Gå til innhold

– AMDs topp-prosessor bekreftet i september


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå får vi se hva pris denne lander på... *venter i spenning*

Hvilken av de mener du med denne?

 

Kommer den til norge også den 19 sep, eller må vi vente enda lenger?

Erfaringsmessig er det veldig usikkert. Noen AMD-prosessorer har vært tilgjengelig i Norge på lanseringsdagen, andre har det tatt over en måned før de kom.

Lenke til kommentar

Nå ble jo valget lett.. Sandy Brigde eller Bulldozer?

Får se hva prisen blir.

Hvis du er i markedet for å oppgradere kunne du ha gjort det i mai med Sandy Bridge, ytelsesforskjellen kommer nok ikke til å være enorm i annet enn åttetrådet bruk.

 

Endelig. Gleder meg villt til å se hvordan disse yter, klokker og koster. Hører noe svak mumling om pensjonering fra X2 4200+ prosessoren min.

Sandy Bridge og i5-2500k har vært tilgjengelig for kjøp siden mai, hvorfor vente et halvt år på Bulldozer når det er lite vinning for den vanlige brukeren med mer enn to kjerner?

Lenke til kommentar

Jeg har en tre år gammel Core 2 Quad-maskin som begynner å bli moden for utskifting(og min søster sikler etter min nåværende uansett :p ). Hadde tenkt å bygge en ny maskin i september uansett, så dette er gode nyheter uansett hva jeg velger. Ny AMD = lavere Intel-priser.:b: Min planlagte maskin til 10-11k kan plutselig bli en del billigere eller bedre, alt ettersom hva jeg velger å gjøre. Spennende! :)

Lenke til kommentar

Tør påsta at firekjerners begynner å bli ganske så utnyttet nå. Etterom de fleste kommende spill + programmer støtter det.

EDIT:Wall of text ahead

 

Dette kommer av at konsollene er såpass flerkjernede at det går, spørsmålet er hvor mye mer innsats utviklerne legger inn eller kan hente ut av prosessorene i konsollene. Xbox 360 har en trekjerner som kan kjøre to tråder per kjerne lignende Intels Hyperthreading, PS3 har seks kjerner av syv tilgjengelig på sin Cell-prosessor for spill.

Neste generasjons Xbox og Playstation er ryktet å kjøre på en ren AMD Bulldozer+Radeon grafikk-basert APU, hvor mange prosessorkjerner og shaderprosessorer er ukjent.

 

Noe annet viktig angående flere kjerner og fremtidens spill er Amdahls lov, som sier at det alltid vil være en viss prosent av et arbeide som ikke kan deles opp til flere kjerner. I spill betyr dette at uansett hvor mange tråder og kjerner et spill kan bruke vil det uansett begrenses av hvor mye som kan deles opp til mange kjerner og hvor god ytelse den ene kjernen som må gjøre det udelelige arbeidet har.

 

For meg virker det som om AMD har den rette ideen med en APU her, en GPU har mange prosessorer som kan gjøre parallellisert arbeide raskere og mer effektivt enn en CPU med få kjerner. Jeg er derimot skeptisk til å øke kjernetallet til det uendelige er praktisk, hvis 10% (som høres veldig lavt ut) av et spill ikke kan deles opp til flere kjerner vil det si at en tikjerneprosessor er praktisk talt like god som en 20-kjerneprosessor i spillet. Jeg tror det vil bli større og større arbeid for utviklere å øke bruken med bare en kjerne jo lenger opp i bruken vi kommer, altså at det å gå fra fire til fem kjerner er mer jobb enn å gå fra tre til fire kjerner.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Ganske sikker at Battlefield 3 skulle ha full støtte for 8-kjerner.

Om dette vil gi noe bedre ytelse enn SB/Ivy-B vil tiden vise.

Hvor er kilden på dette?

Åtte kjerner i et spill høres utrolig ut for meg, BF:BC2 klarte å bruke seks kjerner til en viss grad, men jeg ser heller at BF3 bruker seks kjerner skikkelig enn å bruke åtte kjerner halvveis.

 

Om du ser på Task Managers CPU-bruk i spill ser du at en kjerne ofte belastes mer enn de andre, jeg vil se alle kjernene likt belastet.

Lenke til kommentar

Endelig. Gleder meg villt til å se hvordan disse yter, klokker og koster. Hører noe svak mumling om pensjonering fra X2 4200+ prosessoren min.

Sandy Bridge og i5-2500k har vært tilgjengelig for kjøp siden mai, hvorfor vente et halvt år på Bulldozer når det er lite vinning for den vanlige brukeren med mer enn to kjerner?

 

Fordi jeg har et ganske nytt hovedkort. Og jeg er somregel en støtter av The Underdog.

Siste Intel prosessoren jeg kjøpte var en Pentium 2 350MHz siden da har det vært utelukkende AMD utenom i en laptop jeg fikk via jobben.

 

Ikke noen direkte fanboy men jeg synes det er meget viktig med konkurranse og husker hvordan Intel dikterte prosessorverdenen før i tiden og vil ikke oppleve det igjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Endelig. Gleder meg villt til å se hvordan disse yter, klokker og koster. Hører noe svak mumling om pensjonering fra X2 4200+ prosessoren min.

Sandy Bridge og i5-2500k har vært tilgjengelig for kjøp siden mai, hvorfor vente et halvt år på Bulldozer når det er lite vinning for den vanlige brukeren med mer enn to kjerner?

 

Fordi jeg har et ganske nytt hovedkort. Og jeg er somregel en støtter av The Underdog.

Siste Intel prosessoren jeg kjøpte var en Pentium 2 350MHz siden da har det vært utelukkende AMD utenom i en laptop jeg fikk via jobben.

 

Ikke noen direkte fanboy men jeg synes det er meget viktig med konkurranse og husker hvordan Intel dikterte prosessorverdenen før i tiden og vil ikke oppleve det igjen.

Før i tiden?

AMD og Intel ga veldig lik ytelse etter det jeg har forstått helt til Intel kom med Pentium 4 i 2000, etter det var AMD på topp helt til Core 2 kom i 2006. Etter Core 2 har AMD ligget godt bak Intel.

 

Definer ganske nytt hovedkort, AMD Bulldozer har nemlig ikke støtte fra AMD for å kjøres i annet enn AM3+ hovedkort. Enkelte produsenter som ASUS, MSI og Gigabyte har sagt de vil gi BIOS-oppdateringer for Bulldozer-støtte på enkelte hovedkort, men en hack er fortsatt en hack.

i5-2500k er såpass mye bedre enn Phenom II X6 at de er omtrent like i videoencoding og annen tallknusing, til tross for at det er fire mot seks kjerner.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...