Gå til innhold

Guide: Riktig kabel kan doble diskhastigheten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

eSATA finnes i 1.5Gbps, 3Gbps og 6Gbps hastigheter

eSATAp er en versjon som også har strøm over samme kabel

 

men være ops, noen harddisk kabinett kan ha forsjellige hastigheter som nevnt over, og en SSD vil da ikke yte riktig, samme gjelder USB 3.0, men her er hastigheten 5Gbps men SATA grensesnitt til disken i harddisk kabinettet kan ha enten 1.5Gbps, 3Gbps eller 6Gbps hastighet

 

så tre ting å huske på for å få best hastighet på eSATA og USB 3.0

1. SSD må være SATA 6Gbps

2. SATA grensesnittet inni harddisk kabinettet må være 6Gbps

3. Hovedkortet med eSATA må støtte 6Gbps

 

men SATAN da, beste er å finne et USB 3.0 harddisk kabinett med SATA 6Gbps støtte :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Okey ja, det er altså bare støtten det er snakk om i selve kontrolleren ikke båndbredden på selve kabelen. Heh du skjønner jeg tenkte først etter å ha lest artikkelen om det var forskjellig kabel jeg, derfor jeg ordla meg ved å si om det var mulig og SE forskjell på dem ^^

Men det går opp for meg nå at det var nok ikke særlig godt gjennomtenkt av meg, tror nok jeg skulle ha klart og skjønt det om jeg hadde tenkt litt grundingere etter. :blush:

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Denne artikkelen startet som en guide og avsluttet som en spådom om fremtiden. Sistnevnte informasjon egner seg unektelig dårlig i en guide.

 

Ganske lite praktisk informasjon om firewire egentlig. For en som sitter på en ekstern harddisk med både eSATA, firewire og usb2.0 så kunne det være greit å nevne at man kobler i den nevnte rekkefølgen, avhengig av hva man har av grensesnitt på PC-en (firewire er altså veldig mye bedre enn usb 2.0).

Lenke til kommentar

Er det bare meg, eller har hw.no begynt å komme med mer og mer stoff for folk som ikke er spesielt flinke med data? Hvilken kabel man skal bruke, hvordan man kvitter seg med dekoderen til TV'n, og hvordan man mapper funksjoner til høyreklikket på musa er strengt tatt ikke noe jeg og de fleste andre datainteresserte trenger å lese lange artikler om... Kjipt om de er i ferd med å gå bort i fra dybdestoffet de vanligvis har, og over til "HjemmePC" kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes ikke det kommer så mye stoff fra hardware.no at vi ikke har plass til begge deler... :-)

 

Ellers helt enig med at USB 2.0 begynner å bli for tregt. Har hatt 2 stk. 2 TB USB-disker koblet til en filserver, er nå i gang med å bytte ut disse med interne sata-disker. Det tar ekstremt lang tid (får en overføringshastighet på 26-27 MiB/s)...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

eSATA er også litt eSATAn.

Dette grunnet at på enkelte hovedkort og med kabler er glapp kontakt ett stort problem.

Enda verre er det i softwaren, ofte mye bugs og problemer med inn og utkobling av en disk.

Altså OSet får ikke kontakt med harddisken får etter en restart for eksempel.

 

Videre er det også litt hit and miss med HK og eSATA.

Mitt IX38 tok eSATA på strak arm, mens på Biostar I45 var det bare å glemme, ikke sjans om at den ville ha noe med den samme eSATA disken å gjøre.

Har dog ikke testet på mitt Classified kort hvordan ståa er der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

På USB3 er faktisk kabellengde og kvalitet svært viktig.

Bruker nå 350 stk Lacie Rikiki disker til opptak av multistream HD video, og har testet mye forskjellig av kontrollere, og disker først, og etterhvert også en del kabler.

NEC (Renesas)kontroller, PCIe x4 kontroller med siste firmware og drivere yter betyelig bedre enn de fleste andre. Kabler varierer en del fra disk til disk og controller til controller hva som fungerer. Kortest mulig kabel er en grei tommelfingerregel, men med noen kombinasjoner av eksterndisk og kontroller fungerer det bra opp til 1,8 meter kabel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Noen som har erfaring med at USB 3.0 kabler ikke nødvendigvis har god nok kvalitet?

Kjøpte 2 eksterne disker begge med USB 3.0 og fikk mye problemer med at overkopiering feilet (gjerne store filer på rundt 4GB). Etter mye testing med ulike kombinasjoner av kabinett og kabler konkluderte jeg med at den ene kabelen var årsaken. Bestilte derfor ny. Testet denne med noen større kopieringer. OK.

Men så skulle jeg bytte til det andre eksterne disk kabinettet. Den har en litt tregere, mindre og eldre disk montert. Da begynte feilene å komme igjen.

Forkastet da den nye kabelen og erstattet den med den første jeg fikk som ikke feilet. Foreløpig ser dette ut til å fungere.

Så nå har jeg 3 USB 3.0 kabler, der kun èn av dem fungerer.

 

Jeg kopierer fra en HP Microserver G8 til et BlackBox eksternt disk kabinett. Alt helt nytt.

Lenke til kommentar

Jepp, kjent fenomen for meg.

I min verden er USB 3 nå noe som må testes, dobbeltestes, og langtidstestes før jeg tør å bruke det til noe fornuft.

Ved siden av kabler er firmware på kontrollere vesentlig for å få noe som ligner på stabilitet.

Hos meg fungerte de første 20 kablene jeg fikk med når jeg kjøpte disker for test brukbart, men når jeg bestilte noen hundre fikk jeg med kabler som fungerer betydelig dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...