Gå til innhold

Test: Lenovo ThinkPad T420


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

må si meg enig med corcky der 1600x900 er en helt annen verden enn 1400x900, da begynner jeg å få helt klaustrofobi.

 

syntes Lenovo alltid har laget veldig business orienterte laptop'er, jeg ser ikke for meg at noen kjøper dette som hjemme multimedia maskinen, praktisk men ikke veldig spennende design, som forventet.

Lenke til kommentar

Merkelig at dere har satt opp punktet "3D: Nei" på side 1 på informasjonsbaren til høyre. Dette er da virkelig ikke interessant for kjøpsgruppen dette produktet er rettet mot (og om det er tenkt at det er det så er det i alle fall helt på trynet).

 

Støtter også at 16:9-standarden er helt på trynet, men det er kun pga. 1366x768 oppløsningen som er horribel. Selv var jeg på leting i lang tid før jeg fant en 14" m/1600x900 + matt skjerm. De er faktisk ganske sjeldne (ved mindre du betaler såpass mye som denne kostet).

Lenke til kommentar

En av de store fordelene med T420, og ellers hele Thinkpad serien slik som min gamle T61/14,1" skjerm er at de har Mini-PCIe slot. Der kan man med letthet dytte inn Intel 320 SSD beregner for den sloten. Det koster ca. 1.200.

Så kan man bytte ut DVD spilleren med et knappetrykk og dytte inn en harddiskskuff, og dermed har man en lett maskin med 2xHDD+SSD. En uslåelig kombinasjon.

Jeg er også helt enig i at 1440x900 skjermoppløsningen burde vært beholdt på en såpass liten maskin. Det er vel de færreste som bruker en slik maskin til å se video som sin hovedbeskjeftigelse.

Dog svakt at man må opp til T420S for å få USB3. Det er et must i dag, sammen med HDMI.

Det at Lenovo tåler så meget, skal man ta med en klype salt. Fikk en bitteliten skvett vann på en T60, og den sa takk og farvel.

Servicen til Lenovo er også under pari i forhold til andre, vel og merke om man ikke er et multinasjonalt konsern. :nei:

Lenke til kommentar

Ser når jeg går inn på nettsidene til Lenovo at det er Displayport på denne modellen der. Rart at vi ikke har dette i Norge! Hatt en T410 selv, og der var det også DisplayPort så stusset når det ikke var med på denne modellen. Ser også at det begynner å bli mer vanlig med DisplayPort på bedriftsbærbare, har det også på min HP EliteBook. Grunner er vel at de da slipper og betale royalties.

Lenke til kommentar

Ser når jeg går inn på nettsidene til Lenovo at det er Displayport på denne modellen der.

 

Det er DisplayPort på den. Sitter på nærmest identisk T420, og kjører tre skjermer: en 20" via VGA, laptopskjerm samt DisplayPort->DVI til en 24". Funker fint :-)

 

EDIT: DisplayPort er plassert over USB ved VGA og nettverksinngang..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser når jeg går inn på nettsidene til Lenovo at det er Displayport på denne modellen der.

 

Det er DisplayPort på den. Sitter på nærmest identisk T420, og kjører tre skjermer: en 20" via VGA, laptopskjerm samt DisplayPort->DVI til en 24". Funker fint :-)

 

EDIT: DisplayPort er plassert over USB ved VGA og nettverksinngang..

Det har du helt rett i :thumbup:

 

Har rettet testen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Proffmaskin med dårlig ytelse og elendig skjermoppløsning.

En proffmaskin har god ytelse og minimum 1920 x 1080

Dårligere enn dette er ikke akseptabelt.

16:9-formatet er slett ikke optimalt. 16:10 er mye bedre, noe som gir oppløsningen 1920 x 1200.

Problemet er at alle fokuserer på film, og ingen "journalister" har evne til å fatte noe som helst ang. skjermoppløsningen.

