Gå til innhold

Denne lager ikke en eneste lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trur ikke det er nødvendig å sjekke.

Mener jo at det ikke finnes Coil komponenter på moderne skjermkort.

Og da finnes jo heller ikke støy fra disse, som feks. vifteløs PSU Kan ha.

Men jeg tar poenget ditt. Ikke alt er helt dønn støyfritt bare for at det mangler en vifte.

Det kan også opptre støy mellom kjøleplatene i kjøleren.

Lenke til kommentar

Nok en villedende tittel. Den ærlige burde vært:

 

Denne lager ikke en eneste lyd .. men krever såpass mye luft at du i praksis er nødt til å kombinere den med vifte slik at det likevel produseres støy. Hvor mye eller lite avhenger blant annet av hvilken vifteløsning man velger.

 

Den korte og ærlige burde vært: Asus lanserer Radeon 6770 uten medfølgende vifte.

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke hatt mulighet nok til å eksperimentere med vifteløse skjermkort, Simen1. Jeg har hatt både HD4850 og nå HD6850 vifteløst i min stue-pc, som også brukes periodevis til spilling. Har en vifteløs Silverstone NightJar psu, ssd, og to Noctua 800 rpm-vifter på en true copper-kjøler til cpu. Kein Problem, kein Lärm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke hatt mulighet nok til å eksperimentere med vifteløse skjermkort, Simen1. Jeg har hatt både HD4850 og nå HD6850 vifteløst i min stue-pc, som også brukes periodevis til spilling. Har en vifteløs Silverstone NightJar psu, ssd, og to Noctua 800 rpm-vifter på en true copper-kjøler til cpu.

 

Du har tydeligvis ikke lest nok av hans innlegg, skrivefeil. Jeg har lest innleggene hans i både år og dag, som ofte inneholder noe som hinter til vifteløse skjermkort. Han har etter det jeg har skjønt hatt nok vifteløse skjermkort i sin tid, og har god peiling på kjøling.

 

:tease:

 

Simen1 sitt innlegg var nok bare kverulering.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

skrivefeil: Problemet er "ikke en eneste lyd", noe som teknisk sett er korrekt dersom du bruker skjermkortet alene, uten PC koblet til det. Men hele hensikten er jo at det skal stå i en PC og da dukker kjølebehovet opp. Nå er TDP på ganske beskjedne 30-40 Watt så det kan sikkert gå helt uten vifter (og uten andre støykilder som f.eks roterende harddisker, spoler, med mer.), men da får man sikkert ganske høy temperatur. Kjøleribben er tydelig designet for luft fra vifter. Hadde det vært designet for passiv kjøling ville det vært naturlig å sette kjøleribbene på tvers av kortet og ha større avstand mellom de slik at naturlig konveksjon (varm luft som stiger av seg selv) sørger for akseptable temperaturer. Det lufthindrende sorte og røde dekslet ville også vært røsket vekk.

 

PS. Hadde det stått "mindre støy" eller "potensielt for bruk med lavtstøyende vifter" hadde det vært en helt annen sak. Å påstå at det ikke gir fra seg en eneste lyd er en kraftig overdrivelse i samme gata som å si at det er absolutte nullpunkt i fryseboksen. Kaldt ja, men ikke 0 K. Akkurat som skjermkortet ikke gir fra seg minus uendelig dB (ikke en eneste lyd). *

 

(De som kjenner til dB-skalaen vet at 0 dB ikke er null lyd, bare lavere lyd enn normal høreterskel)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Plastdekslene har en hensikt når man bruker vifte. Da vil de sørge for at lufta fra viftene kanaliseres gjennom en større del av kjøleren enn uten bruk av deksel. Det er hele hensikten bak det ultrastygge dekslet på et eller annet Sabretooth hovedkort og det fungerer vist veldig bra. Kjølingen blir veldig bra så fremt man bruker vifter for å blåse inn luft under dekslet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...