Gå til innhold

Slik har du aldri sett internett før


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå satt jeg meg ikke akkurat ned og regnet på det, men det kan fort se ut til at Svalbard har større linje enn hele Australia til sammen xD Hvis ikke, er det ikke langt unna, i hvert fall :-)

 

Det er bare imellom Asia og Amerika at det går nevneverdig fortere på to kabler som jeg fant, i hvert fall :-P

 

Greit de kanskje driver med forskning, men det var en helt psycho kabel... De driver jo med forskning på Antarktis også... Ser ikke noen heftige kabler går den veien...

Lenke til kommentar

Nå satt jeg meg ikke akkurat ned og regnet på det, men det kan fort se ut til at Svalbard har større linje enn hele Australia til sammen xD Hvis ikke, er det ikke langt unna, i hvert fall :-)

 

Dette lukter det muffins av :dontgetit:

 

Ligger det en eller annen amerikansk base der oppe eller noe.. HAARP annlegg eller noe slikt??

Lenke til kommentar

Bare det ikke blir så nøyaktig at det eksponerer kablene for sabotører.

Ligger ikke disse kablene på ganske dypt vann? Uansett lite å tjene tror jeg, da man ikke vil stoppe det som trengs for at sabotering vil "lønne seg". Kan jo bare route trafikken om Asia for det mest nødvendige.

Lenke til kommentar

Nå satt jeg meg ikke akkurat ned og regnet på det, men det kan fort se ut til at Svalbard har større linje enn hele Australia til sammen xD Hvis ikke, er det ikke langt unna, i hvert fall :-)

 

Det er bare imellom Asia og Amerika at det går nevneverdig fortere på to kabler som jeg fant, i hvert fall :-P

 

Greit de kanskje driver med forskning, men det var en helt psycho kabel... De driver jo med forskning på Antarktis også... Ser ikke noen heftige kabler går den veien...

Nope, men det er altså nedlastingen av data fra satellitter som gjør det og er nærmest eneste grunn til at den kabelen er lagt dit. La oss si det sånn: Etter sigende er det i bunn og grunn NASA og NOAA som har bladd opp for det her. Det er en stasjon på Antarktis også (Troll), men det kan virke som det bare er en relay-stasjon som sender dataene nordover via eksempelvis geostasjonære satellitter (hvilket er intuitiv gjetning fra min side) i og med at det tilsynelatende ikke er fiber til/fra Antarktis.

 

Forøvrig er 5Tbit (2,5Tbit per kabel) er maksimalt det kablene klarer, ikke hva som per dags dato faktisk er satt opp. Uten at jeg kan gå god for at tallet fortsatt er gjeldende sier wikipedia at kablen i dag er satt opp for 2x10Gbit (http://en.wikipedia.org/wiki/Svalbard_Undersea_Cable_System).

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Nå satt jeg meg ikke akkurat ned og regnet på det, men det kan fort se ut til at Svalbard har større linje enn hele Australia til sammen xD Hvis ikke, er det ikke langt unna, i hvert fall :-)

Ligger det en eller annen amerikansk base der oppe eller noe.. HAARP annlegg eller noe slikt??

Nei.

Det er derimot flere stasjoner der oppe som kommuniserer med satellitter i polarbane.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1310985958' post='18031049']

Nå satt jeg meg ikke akkurat ned og regnet på det, men det kan fort se ut til at Svalbard har større linje enn hele Australia til sammen xD Hvis ikke, er det ikke langt unna, i hvert fall :-)

Ligger det en eller annen amerikansk base der oppe eller noe.. HAARP annlegg eller noe slikt??

Nei.

Det er derimot flere stasjoner der oppe som kommuniserer med satellitter i polarbane.

 

En liten ting... Hvor går alle de dataene ??

 

Ikke ut av Norge i alle fall ^^

Lenke til kommentar

Bare det ikke blir så nøyaktig at det eksponerer kablene for sabotører.

Ligger ikke disse kablene på ganske dypt vann? Uansett lite å tjene tror jeg, da man ikke vil stoppe det som trengs for at sabotering vil "lønne seg". Kan jo bare route trafikken om Asia for det mest nødvendige.

 

I motsetning til vanlig oppfatning, så er faktisk nettet som sådan veldig sårbart for slik type sabotasje.

 

I prinsippet, så skal man kunne med relativt små midler kunne tvinge nettet i kne ved å ta ut 4-5 viktige knutepunkter.

 

Var på en konferanse hvor Dick Clarke hadde en av keynotene, og hvor han ganske detaljert omtalte svakhetene i infrastrukturen som muliggjorde denne typen angrep.

 

Rent praktisk sett er det en god idé å angripe sjøkabler, da en ev. reparasjon på disse vil være både komplisert og tidkrevende, og man oppnår dermed en maksimering av skaden.

 

edit:

 

Hvor blir det av resten av kablene fra norge? f.eks inn til Sverige?

 

Fra ingressen på artikkelen:

 

Et kart viser hvordan data overføres i havet
Endret av soulless
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rent praktisk sett er det en god idé å angripe sjøkabler, da en ev. reparasjon på disse vil være både komplisert og tidkrevende, og man oppnår dermed en maksimering av skaden.

Jeg var/er klar over at nettet er veldig sårbart for angrep, slik at f.eks. EU-boere til dels/helt mister kontakten med amerikanere. Det jeg dog tenkte på er den kritiske trafikken som børs, forskning mm. Hva hindrer at dette routes over alternative kanaler som Asia og satelitter?

Lenke til kommentar

Rent praktisk sett er det en god idé å angripe sjøkabler, da en ev. reparasjon på disse vil være både komplisert og tidkrevende, og man oppnår dermed en maksimering av skaden.

Jeg var/er klar over at nettet er veldig sårbart for angrep, slik at f.eks. EU-boere til dels/helt mister kontakten med amerikanere. Det jeg dog tenkte på er den kritiske trafikken som børs, forskning mm. Hva hindrer at dette routes over alternative kanaler som Asia og satelitter?

 

Riktignok vil den aller mest kritiske infrastrukturen være mindre berørt, men allikevel vil den kunne berøres dersom selve internet backbone systemer tas ut, særlig om flere tas ut samtidig.

 

Et eksempel på hvor feil det kan gå med minimalt bruk av ressurser:

http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704630004576249013084603344.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...