dyrt uansett hva du måtte tro.

 

2. Dette har ingenting med hva du trenger på en smartmobil eller ikke. Hele poenget er at iPhone 4 eller iOS er skrapet for funksjoner og muligheter i forhold til Android mobiler uansett hvor mye du liker at iOS har lite funksjoner eller ikke.

 

Når den mangler mye, så mangler den mye.

 

Og det handler heller ikke på hva dere trenger av funksjoner, for når alt kommer til alt, så er det næmlig at en telefon skal ha mest mulig funksjoner og muligheter (selv om dere ikke bruker mye av dem) sånn at dem kan passe til de fleste ute i verden.

 

Dette har Google med Android skjønt hele poenget med. Og dere ser jo hva som er skjedd. Android har hele 50% av markedet i verden nå.

 

3. Du er fortsatt låst til iTunes hvis du vil ha over musikk og hvis du vil slette musikk i fra iOS enheten din. Og dette er bare en av grunnene. Så å si at man ikke er avhengig av iTunes i dag er tull selv om du ikke er avhengig av å måtte bruke iTunes til å aktivere telefonen.

 

4. Men forskjellen her er at du kan forandre på utsende i Windows, Ubuntu, Symbian og Bada. Er jo liksom det som er hele poenget med det han sa.

 

Selv om Windows ikke har blitt noe merkverdig forandret på UI delen, så er det ikke noe som har vært noe betydningsfullt, siden man kan fra første stund forandre på alt som har med UI i Windows å gjøre uten å måtte gjøre noe serlig mye for å få det til.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Hvordan kan du si det? Har du evnen til å se inn i en fremtid uten Apple?

 

 

At smart telefoner utvikler seg og blir mer populært hadde vel skjedd med eller uten Apple?!

 

Selvsagt, men se på hvordan Android var som operativsystem da den første iPhonen kom. Android-folka kastet seg rundt og laget et operativsystem for touchtelefoner. Apple banet vei for smarttelefoner med stor touchskjerm.

Lenke til kommentar

Den støtter ikke flash noe som er helt idiotisk i dagens marked. Spesielt med den helt absurde prisen du betaler for telefonen.

 

- iPhone 4 16GB = 4890 uten abb. (Apple.no)

 

- Samsung Galaxy S II = 4677 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Evo 3D = 5195 uten abb. (Elkjøp)

- HTC Sensation = 4489 uten abb. (Elkjøp)

 

Svært lukket OS med få muligheter.

 

Det kommer vel an på hva du selv vil gjøre med telefonen. For mange så fungerer et låst system veldig greit (noe salgstallene viser).

 

Låst til iTunes noe som i seg selv er god nok grunn til å unngå en slik telefon.

 

Dette stemmer ikke. Med iOS 5 så er man ikke lengre avhengig av iTunes, eller PC for å aktivere eller overføre media.

 

Operativsystemet ser identisk ut med det som ble lansert for flere år tilbake.

 

Det gjør også Windows, OSX, Ubuntu, Android (til en viss grad), Symbian og Bada.

 

 

Ok, skal svare på 4 av tingene du sa her.

 

1. Når en telefon som er over 1. år gammel fortsatt er dyrere enn dagens høyteknologiske smart telefoner som er HELT ny, så jah, da er iPhone 4 definitivt dyrt uansett hva du måtte tro.

 

 

Nå er det vanskelig å hoste opp prisene på telefoner som kom ut ifjor.

 

2. Dette har ingenting med hva du trenger på en smartmobil eller ikke. Hele poenget er at iPhone 4 eller iOS er skrapet for funksjoner og muligheter i forhold til Android mobiler uansett hvor mye du liker at iOS har lite funksjoner eller ikke.

 

Når den mangler mye, så mangler den mye.

 

Og det handler heller ikke på hva dere trenger av funksjoner, for når alt kommer til alt, så er det næmlig at en telefon skal ha mest mulig funksjoner og muligheter (selv om dere ikke bruker mye av dem) sånn at dem kan passe til de fleste ute i verden.

