Gå til innhold

Hver tiende Android-app er drittvare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på hvor riktig denne artikkelen er. Er godt mulig det finnes rundt 800 applikasjoner som aktivt deler informasjonen din, men jeg minns å ha lest en "seriøs" artikkel der de påsto at de fleste apps var farlige. Med andre ord, fordi de hadde tilgang til telefonboka, eller sms, så var de farlige.

 

Det at en applikasjon har rettigheter betyr ikke at den er farlig. Handcent og GoSMS krever jo tilgang til å lese og sende SMS. Er det klassifisert som farlig i denne studien?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Blir vel litt som Windows dette, har du hodet på nogenlunde rette sted og lar være å laste ned all slags dritt + surfe på alle mulige suspekte nettsider så plages du ikke stort med sånt.

 

Bruker man android telefonen sin med samme sunne fornuft tror jeg ikke man får særlig med problemer.

 

Noen må så klart beskyttes mot seg selv, men sånn kommer det vel alltid til å være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker man android telefonen sin med samme sunne fornuft tror jeg ikke man får særlig med problemer.

Det er helt riktig.

 

Noen må så klart beskyttes mot seg selv, men sånn kommer det vel alltid til å være.

Dessverre må nok de fleste beskyttes mot seg selv, enten med at man installerer anti-malware eller at Market ryddes opp.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1311707398' post='18073314']

Bruker man android telefonen sin med samme sunne fornuft tror jeg ikke man får særlig med problemer.

Det er helt riktig.

 

Noen må så klart beskyttes mot seg selv, men sånn kommer det vel alltid til å være.

Dessverre må nok de fleste beskyttes mot seg selv, enten med at man installerer anti-malware eller at Market ryddes opp.

Så lenge brukere ikke leser beskrivelsen, og det ikke oppgis noen begrunnelse for hvorfor et gitt program trenger tilgang til f.eks. telefonstatus blir problemet å vedvare. I tillegg kan en tilbyder lyve om grunnene til at et program trenger tilgang til noe. Hvordan skal man da vite hva som er skadelig før skaden er faktum?.

 

Det er nesten slik at jeg ønsker at Google skal screene alt før det kommer ut på Android Marked. For folk flest er en mobiltelefon bare en telefon, ikke noe du kan få virus på.

Når man igjen tenker på at det er mulig å angripe en bil via stereoen begynner hele greia med å skylde på brukere å bli litt søkt. Det er stort sett bare slike som oss, som sitter på disse forumene som gidder å finne ut at det kan være skadelig programvare der ute, med mindre VG kommer med en sjokkartikkel som dummer det hele så mye ned at det ikke gir mening for meg lengre. Dessuten er vi som er over gjennomsnittlig interessert i teknologi fortsatt i betydelig mindretall.

Lenke til kommentar

Man kan si hva man vil om Apple sin måte å styre innholdet til sine telefoner, men det er ingen tvil om at det har noe for seg. :roll:

Apples stålkontroll med innholdet har sine fordeler og ulemper som alt annet.

 

Selv foretrekker jeg Androids metode som er mer åpen med innholdet, selv om det krever litt forsiktighet fra brukerens side. Internett fungerer på samme måte, og jeg er glad det er åpent selv om det sikkert hadde vært mindre malware der ute om Apple styrte det hele ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har lyst å peke ut at selv om Apple's App Store er mye bedre på dette, er det ikke perfekt.

 

Les : Ref1 og Ref2

 

I første linken så sier de bare at det KAN komme malwares også gjennom apple sin butikk, men såvidt jeg kan se er det bare teorier og pjatt. I andre linken så ble jo appen fjernet svært raskt av apple.. og det selv om den ikke var farlig på noen måter. Så joda du har rett, ikke hundre prosent, men ikke langt unna ;)

Lenke til kommentar

Har lyst å peke ut at selv om Apple's App Store er mye bedre på dette, er det ikke perfekt.

 

Les : Ref1 og Ref2

 

I første linken så sier de bare at det KAN komme malwares også gjennom apple sin butikk, men såvidt jeg kan se er det bare teorier og pjatt. I andre linken så ble jo appen fjernet svært raskt av apple.. og det selv om den ikke var farlig på noen måter. Så joda du har rett, ikke hundre prosent, men ikke langt unna ;)

 

Den første viser at malware som er kommet inn på telefonen har tilgang til ganske mye, og den andre viser at programvare med skjult funksjon allerede har kommet igjennom Appstore undersøkelses prosessen.

 

Også fra første linken (litt av "pjattet" ditt, antar jeg):

 

Several iPhone apps have been pulled from the App Store after being found to be harvesting user data, intentionally or unintentionally.

 

A game called Aurora Feint was uploading all the user contacts to the developer's server, and salespeople from Swiss road traffic information app MogoRoad were calling customers who downloaded the app.

 

Game app Storm8 was sued last fall for allegedly harvesting customer phone numbers without permission, but it later stopped that practice.

 

And users also complained that Pinch Media, an analytics framework used by developers, was collecting data about customer phones.

 

I det minste får man beskjed på Android at app'en vil få tilgang til de tingene, og så ta et valg om man vil installere eller ei. Som jeg sa i forrige post så er Appstore bedre en android market på de tingene her, men det er langt fra bombesikkert, og det bør brukere være obs på. Ellers kan man lett få en falsk følelse av trygghet.

Lenke til kommentar

Det er nesten slik at jeg ønsker at Google skal screene alt før det kommer ut på Android Marked.

 

Det er én ting, en annen er et bedre vern mot piratkopiering.

 

Men når produsentene fritt får bestemme hvilke funksjoner de vil at din telefon skal ha på tross av hva de som laget operativsystemet mente, så sier det seg selv at slikt tiltrekker pirater.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...