Gå til innhold

Brukte internett for første gang i sitt liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lest igjennom artikkelen. Jeg skjønner godt frustrasjonen når en ikke vet hva som foregår på skjermen, men løsningen blir jo ikke å lage nettleserene enklere å enklere å enklere.

 

For folk som kan datamaskiner fra før av er en nettleser latterlig enkel å bruke ( f.eks i Chrome hvor du kan skrive "kakeoppskrift" øverst, og du automatisk får opp et googlesøk etter oppskrifter ), og det meste av utfordringen ligger dermed i design av siden.

 

Jeg tror at eneste løsningen her er at folk tar kurs i datamaskiner om de skal begynne å bruke dem. Ingen setter seg jo bak rattet på en bil og krever biler som er lettere å bruke når de ikke har hatt kjøretimer eller teoriprøve. Samme gjelder data.

Endret av Hello Kitty
Lenke til kommentar

At man bør ta høyde for brukere som aldri har benyttet en nettleser i sitt liv, bør jo være normalt ved en designprosess. Kanskje kunne løsningen vært å lage et hjelpeprogram.. Altså en knapp eller en linje med tekst som sender deg til en side med en bruksanvisning?

Lenke til kommentar

Prøvde å mekke på bilen til far for en stund siden. Og visst faen var det ingen instruksjoner på å skifte motorer, de skulle jammen med hatt klistemerker over hele bilen slik at jeg kunne gjort det. :roll: Fra spøk til alvor, syntes jeg faktisk nettlesere som Google Chrome har blitt så vanvittig lette å bruke at det ikke skal være nødvendig å dumme ned nettlesere enda mer. Det finnes tross alt kurs for å lære å surfe på internett.

Lenke til kommentar

Jeg var også litt forvirret første gangen noensinne jeg brukte internett, selv om jeg hadde erfaring med datamaskiner fra før. Ting tar litt tid å lære seg. Det er jo forsåvidt interessant nok, men man skal også være forsiktig med å designe ting som om alle brukerene er helt blanke på feltet. Det er tross alt vanskelig å kombinere effektivitet når man har litt erfaring med noe som skal passe for folk som er helt grønne. Ta en bil feks, ingen ville skjønt mye av en bil om de aldri hadde sett en, men det går veldig bra når man er vant til konseptet. Det er ikke nødvendigvis noen ulempe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det meste av det som kom fram her er vell heilt logisk dersom ein tenker etter. Men eg stiller meg tvilande til om nettleserane bør bli endå enklare for nybegyndere. Personer som aldri har brukt verken ein PC eller internett før er ein utdøande rase, det vil ikkje være særlig lønnsomt å sattse på dette markedet.

 

Men det som designerane kan lære av dette er at ikona som er brukt i dag kanskje ikkje er like gode til å illustrere sin funksjon som folk trur.

 

Dersom det er eit marked som det blir viktig å komme seg inn på så er det platformer som kan brukes også av personen som ikkje kan lese eventuellt snakker eit anna språk. Dersom ein får til dette vil dette kunne åpne for at svært mange i den tredje verden får tilgang på kunnskap.

Lenke til kommentar

Vel, "grunnpoenget" er jo at ikoner ikke hjelper en døyt, fordi brukeren ikke har noen å assosiere dem med hittil.

Det andre grunnpoenget er at UI'et i alle tilfeller er veldig veldig rart lagd, fordi det aldri kan lages på en logisk måte. En klassiker er "Fil, Rediger, Format, Vis, Hjelp" rekken som ble en standard, som om den ikke engang tjener til noe som helst.

Lenke til kommentar

Brukervennlighet er selvsagt viktig, og systemer som skal brukes av alle bør naturligvis også tilpasses alle. Men, det bør ikke være slik at funksjonalitet lider fordi noe skal være tilpasset de med ingen erfaring / datakunnskap (tenker da for eks. på systemer som slenger opp pop-ups for hvert valg man gjør, "Er du sikker?").

 

Er datakunnskapen såpass dårlig føler jeg at enkeltindivitet selv har et ansvar - ikke de som lager systemene. Analogien til biler ovenfor er ikke dum, man ber ikke Audi lage en bil som kan kjøres på motorveien i 100 km/t av en uten førerkort.

 

De som lager systemer må ha såpass til frihet at man kan forutsette grunnleggende datakunnskap, og derfor føler jeg saken artikkelen omhandler egentlig er litt teit. Er det virkelig noe galt med nettleserne? Jeg vil påstå brukeren må ta skylden.

 

For å ta et eksempel fra egen erfaring. Min bestemor godt oppi syttiårene ønsket å sende e-post og surfe. Før hun engang kjøpte en maskin meldte hun seg på datakurs, fullførte dette og deretter handlet seg maskin. Hun hadde ingen problemer med å komme seg i gang, og jeg har opptil flere ganger kunne veiledet henne per telefon hva hun skal trykke om hun er usikker. Det skal veldig lite til for å skjønne dagens nettlesere og operativsystem.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Jeg var også litt forvirret første gangen noensinne jeg brukte internett, selv om jeg hadde erfaring med datamaskiner fra før. Ting tar litt tid å lære seg. Det er jo forsåvidt interessant nok, men man skal også være forsiktig med å designe ting som om alle brukerene er helt blanke på feltet. Det er tross alt vanskelig å kombinere effektivitet når man har litt erfaring med noe som skal passe for folk som er helt grønne. Ta en bil feks, ingen ville skjønt mye av en bil om de aldri hadde sett en, men det går veldig bra når man er vant til konseptet. Det er ikke nødvendigvis noen ulempe.

