Gå til innhold

Windows 8 kan få innebygd antivirus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå er jo MSE veldig bra, så hvorfor kan de ikke bygge inn denne?

 

Etter hva jeg ser er det jo faktisk snakk om browseren, og ikke OS-et i seg selv her. Litt misvisende tittel.

det står at det kanskje skal integreres i windows 8

Står vel ingenting om MSE i artikkelen, bare et filter i IE som skal integreres i Windows 8. Hva har dette med antivirus å gjøre?

 

MSE burde vært forhåndsinnlastet i en fresh Windows, slik at man kan dobbeltklikke på et ikon for å aktivere den. Den behøver ikke å være like nazi som IE var, men mer som Firewallen til Windows. Man kan deaktivere det om man vil.

Lenke til kommentar

Nå er jo MSE veldig bra, så hvorfor kan de ikke bygge inn denne?

 

Etter hva jeg ser er det jo faktisk snakk om browseren, og ikke OS-et i seg selv her. Litt misvisende tittel.

det står at det kanskje skal integreres i windows 8

Står vel ingenting om MSE i artikkelen, bare et filter i IE som skal integreres i Windows 8. Hva har dette med antivirus å gjøre?

 

MSE burde vært forhåndsinnlastet i en fresh Windows, slik at man kan dobbeltklikke på et ikon for å aktivere den. Den behøver ikke å være like nazi som IE var, men mer som Firewallen til Windows. Man kan deaktivere det om man vil.

jeg sa ingenting om mse.... dette vil være en mulig "erstatter" til antivirus (til en hvis grad)

får du et varsel der du kan få virus så trenger du ikke antivirus om du holder deg unna (det er vel tanken med overskriften)

Lenke til kommentar
Det blir nå vurdert om dette systemet skal integreres i Windows 8. Dermed blir det kanskje ikke behov for beskyttelse av et ekstra antivirusprogram.
Hadde Microsoft gjort jobben sin så hadde det ikke vært behov for antivirus. For hver eneste nye versjon av Windows hører vi at nå skal sikkerheten skal være på topp, mens konsekvensene av den dårlige sikkerheten blir et stadig større globalt problem, såpass stort at det nå har blitt en stor politisk sak. Så har Microsoft skylden i disse problemene? Vel, de har skylden for en del direkte og en stor del indirekte. Virusproblemene kunne vært løst med ordentlige bruker- og filrettigheter, en erstatning av SMB-protokollen og helst forby dårlige nettlesere, rettigheter må selvsagt være implementert på kjernenivå. Dette vil selvsagt kreve en del omstrukturering av kjernen, noe jeg håpte Microsoft skulle gjøre med Windows 7. DoS-angrep fra botnet er også i stor grad en konsekvens av dette, siden uvitende brukere blir angrepet og utnyttet til dette formål. Hadde Microsoft ordnet opp så hadde en veldig stor andel av slike problemer i verden opphørt. Bare så det er sagt, alternativer til Windows er på ingen måte immune mot sårbarheter, sikkerhetshull inntreffer til tider og rettes ofte opp på rekordtid. Saken her er en vesentlig svakhet i designet til Microsoft som er et problem, sikkerhetshull kommer i tillegg.

 

Det har tidligere vært snakk om latterlige sanksjoner som at maskiner skal ha godkjent antivirus osv. før de får koble seg til Internett. Strengt tatt burde det vært omvendt, alle Windows-maskiner burde vært utestengt til Microsoft får ut fingeren og retter opp sårbarhetene. Dette ville selvsagt aldri blitt gjennomført. Men alle offentlige institusjoner burde boikottet Microsoft inntil videre.

 

Det triste er at Microsoft tjener i dag mer penger på å levere sikkerhetsløsninger for å lappe på problemer som de selv har skapt enn hva de taper på kunder som velger alternativer. (Samt at de livnærer en stor voksende industri av slike selskaper.) Verken brukere eller politikere er klar over hvor problemet ligger, og dermed blir det heller ikke masseflukt bort fra Windows. De skadelidende blir som vanlig brukerne, og mange kaster bort store summer på support for å rydde opp etter virus. Selvsagt er som regel brukeren medskyldig i det som har hendt, men Microsoft må ta ansvar når konkurrentene har eliminert problemet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor mye gjør egentlig ett antivirusprogram?? Jeg bruker ikke ett eneste program og kjører ikke det som følger med i Windows så vidt jeg vet. Bruker også å slå av brannmuren noen ganger sånn at jeg kan koble meg til i spill osv. Har ikke opplevd ett eneste virus på hverken min stasjonære eller bærbare :)

 

Dessuten så er det fåtallet som bruker IE og de fleste sverger til Firefox, opera og Chrome...

