Gå til innhold

– Maskinen er et lett bytte for kriminelle


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

boot en linux live CD og skriv inne 'denne' koden i terminalvinduet: dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1M (kan variere fra system til system)

 

da 'nuller' man diskan, (altså alle bit-ene blir satt til 0, og da er ALL data ugjenopprettelig. Faktisk er det en 1million $ gave til den som demonstrerer at de kan gjennopprette data etter en slik slett. HELT trygg... jeg 'nuller' ALLE disker jeg kaster, har gjort det siden jeg deltok på en forelesning om datasikkerhet, når jeg gikk på IKT. VELDIG effektivt

 

-frank

 

EDIT: Noen påstår at det er mulig o gjennopprette via in-lab prossesser, men ironisk no er det ingen som har hentet premien som ble lovet for 5 år siden.

Endret av frankhaugen
Lenke til kommentar

Hvor stort er dette problemet, reellt sett? Hvor mange av de som driver identitetstyveri gjør det ved å gå igejnnom kastede disker?

 

AtW

Problemet er mest relevant med tanke på industrispionasje, ikke at aartikkelen vinkler det slik, (noe som de godt kunne), men hvis jeg vil ta din ID, og jeg ser du kaster en PC, så ville jeg nok rotet i søppla til jeg fant den.

Lenke til kommentar

Hvor stort er dette problemet, reellt sett? Hvor mange av de som driver identitetstyveri gjør det ved å gå igejnnom kastede disker?

 

AtW

Problemet er mest relevant med tanke på industrispionasje, ikke at aartikkelen vinkler det slik, (noe som de godt kunne), men hvis jeg vil ta din ID, og jeg ser du kaster en PC, så ville jeg nok rotet i søppla til jeg fant den.

 

Greit nok, men jeg tipper at de fleste ID-tyver ikke er så opptatt av min ID, de er opptatt av å få tak i "en egnet persons ID". Og for å få tak i det tror jeg ikke å romstere i søpla og rekonstruere disker er det enkelste. (uten at dette er min ekspertise akkurat)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvor stort er dette problemet, reellt sett? Hvor mange av de som driver identitetstyveri gjør det ved å gå igejnnom kastede disker?

 

AtW

Problemet er mest relevant med tanke på industrispionasje, ikke at aartikkelen vinkler det slik, (noe som de godt kunne), men hvis jeg vil ta din ID, og jeg ser du kaster en PC, så ville jeg nok rotet i søppla til jeg fant den.

 

Greit nok, men jeg tipper at de fleste ID-tyver ikke er så opptatt av min ID, de er opptatt av å få tak i "en egnet persons ID". Og for å få tak i det tror jeg ikke å romstere i søpla og rekonstruere disker er det enkelste. (uten at dette er min ekspertise akkurat)

 

AtW

Hvis du er ustraffet, og har en god kredittrate, (og gode ID-tyver sjekker dette), så er de personen de vil ta fra. og jo mindre du er 'synlig' i samfunnet (jo mindre du eier og jo lavere lønn du har), blir du attraktiv. For det er middelklassefolk som er utsatt. De som man kan låne penger i navnet til. SKjer ikke så ofte i Norge men enkelte i USA har plutselig fått gjeldsbrev på millioner av dollar fordi smarte ID-tyver har brukt jane go joe simpleton's ID til å starte mange lån i mange banker samme dag (slik at bankene ser at IDen er gjeldsfri), man får pengene overført til en konto som så autooverfører til er bermudakonto, enkelt og risikoløst. Og med mindre man har en god andvokat blir offeret for ID tyveri den som sitter med problemene. DERFOR er det viktig at folk vet hvordan man avhender en PC, (på syngene pleier de å presantere datautstyr for slegga, eller det bli most i presser nettopp for å unngå data-tyveri.

 

-frank

Lenke til kommentar

 

Hvis du er ustraffet, og har en god kredittrate, (og gode ID-tyver sjekker dette), så er de personen de vil ta fra. og jo mindre du er 'synlig' i samfunnet (jo mindre du eier og jo lavere lønn du har), blir du attraktiv. For det er middelklassefolk som er utsatt. De som man kan låne penger i navnet til. SKjer ikke så ofte i Norge men enkelte i USA har plutselig fått gjeldsbrev på millioner av dollar fordi smarte ID-tyver har brukt jane go joe simpleton's ID til å starte mange lån i mange banker samme dag (slik at bankene ser at IDen er gjeldsfri), man får pengene overført til en konto som så autooverfører til er bermudakonto, enkelt og risikoløst. Og med mindre man har en god andvokat blir offeret for ID tyveri den som sitter med problemene. DERFOR er det viktig at folk vet hvordan man avhender en PC, (på syngene pleier de å presantere datautstyr for slegga, eller det bli most i presser nettopp for å unngå data-tyveri.