 

AtW

Jepp, en må ikke glemme at en god del basiskunnskaper blir foret inn under oppveksten (se eksempelet om sko tidligere). Jeg vil tro at unger som vokser opp med nettvante foreldre vil ha det en god del lettere foran skjermen den noen som starter fra bar bakke som gammel.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor ikke IT verden har delt opp GUI for erfarene og ferke brukere. Greit nok at denne Joe på 60 år ikke skjønte seg på nettlesere, men vi som sitter kanskje flere timer forran skjermen hver dag har ikke bruk for slike, for oss, selvforklarende ting. Lag en nettleser for de som er ferske på PC, som forklarer alt på en enkel måte, uten noe særlig tilleggstjenester og ekstravalg + lag en nettleser for oss som ønsker et mer avangsert verktøy, med masse muligheter til utvidelser og forandringer.

 

Samme kan jo gjøres med Windows designet og.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å lære slike folk data.

Før man kan lære seg å brule internett må man lære mye annet.

 

Man må lære seg å skru på PC-en, åpne nettleseren, men så skjer det ikke noe når man skriver, åja, man må klikke i adressefeltet, hvordan gjær man det? Men det kommer bare opp en grå meny, åja, man må klkke med den andre knappen.

 

Nei, skal slike folk lære noe må dem på kurs.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Vi lærte vår mormor på over 60 år å bruke data og internett. Nå 2 år senere sitter hun å sender mail, sjekker været og nyheter på nettet.

(Det startet med å lære hvordan en mus fungerte, for å så lage guider på hvordan man kom inn på nye nettsider, også lære hun en enkelt nettside (hotmail.com)). Når hun brukte data hver dag kom det etterhvert inn. Men om de hadde laget en nettleser som var enklere enn firefox vil jeg tro alt hadde gått mye bedre.

Lenke til kommentar

Joe led tydeligvis av datadysleksi uten å vite det. Det er en tilstand som spontant reduserer den mentale kapasiteten til et menneske i det ord opptrer spredt rundt på en skjerm, i stedet for et papirark. De klarer ikke lenger bare se kjapt over et ord eller symbol og forstå det. De vil det skal være så mye vanskeligere enn det. Et ord som "SEARCH" plassert på noe som imiterer en trykknapp, plassert i enden av, og som en forlengelse av noe som ser ut som en tom boks man skal fylle ut - dette blir gir plutselig ingen mening, selv om de hundretusenvis av ganger har fylt ut tomme, firkantede bokser på papirark.

 

Trolig er det for seint for vedkommende å lære seg data. Er man så gammel, og likevel ikke har livserfaring nok til å evne å prøve seg frem, bør man holde seg unna dataen. Har man klart seg i 60 år uten, klarer man seg 20-30 (40 om du er optimist) år til. Mange på denne alderen har mye lettere for å ta til seg dataferdigheter enn nevnte Joe, og de har plutselig en ny verden de ikke trenger spreke, unge kropper for å utforske.

 

Joe vil nok dessverre bare irritere seg mer og mer, og kaste bort time etter time, på å ikke engang prøve å forstå hvordan han skal gå frem i bruk av pcen. Det er nettopp det datadyslektikerne gjør; de sitter og stirrer, men de leser ikke. De leter uten å egentlig lete, og vil verken prøve å klikke på noe, eller skrive inn noe. Ingen har nok fortalt dem at dataen leser tankene deres, men det tror de visst likevel. Kanskje stiller de sterkere enn oss andre når det kommer dataer som kan lese tankene våre.

 

Datadysleksi er noe jeg fant på nå, men min mor på snart 60 har det, så jeg er overbevist om at det finnes. Én ting er derimot sikkert; det hadde ikke hjulpet å dumme ned ting mer. Ting er så neddummet de kan bli når det kommer til vanlig bruk av nettlesere. Tar da forbehold om at tillegg som flash og java ol. er installert. Skjønner man ikke engang hvordan man skal lete etter noe når man blir møtt av en stor tom boks med en knapp med ordet "SEARCH" ved siden av, er det ikke neddumming som trengs. Da må ting bli smartere, og ikke bare datamaskinen, helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det høres ut som at mange av de problemene kunne ha vært løst med en lenke på standard startside som trekker oppmerksomheten til nye brukere og som gir dem en introduksjon, ikke bare til bruk av nettleseren, men søkemotorer og slikt. Det tar svært liten plass, irriterer ikke erfarne brukere og hjelper nybegynnere.

Lenke til kommentar

Ville bare legge til at Ubuntu har en sånn lenke på sin startside, rett under søkefeltet fra Google. "Ubuntu Help" står det og peker til denne siden: https://help.ubuntu.com/

 

Det er ikke helt optimalt. Du må klikke på riktig versjon, for eksempel. Det burde være unødvendig. Siden er heller ikke oversatt. Det burde den også være. Ellers tror jeg at det ville være nyttig for en nybegynner.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...