Gå til innhold

Nettleser-sammenlikningen var en bløff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Til brukerne av Opera: How smart do you feel now?

 

Neida, ikke at jeg satt meg så voldsomt inn i artikkelen når den kom, men trodde også selv at den var legitim ;-)

Lenke til kommentar
Tidligere denne uken kunne så godt som alle teknologinettsteder i verden, blant annet hardware.no, melde at et kanadisk selskap kalt ApTiquant hadde utført en undersøkelse på 100 000 nettbrukere, og konkludert at Opera-brukere hadde høy IQ, mens IE6-brukere derimot hadde lavere IQ.

Nei, det var ikke det som var utgangspunktet/bløffen. Dere har som så mange andre mistolket de påståtte resultatene.

 

Det florerer av IQ-tester på nett så det skulle teknisk sett ikke være noe problem å finne korrelasjonsfaktoren mellom resultatene fra noen av disse og logget nettleser.

Lenke til kommentar

Nei, det var ikke det som var utgangspunktet/bløffen. Dere har som så mange andre mistolket de påståtte resultatene.

 

Poenget jeg prøvde å få fram var vel at det er særs dårlig reklame for microsoft om det ligger ute at "de som bruker IE er dumme". Folk blir ikke smartere av å skifte nettleser, men poenget mitt står fortsatt.

 

EDIT:

Innser nå at du kanskje mente at hw.no hadde misforstått utgangspunktet? I så tilfelle kan du kanskje opplyse oss som famler i mørket?

Endret av Freddox
Lenke til kommentar
Tidligere denne uken kunne så godt som alle teknologinettsteder i verden, blant annet hardware.no, melde at et kanadisk selskap kalt ApTiquant hadde utført en undersøkelse på 100 000 nettbrukere, og konkludert at Opera-brukere hadde høy IQ, mens IE6-brukere derimot hadde lavere IQ.

Nei, det var ikke det som var utgangspunktet/bløffen. Dere har som så mange andre mistolket de påståtte resultatene.

 

Riktig, vi passet veldig på formuleringene i originalsaken, men akkurat der ble det en liten blunder. Jeg har rettet dette nå til "konkludert at de som brukte Opera hadde en høyere IQ enn de som brukte Internet Explorer"

 

 

 

Lenke til kommentar

ApTiquant konkluderte ikke:

- at de som brukte Opera hadde en høyere IQ enn de som brukte Internet Explorer

 

ApTiquant konkluderte:

- at sansynligheten var langt større at en Internet Explorer-bruker hadde lav IQ, sammenliknet med blant annet en Opera-bruker.

 

Ordet sannsynlighet er det som skiller mellom statistisk korrelasjon og en helt klar fysisk sammenheng.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Folk vil/kan tydeligvis ikke forstå (påstått) statistikk.

Jeg finner dette fornøyelig ironisk. Det er altså fullt mulig å misforstå noe som ikke eksisterer og samtidig bli oppgitt over at så skjer.

 

Fin dag dette.

Lenke til kommentar

Folk vil/kan tydeligvis ikke forstå (påstått) statistikk.

Jeg finner dette fornøyelig ironisk. Det er altså fullt mulig å misforstå noe som ikke eksisterer og samtidig bli oppgitt over at så skjer.

Det er fullt mulig å utøve korrekt bruk av kildematerialet selv om det i ettertid skule vise seg at kilden er oppdiktet.

Om ikke annet gir det god trening til de andre gangene man får ekte statistiske data å bryne seg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...