Gå til innhold

Her er Indilinxs nye SSD-plattform


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke sikker på stor forskjellen er.

Vet iallefall at på Intel sine første SSD'er , var X25 E ( SLC ) betydelig bedre på write vs MLC utgaven.

 

SLC utgaven tåler vel omtrent 10 ganger flere skrivesykluser vs MLC utgaven.

SSD'er med SLC holder også ytelsen betydelig bedre over tid.

Er derfor velegnet til servere.

 

Desverre er SLC svindyrt.

Tror prisen på SLC NAND er 3 til 4 ganger prisen til MLC.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om man noen gang kommer til å få se OS som installerer seg med en del på SSD, og en annen del på overskrivbart medie som snurredisk?

 

Slik at deler av operativssystemet som aldri forandrer seg blir liggende på SSD og det andre som en eller annen gang må forandre seg blir liggende på medier som varer en stund.

 

Operativssystemet kunne da sørget for at en SSD varer lengre før den må byttes ut.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Uansett hvordan og vender og vrir på det så er det én ting som er viktig her, prisen blir lavere.

 

Dessverre er det nok med SSD som med flatskjermer, det tar år før de erstatter teknologien de er ment å erstatte. Det tok vel 7 år fra flatskjermer ble lansert, og påstått å være allemannseie, til flatskjermer ble billige nok. Samme er nok det som skjer med SSD bare over ende flere år ser det ut som.

 

Noen som orger å sette opp en tidsplan for når SSD når snurredisk i pris per GB? Basert på siste to tre års prisutvikling.

Lenke til kommentar

Jeg er mest spent på reduksjonen i levetid. Det er allerede et stort hopp fra SLC til MLC, så hvordan blir det med tre bits per celle..

 

Det vil nok falle noe pr. celle vil jeg tro - men det er ingen grunn til at dette ikke kan motvirkes via bedre wear-leveling og mer ekstra "spare" celler. Via slike metoder så kan det fort bli mulig å opprettholde levetiden til disken totalt sett på samme nivå men likevel gå ned i pris selv om teknisk sett hver celle får lavere levetid i seg selv. Jo større diskene blir fremtover i tid jo lettere vil det bli å lage slike løsninger meget effektive også (jo flere celler det er - jo lettere er det å fordele slitasjen mellom dem på en effektiv måte).

 

Dermed tror jeg nok dette er et steg i riktig retning.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...