 

Dette har Google med Android skjønt hele poenget med. Og dere ser jo hva som er skjedd. Android har hele 50% av markedet i verden nå.

 

 

Hvorfor er iOS populært idag? Hvorfor ble iOS populært? Jo, fordi at Apple klarte å gjøre alt brukervennlig. Vi har jo et godt eksempel på et OS som hadde ALT men til slutt måtte se seg slått av det "simple" iOS - Windows Mobile.

Feilen du gjør her er å se på hva nerden i deg selv ønsker og ikke hva mannen i gaten vil ha. Jeg tipper du er typen som gjerne vil ha Windows 7 på telefonen?

 

Grunnen til at Android "eier" markedet nå er veldig simpelt. Ikke pga at alle vil ha Android. Nei, de får Android "med på kjøpet" når de skal kjøpe ny telefon. Spør min far som har en HTC Tattoo om han vet hvilket OS han bruker. Spør de 30 vennene mine som har en Android-telefon som de vet hva de bruker. Svaret er "sjokkerende" nok "Vet ikke". Ikke glem at det finnes nærmere 300 Android-telefoner på markedet nå. Hvor mange iPhones finnes det? 2. iPhone 3GS og iPhone 4.

 

3. Du er fortsatt låst til iTunes hvis du vil ha over musikk og hvis du vil slette musikk i fra iOS enheten din. Og dette er bare en av grunnene. Så å si at man ikke er avhengig av iTunes i dag er tull selv om du ikke er avhengig av å måtte bruke iTunes til å aktivere telefonen.

 

Feil. Man kan nå slette musikken direkte fra telefonen i iOS 5. Les deg opp før du kommenterer.

 

4. Men forskjellen her er at du kan forandre på utsende i Windows, Ubuntu, Symbian og Bada. Er jo liksom det som er hele poenget med det han sa.

 

Selv om Windows ikke har blitt noe merkverdig forandret på UI delen, så er det ikke noe som har vært noe betydningsfullt, siden man kan fra første stund forandre på alt som har med UI i Windows å gjøre uten å måtte gjøre noe serlig mye for å få det til.

 

 

Det kan man også gjøre med iOS ved å bruke 30 sekunder på å jailbreake telefonen. Ta deg en tur innom MacThemes.

Men nå er det helg og jeg skal slappe av og ikke diskutere iOS og Android igjen. Ja jeg er klar over hvor dum jeg er som frivillig hoppet inn i denne diskusjonen, men noen lærer aldri :p

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Steffen Moss.

 

1. Det er INGEN som er nerder eller noe lignende bare fordi dem bruker Android. Android er like lett å skjønne seg på i dag som iOS og kanskje lettere med at man kan bestemme over sin egen Android mobil på hva den skal gjøre osv.

 

Og nei, jeg er ikke den personen som ville ha hatt Windows 7 på min Samsung Galaxy S II telefon på grunn av at det ikke ville ha fungert bra i det hele tatt. Om man er nerdete for å kjøpe en Android mobil I DAG, så er jaggu meg hvem som helst som kjøper en iOS enhet i dag også nerdete.

 

Ja og vet du hvorfor det finnes så mange Android mobiler ute i dag?, jo det er fordi folk flest i dag krever MYE mere ut av en smartmobil i dag enn det en iPhone kan gjøre. Og derfor selger Android som hakka møkk i dag. Nemlig fordi Android telefoner er hva folk flest vil ha.

 

Og det er jo her dette kommer inn med at jo flere muligheter og funksjoner et OS har, jo flere vil bruket det siden det passer for dem.

 

2. Og iOS er definitivt IKKE populært i dag i forhold til Android. Joda, iOS er sikkert en del populært sånn sett. Men når man sammenligner det med populæriteten i dag, så er iOS liten der faktisk.

 

3. Joda dem klarte å gjøre alt brukervennlig, men det samme klarte Google med Android 1.5 / 1.6 også. Så det argumentet holder ikke i dag på hvorfor iOS er populært.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...