Gå til innhold

– Intels toppmodeller lanseres i 2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ut i fra ryktene om pris på Bulldozer og noen tvilsomme tidlige tester virker det som Bulldozer ikke når helt opp til Intel Extreme Edition ytelsenivå. Intel får sikkert fortsatt regjere alene i 7000 kr-klassen. Det store spørsmålet er hvem av de som leverer mest bang for the buck til 1000 kr, 2000 kr, 3000 kr og 4000 kr (pris per prosessor). Man må selvsagt ta med effektnivå, støy, prisen på hovedkort med mer i beregninga men dere skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Simen har rett, når alt kommer til alt så er det ikke i 7000 kroners klassen at pengene ligger.

Volumet er for lite, men spørsmålet er PR effekten av å ha den raskeste CPUen, funker slik at salget går opp (NV har litt av dette med sine strømforbrukende og dårlig ytende budsjett skjermkort.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nå viser det seg at Intel skal satse ekstra hardt på å lansere den nye plattformen i år likevel.

Dette høres ut som en papirlansering hvor produktene kanskje blir tilgjengelig i butikkene Q1 2012 eller senere.

 

Fire SATA/SAS 6 Gb/s-porter skal visstnok også fjernes.

Stygg hastelansering hvor nettopp dette er et av mange viktige momenter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det er LGA2011, men det er 32nm.

 

Mitt tips er å kjøpe første ekstremprosessor etter krymping av produksjonsprosess og ha den helt til neste krymping. Selv om det kan komme arkitekturmessige forbedringer under veis blir ikke transistorene i chipene raskere før etter krympingen.

 

7-8k for en ekstremprosessor (nei hvermansen skal ikke kjøpe dette til å lese epost og vise websider) er ikke mye penger fordelt på 2-3 år og man får ytelsen 1 år før de som kjøper entry level eller mid range samtidig som alle som kjøper prosessor 12-18-24 måneder etter deg kun får marginalt bedre ytelse i tiden frem til du skifter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Ok, takk for infoen. Ja, jeg har liksom styrt unna P55, X58 og P67 chipsettene og prosessorene som hører til fordi jeg mener at forskjellene blir ganske små sånn i daglig bruk, spilling også siden jeg har en overklokka Q9550 og 5870 på et P45 chipset. Men LGA2011 har jeg god trua på og det blir nok det, så hvis denne nye sokkelen støtter både 32nm og 22nm så blir det nok kjøp så fort det kommer. Hvis 22nm prosessorene vil tilsi at man må kjøpe nytt hovedkort når de kommer så venter jeg nok på 22nm.

Lenke til kommentar

Stemmer at det er små og til dels ubetydelige forskjeller ved spilling. Lønner seg ikke å kjøpe nye komponenter før irriterer seg over komponentene man allerede har. Man ser jo umiddelbart om man drar 60 FPS i spillmotorer på 60 ticks og 120 FPS i spillmotorer med 120 ticks og selv etter dette kan man kompensere ved å gå ned på detaljer og antialiasing.

 

Dersom du ikke har investert i en SSD bør du vurdere at det blir din neste investering.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Om hovedbruken er spilling ville jeg heller ikke kjøpt noen extreme komponenter med mindre man har for mye penger å brenne av. Jeg ville kjøpt det som ga mest for pengene ved den gitte tid. En rimelig SSD er derimot alltid en god investering.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...