 

-frank

 

Det er bare det at det finnes veldig mange "ustraffede i middelklassen", er dette virkelig den beste måten å stjele identiteten deres på?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvis du er ustraffet, og har en god kredittrate, (og gode ID-tyver sjekker dette), så er de personen de vil ta fra. og jo mindre du er 'synlig' i samfunnet (jo mindre du eier og jo lavere lønn du har), blir du attraktiv. For det er middelklassefolk som er utsatt. De som man kan låne penger i navnet til. SKjer ikke så ofte i Norge men enkelte i USA har plutselig fått gjeldsbrev på millioner av dollar fordi smarte ID-tyver har brukt jane go joe simpleton's ID til å starte mange lån i mange banker samme dag (slik at bankene ser at IDen er gjeldsfri), man får pengene overført til en konto som så autooverfører til er bermudakonto, enkelt og risikoløst. Og med mindre man har en god andvokat blir offeret for ID tyveri den som sitter med problemene. DERFOR er det viktig at folk vet hvordan man avhender en PC, (på syngene pleier de å presantere datautstyr for slegga, eller det bli most i presser nettopp for å unngå data-tyveri.

 

-frank

 

Det er bare det at det finnes veldig mange "ustraffede i middelklassen", er dette virkelig den beste måten å stjele identiteten deres på?

 

AtW

Middelklassen, (som i Norge vil si 95% av befolkningen), lever trygt, derfor er man ikke paranoid nok, DET er den største svakheten. man kjenner ikke trusselen på kroppen, derfor blir man, 'complaisant'. På det jevne er de aller fleste ustraffet både kreditormessig og strafferettslig, for det er ikke tilfeldig at Norge kom øverst på listen over "lydighet" ifjor.

 

Men nå er ID tyveri lite utbredt noe som gjør at politiet/økokrim har ressursene til å ta de som driver med det, og samtidig holder de ekspertisen vekk fra "underverdenenen", så det er en positiv sirkel der. Men før bankene sluttet å se på folks evne til å si personummeret sitt som dokumentasjon på identitet, var vi på vei mot amerikanske tilstander, da det i USA er slik at har man et førerkort, (dritlett å forfalske), og en persons 'Social Security Number' kan man forsyne seg av kontoer og diverse. I Norge har vi lært og personnummeret kan man dele på facebook (nesten) for det er nå mer en personlig ID-kode og ikke noe mer.

 

Det betyr ikke at din HDD som du har brukt til å lagre cookies, og chache nettsider fra nettbanken med, er noe du vil at skal være tilgjengelig for organiserte kriminelle. Så man er utsatt som bare juling men er man litt paranoid hjelper det mye, og at skolene idag ikke lærer datasikkerhet til alle skoleelever er forkastelig.

 

-frank

Lenke til kommentar

Er det noen som leser HW som kaster en Pc ?

Her ender den iallfall opp i smått noen år og deler sirkulerer i diverse mer eller mindre vellykkte prosjekter.

Kaster ikke noe før det stinker skogbrann av delen jeg iallfall.

Selv da kan noen brukes

Defekte hardisker inneholder feks. kraftige magneter som er morsomme å leke med - for noen da (hehe)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

boot en linux live CD og skriv inne 'denne' koden i terminalvinduet: dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1M (kan variere fra system til system)

 

da 'nuller' man diskan, (altså alle bit-ene blir satt til 0, og da er ALL data ugjenopprettelig. Faktisk er det en 1million $ gave til den som demonstrerer at de kan gjennopprette data etter en slik slett. HELT trygg... jeg 'nuller' ALLE disker jeg kaster, har gjort det siden jeg deltok på en forelesning om datasikkerhet, når jeg gikk på IKT. VELDIG effektivt

 

-frank

 

EDIT: Noen påstår at det er mulig o gjennopprette via in-lab prossesser, men ironisk no er det ingen som har hentet premien som ble lovet for 5 år siden.

Man kan hente ut data "in-lab", hvis du bare skriver 0'er over alle bitsene på en harddisk. Hvor er denne premien?

Lenke til kommentar

boot en linux live CD og skriv inne 'denne' koden i terminalvinduet: dd if=/dev/zero of=/dev/hda bs=1M (kan variere fra system til system)

 

da 'nuller' man diskan, (altså alle bit-ene blir satt til 0, og da er ALL data ugjenopprettelig. Faktisk er det en 1million $ gave til den som demonstrerer at de kan gjennopprette data etter en slik slett. HELT trygg... jeg 'nuller' ALLE disker jeg kaster, har gjort det siden jeg deltok på en forelesning om datasikkerhet, når jeg gikk på IKT. VELDIG effektivt

 

-frank

 

EDIT: Noen påstår at det er mulig o gjennopprette via in-lab prossesser, men ironisk no er det ingen som har hentet premien som ble lovet for 5 år siden.

Man kan hente ut data "in-lab", hvis du bare skriver 0'er over alle bitsene på en harddisk. Hvor er denne premien?

The Great Zero Challenge het det...

Lenke til kommentar

Men, ikke noe særlig reellt her, eneste som kastes her er døde harddisker, altså av den typen du kan glemme å få lest uten en lab ala IBAS.

Årsaken er rett og slett at her går hardwaren i generasjoner og er innom de fleste maskinene før de fases ut når de er døde eller går på RMA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...