Når til og med maskiner med oppløsningen 1366 x 768 gis toppkarakterer av "journalister," skjønner man at disse aldri har vært ute i arbeidslivet men glodd på video stort sett hele livet.

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg helt enig med den gode omtalen av skjermen. Bildekvaliteten er under pari.

Det du kaller nøytrale farger er langt unna sRGB. (Vertfall på min maskin)

Har en T420 på jobb (1600x900) og ville ikke brukt den til noe annet enn nettopp jobb.

Dårlige farger, kontrast og innsynsvinkel som gjør den uegnet til multimedia.

Panelet på min maskin er forresten produsert av AOU.

 

Edit: Kan legge til at bildekvaliteten ikke er direkte dårlig, men på en maskin til over 10 000,- rettet mot business-markedet kunne de spandert på seg et bedre panel.

Endret av corcky
Lenke til kommentar

For å nyansere diskusjonen rundt 16:10 \ 16:9 litt, så vil jeg påstå at 16:10 ikke nødvendigvis er mest optimalt. For meg og mange andre er det en begrensning for hvor høy skjermen kan være (selvsagt basert på avstand fra den). Hvis skjermen er for høy, så får man vondt av å jobbe lenge på den, fordi man blir tvunget til å flytte blikket opp og ned. Det er ubehagelig, i motsetning til å bevege øynene fra side til side, som er langt mer naturlig.

 

Nå er en bærbar skjerm såpass liten at jeg er enig i at 16:10 er mest optimalt, for på et punkt vil skjermen bli ubehaglig lav isteden, noe som er et problem som forsterkes av at mange programmer plasserer verktøylinjer og slikt øverst, istedenfor på sidene.

 

 

Ang selve maskinen: Jeg liker at den ser funksjonell ut. Den har ikke de buede vinklene, ovale formene og blanke overflaten som er stygt, og nærmest har "billig" inngravert i lakken.

Lenke til kommentar

For å nyansere diskusjonen rundt 16:10 \ 16:9 litt, så vil jeg påstå at 16:10 ikke nødvendigvis er mest optimalt.

 

Det har du rett i - Det optimale på små skjermer (opp til 14-15") er 4:3, men de forsvant fra markedet i 2008 fordi folk flest bare ser på diagonalmålet, og ikke på den faktiske skjermplassen når de velger bærbar, og da blir bredskjermer tilsynelatende billigere :cool:

 

Den siste bærbare som ble solgt med 4:3-skjerm var faktisk en Thinkpad - T61p med 14" 1400x1050-skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke si meg helt enig med den gode omtalen av skjermen. Bildekvaliteten er under pari.

Det du kaller nøytrale farger er langt unna sRGB. (Vertfall på min maskin)

Har en T420 på jobb (1600x900) og ville ikke brukt den til noe annet enn nettopp jobb.

Dårlige farger, kontrast og innsynsvinkel som gjør den uegnet til multimedia.

Panelet på min maskin er forresten produsert av AOU.

 

Edit: Kan legge til at bildekvaliteten ikke er direkte dårlig, men på en maskin til over 10 000,- rettet mot business-markedet kunne de spandert på seg et bedre panel.

 

Amen.

 

Jeg kjøpte en slik maskin men sendte den sporenstreks i retur da jeg så skjermen. Svært dårlig på farger og latterlig innsynsvenkel. Lilla er kav blått og du må endre skjermvinkelen dersom man flytter hodet 15cm...

 

Bortsett fra skjermen var maskinen svært, svært god.

 

Veldig synd at det ikke finnes gode 14-ish tommers skjermer på markedet. Jeg synes 15,6-maskinene blir for store, og 13-tommerne for små for generelt arbeid, og drømmer meg tilbake til min T43 med 15-tommers skjerm med 1400x1050 (altså good old 4:3).

 

Leter fortsatt etter den optimale maskinen for meg - en 15" MBA med minst 1050 pixler i høyden hadde vært smooth (selv om jeg enn så lenge trives i Windowsverden)...

 

 

/r

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...