Gå til innhold

Guide: Alternative operativsystemer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ærlig talt. Kom igjen ah. Hva slags artikkel er dette her? Det er bare en oppramsing av et helt tilfeldig knippe av systemer som ikke engang hører til samme kategori.

 

Og bare for å ha det sagt; nybegynnere bør _ikke_ gå for Ubuntu 11.04, men holde seg til LTS-versjonene, altså 10.04 eller 12.04. I disse fokuseres det mye mer på stabilitet, mens større endringer blir gjort i versjonene mellom. Dessuten støttes LTS-versjonene i tre år (med ny LTS hvert andre) som er en mer passende oppdateringsfrekvens for de som er mer opptatt av å bruke maskinen enn å utvikle systemer.

Lenke til kommentar

Flotte greier. Var på jakt etter nettopp en slik artikkel. Jeg er på jakt etter et lettkjørt OS til min gamle Compaq Armada 1592DT laptop. Den har en kjapp MMX prosessor på 233mhz og hele 96MB ram. Den kjører for øyeblikket WinME med stort hell. Planen var å kjøre Win98 for DOS (og vanlige) spill og Linux på en annen partisjon til "Internett surfing". Har prøvd ut en del forskjellige varianter som Debian, Vector og DSL. Førstnevnte hadde teoretisk sett vært mitt førstevalg, men av en uforklarlig grunn får jeg ikke til å innstallere det. Vector tar halve natten å installere - men fungerer. Desverre går det gjørmetregt og har trolig høyere minimumssystemkrav enn det maskinen kan oppfylle. DSL starter, men lar seg ikke installere (kjører via CD). Det er desverre litt for spartansk for min del. Hvis noen vet om noen andre gode alternativer er jeg interessert. BTW. PC'en har ingen form for BIOS og kan ikke boote fra minnepenner, men CD'er går selvfølgelig utmerket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Ærlig talt. Kom igjen ah. Hva slags artikkel er dette her? Det er bare en oppramsing av et helt tilfeldig knippe av systemer som ikke engang hører til samme kategori.

 

Og bare for å ha det sagt; nybegynnere bør _ikke_ gå for Ubuntu 11.04, men holde seg til LTS-versjonene, altså 10.04 eller 12.04. I disse fokuseres det mye mer på stabilitet, mens større endringer blir gjort i versjonene mellom. Dessuten støttes LTS-versjonene i tre år (med ny LTS hvert andre) som er en mer passende oppdateringsfrekvens for de som er mer opptatt av å bruke maskinen enn å utvikle systemer.

Ikke så fryktelig nøye siden ingen nybegynnere kommer til å bruke ubuntu så lenge som 3 år. 3 uker ja kanskje, men aldri 3 år...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...