Lenke til kommentar

MSE burde vært forhåndsinnlastet i en fresh Windows, slik at man kan dobbeltklikke på et ikon for å aktivere den. Den behøver ikke å være like nazi som IE var, men mer som Firewallen til Windows. Man kan deaktivere det om man vil.

 

Den enkle svaret på dette er vel å legge den inn i windows update som ikke-kritisk komponent. Hvorfor det ikke er det allerede aner jeg virkelig ikke...

 

Da slipper de som ikke vil ha det å fjerne noe, det tar ikke mer plass på disken osv.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar

MSE burde vært forhåndsinnlastet i en fresh Windows, slik at man kan dobbeltklikke på et ikon for å aktivere den. Den behøver ikke å være like nazi som IE var, men mer som Firewallen til Windows. Man kan deaktivere det om man vil.

 

Den enkle svaret på dette er vel å legge den inn i windows update som ikke-kritisk komponent. Hvorfor det ikke er det allerede aner jeg virkelig ikke...

 

Da slipper de som ikke vil ha det å fjerne noe, det tar ikke mer plass på disken osv.

 

-Stigma

Ja det var jo lurere! Merkelig at det ikke er noe lignende idag, for MSE er jo testvinner mange, mange steder nå.

Lenke til kommentar

Nå er jo MSE veldig bra, så hvorfor kan de ikke bygge inn denne?

 

Etter hva jeg ser er det jo faktisk snakk om browseren, og ikke OS-et i seg selv her. Litt misvisende tittel.

 

Artikkelen snakker om at filteret som eksisterer i Internet Explorer 8/9 skal integreres i Windows 8.

Jeg syns ikke at MSE skal integreres i Windows, noe av det som gjør det det så bra i dag er at det er et alternativ til andre antivirus programmer.

 

 

Hvor mye gjør egentlig ett antivirusprogram?? Jeg bruker ikke ett eneste program og kjører ikke det som følger med i Windows så vidt jeg vet. Bruker også å slå av brannmuren noen ganger sånn at jeg kan koble meg til i spill osv. Har ikke opplevd ett eneste virus på hverken min stasjonære eller bærbare :)

 

Dessuten så er det fåtallet som bruker IE og de fleste sverger til Firefox, opera og Chrome...

Det er virusene du ikke oppdager som er farligst.

 

Virus man ikke oppdager kan stjele personlig informasjon og bruke det til bl.a. identitetstyveri. De kan også utnytte maskinen din i angrep mot andre (evt. bruke deg som proxy).

Sistnevnte vil i de fleste tilfeller ikke ramme deg mer enn at andre utnytter noe av båndbredden din.

Virus som bytter bakgrunnsbilder for deg, eller andre visuelle ting er det ikke like mange av lenger, annet enn i form av spam-programmer som åpner nettleservinduer for deg for å vise reklame.

 

 

MSE burde vært forhåndsinnlastet i en fresh Windows, slik at man kan dobbeltklikke på et ikon for å aktivere den. Den behøver ikke å være like nazi som IE var, men mer som Firewallen til Windows. Man kan deaktivere det om man vil.

 

Den enkle svaret på dette er vel å legge den inn i windows update som ikke-kritisk komponent. Hvorfor det ikke er det allerede aner jeg virkelig ikke...

 

Da slipper de som ikke vil ha det å fjerne noe, det tar ikke mer plass på disken osv.

 

-Stigma

 

 

Enig med Stigma her.

 

EDIT:

Vil også legge til at jeg syns det virker som en dårlig idé å legge IE sitt filter inn i Windows. Det høres ut som flere bokser man må trykke OK i for å kunne kjøre en fil man har lastet ned. Og av egen erfaring har slike "filter" så mange falske positiver at man ender opp med å trykke OK på ting man egentlig ikke burde, fordi man ikke tror noe på filteret lenger.

Endret av Thorbear
Lenke til kommentar

Nå er jo MSE veldig bra, så hvorfor kan de ikke bygge inn denne?

 

Etter hva jeg ser er det jo faktisk snakk om browseren, og ikke OS-et i seg selv her. Litt misvisende tittel.

 

Artikkelen snakker om at filteret som eksisterer i Internet Explorer 8/9 skal integreres i Windows 8.

Jeg syns ikke at MSE skal integreres i Windows, noe av det som gjør det det så bra i dag er at det er et alternativ til andre antivirus programmer.

Jeg forstod det. Det var bare en litt uklar artikkel, som ihvertfall jeg hadde lett for å misforstå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...