Gå til innhold

Ansatte byttes ut med 1 000 000 roboter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artikkelen bruker forkortelsen ABB uten å nevne hva dette står for. Jeg tror de fleste som leser dette forbinder disse bokstavene med noe helt annet enn noe som har med emnet å gjøre...

 

ABB er jo navnet på et ganske kjent firma, såvidt meg bekjent er det heller ingen forkortelse, sånn offisielt sett, og det navnet kommer av (ASEA Brown Boveri) er noe jeg vil tippe er relativt ukjent for de felste, som kjenner firmaet under navnet ABB. Det er det samme som BASF, alle kjenner de under navnet BASF, og det er også det registrerte firmanavnet, ikke Badische Anilin- und Soda-Fabrik

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I løpet av noen tiår kan så mye som 75% av arbeisplassene i verden falle bort pga automatisering. Mannen i gata blir foreldet (obsolete). Det blir langt på vei et toklassesamfunn med eliten på toppen og de ubrukelige spiserne i bunnen.

 

 

De første 30 sekundene er så bra sagt at at det vanskelig kan sies bedre og dette er laget for 50 år siden. Det er fiksjon, men det sier mye om den veien samfunnet er i ferd med å gå.

 

Edward Rodman "Rod" Serling - kjent for TV-serien "The Twilight Zone" - var forut sin tid både som forfatter og innen politikk.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

I løpet av noen tiår kan så mye som 75% av arbeisplassene i verden falle bort pga automatisering. Mannen i gata blir foreldet (obsolete). Det blir langt på vei et toklassesamfunn med eliten på toppen og de ubrukelige spiserne i bunnen.

 

Det kan hende svært mange arbeidsplaser faller bort pga automatisering. Om dette skaper et toklassesamfunn er dog et politisk spørsmål, det er ingen automatikk i det.

 

AtW

Lenke til kommentar

BadCat: Hvis menneskeheten hadde avslått alle tekniske fremskritt som forenkler arbeidsoppgaver så hadde vi fortsatt vært jegere og samlere. Eller utryddet. Hele menneskehetens framgang er nettopp et resultat av bedre verktøy og forenklede arbeidsmetoder. Opp gjennom historien har vi stadig kunnet jobbe mindre for å opprettholde samme levestandard. Det har resultert i folk velger høyere levestandard. Høyere levestandard krever i utgangspunktet mer arbeid for hver enkelt, men effektiviseringen i samfunnet har gjort at økt levestandard har latt seg kombinere med mindre arbeid.

 

Du kan også se det slik at hvis ikke FoxConn effektiviserer så vil de miste arbeidsplasser i konkurransen med andre selskaper. Kostnadseffektivisering er altså et middel for å sikre arbeidsplasser på sikt selv om det betyr færre arbeidsplasser.

 

Bare for å ta en liten historie fra England på slutten av 1800-tallet. Damptraktoren var en helt ny oppfinnelse som lovet radikal effektivisering i jordbruket. En traktor kunne erstatte 100 mann. Landbruksarbeidere gjorde opprør mot landeierne og gikk til angrep på disse djevelske maskinene som tok folks arbeidsplasser. Flammende innlegg i avisene forventet økt fattigdom, sult og kriminalitet. Et par tiår senere var damptraktorene mer akseptert og dommedagsprofetiene hadde slett ikke slått til. Folk hadde tatt seg andre jobber og fikk likevel sitt daglige levebrød. Andre bransjer blomstret som følge av økt tilgang på arbeidskraft, noe som også ga lavere priser på varene fra andre bransjer. Arbeiderfolket tjente faktisk mer enn før også etter justering for inflasjon. De fikk råd til akkurat like mye brød som før, men fikk råd til mer klær, møbler, ved, osv. I dag er traktoren en bærebjelke i landbruket over hele verden. Verden produserer også mer mat enn noen sinne, med færre ansatte enn noen sinne før. Takket være tekniske hjelpemidler i alle sjangere. Alt fra traktorer til automatiske melkefjøs. Vi kan bruke stadig mindre tid på jobb for stadig flere goder.

Lenke til kommentar

ABB er jo navnet på et ganske kjent firma, såvidt meg bekjent er det heller ingen forkortelse, sånn offisielt sett, og det navnet kommer av (ASEA Brown Boveri) er noe jeg vil tippe er relativt ukjent for de felste, som kjenner firmaet under navnet ABB. Det er det samme som BASF, alle kjenner de under navnet BASF, og det er også det registrerte firmanavnet, ikke Badische Anilin- und Soda-Fabrik

 

AtW

 

Likevel bør det forklares hva ABB er, noe artikkelen ikke klarte få frem. F.eks. «Ytterligere rykter, som virkelig er rykter, skal ha det til at en rekke av robotene er elektrofirmaet ABBs «Frida».» Dette uavhengig av andre ting AAB kan assosieres med, og gjelder forøvrig andre selskaper og ting som kan trenge en oppklaring.

