Gå til innhold

Google Image Search viser mer informasjon om bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Exif data tilgjengelig på alle bildesøk.

 

<a href="http://www.akam.no/artikler/google_image_search_viser_mer_informasjon_om_bilder/100398" title="Google Image Search viser mer informasjon om bilder">Google Image Search viser mer informasjon om bilder</a>

 

 

 

Det der virker utrolig rart...

Når du tar bilder så registrerer ikke kameraet om du bruker blits, antall mm zoom du bruker.

Dermed datoen på bilde blir fast auto lagret. Men tenker ikke google grogramerer over at kansje folk har flyttet de bildene fra pc til pc. som nå ligger på nette. det er en veldig merkelig logistik dem har funni ut.

 

Men jeg skal ikke sette fingern og si at dette ikke stemmer. MEn jeg skjønner ikke helt hva dem har gjort. Blir egentlig ulovlig skjekking av hva slakt utstyr man bruker når man brukte bilde. I dont understand.. :mad: .. Haha :hmm:

Lenke til kommentar

Du tar helt feil. All data du ser eksempler på blir alltid lagret i bildefila, pluss mer, på dagens kamera.

Og hvordan du kan se på det som ulovlig sjekking av utstyr, er meg uforstålig.

 

 

Takk..

 

Hahhaha xD - har nikon D3000. Ante ikke at dette var noe som kameratet lagra :innocent:

 

Og som jeg sa at jeg setter ikke ned fingeren på dette :!:

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at det her kan være kjekt for en del folk som prøver å lære seg å ta bilder, sånn "å ja, er det sånn de har gjort det"-funksjon. For andre vil den vel strengt tatt ha mindre verdi.

 

Men jeg skal ikke sette fingern og si at dette ikke stemmer. MEn jeg skjønner ikke helt hva dem har gjort. Blir egentlig ulovlig skjekking av hva slakt utstyr man bruker når man brukte bilde. I dont understand.. :mad: .. Haha :hmm:

For å gjøre deg ekstra paranoid så lagrer for eksempel smarttelefoner som har GPS den nøyaktige posisjonen der bildet blir tatt i EXIF-informasjonen og (dersom du har skrudd på funksjonen). Dette blir så mulig å lese for alle som du deler bildet med.

 

Det finnes mange programmer som lar deg fjerne EXIF-infoen om du ikke vil dele den med folk.. Men hvis du tar store mengder bilder er EXIF flott for å bruke til sortering/organisering i egnede programmer :)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at det her kan være kjekt for en del folk som prøver å lære seg å ta bilder, sånn "å ja, er det sånn de har gjort det"-funksjon. For andre vil den vel strengt tatt ha mindre verdi.

 

Men jeg skal ikke sette fingern og si at dette ikke stemmer. MEn jeg skjønner ikke helt hva dem har gjort. Blir egentlig ulovlig skjekking av hva slakt utstyr man bruker når man brukte bilde. I dont understand.. :mad: .. Haha :hmm:

For å gjøre deg ekstra paranoid så lagrer for eksempel smarttelefoner som har GPS den nøyaktige posisjonen der bildet blir tatt i EXIF-informasjonen og (dersom du har skrudd på funksjonen). Dette blir så mulig å lese for alle som du deler bildet med.

 

Det finnes mange programmer som lar deg fjerne EXIF-infoen om du ikke vil dele den med folk.. Men hvis du tar store mengder bilder er EXIF flott for å bruke til sortering/organisering i egnede programmer :)

 

 

 

 

Åjjja :p ble dom jeg :p neida, kjønte det. :w00t: :!:

Lenke til kommentar

Må indrømme at jeg ikke tror jeg nogensinde har checket exif-information som de nævnte på billeder jeg ikke selv har taget, så det er ikke ligefrem en funktion jeg har savnet på nettet... (på nær opløsning og måske dato)

 

Men i søgninger kunne det være vældig nyttigt.

 

Fx kunne det være interessant når man skal købe en specifik kamera-model, og vil vide hvordan den gør det i dårligt lys, at søge billeder taget med XXX og med angivet ISO- og lukkertids-interval, og så se resultaterne andre har fået i praksis.

 

Særlig eventuel GPS-information vil kunne være yderst nyttigt. Hvis det bliver meget udbredt vil det således potentielt være muligt at søge billeder fra et bestemt område. De kan jo faktisk automatisk lave et helt lag i google-maps, så folk kan checke fx en ferie-destination ved at se andres billeder, og ikke kun de fra turistbrochurer.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...