Gå til innhold

De 5 mest populære systemkameraene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hehe:) Traff jeg en "ikke-Canon-bruker" på et sårbart punkt :whistle:

Sannsynligheten for at 80 % av alle akam-lesere er Canon-brukere er vel ganske liten, selv om det er mange som nettopp har et Canon kamera...

 

Hehe.. Nei. Jeg har et canon kompakt kamera. Ikke mye å skryte av, men jeg eier da et Canon kamera ;)

Men nå eier jeg også et Olympus og ett Nikon. Nikon er vel de som selger flest system kameraer WW, og ser man på http://www.dxomark.com/index.php så ser man at kvaliteten er på topp. Personlig driter jeg i hva folk måtte anskaffe seg av kameraer, men jeg er litt overrasket over hvor bra EOS 5xx serien selger. EOS 7 har jeg hatt i mine hender over en lengre periode, og det imponerte meg. Men ikke så mye at jeg velger å gå fra Nikon til Canon. Til det er forskjellen mikroskopiske...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har 7D fra Canon og hadde tidligere 350D. Da jeg skulle oppgradere stod det mellom 7D og 5D Mark II.

5D Mark II er et bedre portrettkamera (pga fullformat) mens 7D funker best når unger springer rundt. Autofokussystemet på 7D er bedre enn 5DMII og skuddtakten raskere. Valget falt derfor på 7D.

Neste gang blir det nok fullformat så fremt det ikke går på bekostning av overnevnte.

 

Jeg har vel tatt rundt 10.000 bilder med 7D og drøyt 25.000 med 350D. Selvsagt blir det ikke fair å sammenligne de to så jeg jeg kan si litt om 7D vs 500D som jeg også har brukt en del.

7D er i en helt annen liga!. Jeg skyter alt i raw men hender jeg tar raw + jpg dersom bildene skal vises kjapt, f.eks i bryllup. Og da ser man stor forskjell på bildene skutt med samme linse på 500D og 7D. Fargene og kontrasten er mye bedre, flere detaljer i både mørkt og lyst felt.

 

Eneste "ulempen" med 7D vs de 500D er at det er større. For meg har det ikke så stor betydning da jeg har fotoryggsekk som jeg bruker når jeg skal ta gode bilder og pocketkamera ellers.

Sikler på nye Fujifilm x10 som pocketkamera men venter til Steves digicam (eller dpreview) kommer med tester. Har testet Fujifilm X100 og det er helt rått. Skulle gjerne hatt den med 18-100 mm

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...