Lenke til kommentar

ABB er jo navnet på et ganske kjent firma, såvidt meg bekjent er det heller ingen forkortelse, sånn offisielt sett, og det navnet kommer av (ASEA Brown Boveri) er noe jeg vil tippe er relativt ukjent for de felste, som kjenner firmaet under navnet ABB. Det er det samme som BASF, alle kjenner de under navnet BASF, og det er også det registrerte firmanavnet, ikke Badische Anilin- und Soda-Fabrik

 

AtW

 

Likevel bør det forklares hva ABB er, noe artikkelen ikke klarte få frem. F.eks. «Ytterligere rykter, som virkelig er rykter, skal ha det til at en rekke av robotene er elektrofirmaet ABBs «Frida».» Dette uavhengig av andre ting AAB kan assosieres med, og gjelder forøvrig andre selskaper og ting som kan trenge en oppklaring.

 

Jeg er enig med dere begge, og jeg slenger inn en spesifisering nå. Vi har blitt litt flinkere på nøyaktig slike formuleringer i det siste, men akkurat her ble det glemt.

Lenke til kommentar

Nå går verden under.

Slike svar gjør deg til en brennhet kandidat for ignore-listen min. Du kan for øvrig se innlegget the_fire skrev like før deg om du har problemer med å forstå hva jeg mente.

 

For å utdype ytterligere så kan jeg si at ABB ikke er et spesielt kjent firma. Ikke når man sammenligner det med hvordan mennesket ABB er det største samtaleemnet i Norge for øyeblikket. Uavhengig av hendelsen 22/7 så hadde det vært mer naturlig at denne setningen var skrevet noe nærmere slik the_fire foreslår.

Lenke til kommentar

For å utdype ytterligere så kan jeg si at ABB ikke er et spesielt kjent firma. Ikke når man sammenligner det med hvordan mennesket ABB er det største samtaleemnet i Norge for øyeblikket. Uavhengig av hendelsen 22/7 så hadde det vært mer naturlig at denne setningen var skrevet noe nærmere slik the_fire foreslår.

 

Ja, det var en unødvendig kommentar. Sorry.

Lenke til kommentar

Nå går verden under.

Slike svar gjør deg til en brennhet kandidat for ignore-listen min. Du kan for øvrig se innlegget the_fire skrev like før deg om du har problemer med å forstå hva jeg mente.

 

For å utdype ytterligere så kan jeg si at ABB ikke er et spesielt kjent firma. Ikke når man sammenligner det med hvordan mennesket ABB er det største samtaleemnet i Norge for øyeblikket. Uavhengig av hendelsen 22/7 så hadde det vært mer naturlig at denne setningen var skrevet noe nærmere slik the_fire foreslår.

 

Uavhengig av hovr kjent ABB er, så er det jo rimlig klart at det ikke er personen Brevik som skal produsere en million roboter.

 

AtW

Lenke til kommentar
For å utdype ytterligere så kan jeg si at ABB ikke er et spesielt kjent firma. Ikke når man sammenligner det med hvordan mennesket ABB er det største samtaleemnet i Norge for øyeblikket. Uavhengig av hendelsen 22/7 så hadde det vært mer naturlig at denne setningen var skrevet noe nærmere slik the_fire foreslår.

Hvorfor i alle dager skal man forkorte terroristens navn til ABB? Han har da et fult navn. I trådene om terroristen og terrorangrepene er det gjort for enkelhets skyld, men man må jo være obs på at forkortelsen bare gjelder når folk forstår at temaet er nettopp terroristen.

 

Jeg tror ikke ABB er særlig fornøyd med at noen misbruker merkenavnet deres i forbindelse med terrorsaken. Det var det første jeg tenkte når noen forkortet terroristens navn. Jeg begynner å angre på at jeg har misbrukt ABB i trådene om terroristen jeg også. Det samme ville jeg gjort om terroristen het f.eks Sonja Anette Simonsen, Ulf Didriksen, Frode Roy Pettersen eller noe annet med "opptatte" forkortelser.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal man forkorte terroristens navn til ABB? Han har da et fult navn. I trådene om terroristen og terrorangrepene er det gjort for enkelhets skyld, men man må jo være obs på at forkortelsen bare gjelder når folk forstår at temaet er nettopp terroristen.

 

Det jeg også tenkte, men gadd ikke begynne å kverulere..

Lenke til kommentar

Hvorfor i alle dager skal man forkorte terroristens navn til ABB?

Hva skal man ellers forkortet navnet hans til? Jeg er på ingen måte en som går inn for at vi skal unngå å bruke navnet til Anders Behring Breivik. Jeg ser ingen grunn til at navnet ikke skal brukes, men jeg skriver gjerne ABB for - som du sier - enkelhetens skyld. I dagligtale sier jeg Breivik.

 

Poenget med det første innlegget mitt her kan utdypes enda mer med en bitteliten teskje. Artikkelen har nå blitt endret, men det ble henvist til ABBs "Frida". Ingen andre steder er ABB nevnt i artikkelen og dette er unaturlig. Dersom det var snakk om et selskap som NRK, BBC, SAS eller en annen forkortelse som praktisk talt alle i Norge kjenner betydningen av, da hadde det gått, men ABB har ingen slik posisjon. Da er det mest naturlig at det spesifiseres hva ABB er. Dette har artikkelforfatteren sagt seg enig i, så denne diskusjonen er for så vidt død. At jeg bringer Breivik inn i emnet er fordi ABB i denne sammenhengen er for de fleste ukjent, og da går assosiasjonen gjerne umiddelbart til Breivik. Det er lite trolig at det er noen som leser dette og tror at Breivik har lagd en robot med navn "Frida" som kanskje går sin seiersgang i Kina, men det er verdt å nevne når vi har en såpass dagsaktuell forkortelse som er lik den relativt ukjente forkortelsen som ble brukt i artikkelen.

Lenke til kommentar

BadCat: Hvis menneskeheten hadde avslått alle tekniske fremskritt som forenkler arbeidsoppgaver så hadde vi fortsatt vært jegere og samlere. Eller utryddet. Hele menneskehetens framgang er nettopp et resultat av bedre verktøy og forenklede arbeidsmetoder. Opp gjennom historien har vi stadig kunnet jobbe mindre for å opprettholde samme levestandard. Det har resultert i folk velger høyere levestandard. Høyere levestandard krever i utgangspunktet mer arbeid for hver enkelt, men effektiviseringen i samfunnet har gjort at økt levestandard har latt seg kombinere med mindre arbeid.

 

Du kan også se det slik at hvis ikke FoxConn effektiviserer så vil de miste arbeidsplasser i konkurransen med andre selskaper. Kostnadseffektivisering er altså et middel for å sikre arbeidsplasser på sikt selv om det betyr færre arbeidsplasser.

 

Bare for å ta en liten historie fra England på slutten av 1800-tallet. Damptraktoren var en helt ny oppfinnelse som lovet radikal effektivisering i jordbruket. En traktor kunne erstatte 100 mann. Landbruksarbeidere gjorde opprør mot landeierne og gikk til angrep på disse djevelske maskinene som tok folks arbeidsplasser. Flammende innlegg i avisene forventet økt fattigdom, sult og kriminalitet. Et par tiår senere var damptraktorene mer akseptert og dommedagsprofetiene hadde slett ikke slått til. Folk hadde tatt seg andre jobber og fikk likevel sitt daglige levebrød. Andre bransjer blomstret som følge av økt tilgang på arbeidskraft, noe som også ga lavere priser på varene fra andre bransjer. Arbeiderfolket tjente faktisk mer enn før også etter justering for inflasjon. De fikk råd til akkurat like mye brød som før, men fikk råd til mer klær, møbler, ved, osv. I dag er traktoren en bærebjelke i landbruket over hele verden. Verden produserer også mer mat enn noen sinne, med færre ansatte enn noen sinne før. Takket være tekniske hjelpemidler i alle sjangere. Alt fra traktorer til automatiske melkefjøs. Vi kan bruke stadig mindre tid på jobb for stadig flere goder.

 

Jeg sliter med å se sammenhengen med en traktor og en total erstatning av menneskelig arbeidskraft til fordel for roboter. Vi snakker tross alt ikke om noe som vil erstatte hundre mann, men til slutt alle mennesker. De samfunnsmessige utfordringene vil bli enorme.

 

Bildet du maler er også noe rosenrødt. Innføringen av traktoren gjorde presset mange ut i arbeidsledighet og fattigdom. En arbeidsledighet og fattigdom som i nettopp England i disse dager øker.

 

Påstanden om å sikre arbeidsplasser ringer også hult i mine ører. Denne artikkelen dreier seg om en fabrikk som tramper på sine ansatte. En million roboter redder ikke nødvendigvis arbeidsplasser, men det vil garantert koste flere hundre tusen mennesker jobben. Dette i et land der individets rettigheter ikke akkurat står sterkt.

 

Ja, vi nordmenn, og en stadig minkende minoritet i vesten, kan bruke stadig mindre tid på jobb for stadig flere goder. Dette skjer allikevel på bekostning av majoriteten av jordens befolkning. Maten du snakker om kommer ofte ikke denne majoriteten til gode, men havner derimot i våre søppelkasser.

 

Til slutt; BadtCat beskriver en potensiell fremtid. Historien har vist at teknologi i feil hender sjelden fører noe godt med seg. Jeg føler meg ikke spesielt trygg på at det ikke vil skje igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...