Gå til innhold

– Spillbransjen har hatt sin storhetstid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke helt enig i at ME2 er veldig preget av konsollarven, men det er vel kjent nå at spillet måtte gjøres mer lineært i forhold til rekrutteringsoppdragene fordi det ble nødvendig med å dele spillet på to DVD-er for Xbox. Først og fremst er ME2 bare et produkt av spillindustrien i sin (og vår) samtid - Gears of War som rollemodell, ekstrem tilgjengelighet på bekostning av dybde, tett om de "episke øyeblikkene", mye hollywood-imitasjon, og tilpasning til en fokusgruppe av en konstruert "kjernegamer" som er mannlig, 15-25 år gammel og heterofil. Også den evinnelige DLC-en.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Dette kom da fra rimelig snålt hold. EA har tradisjon for å være den reneste omvendte Midas i spillbransjen: Det meste de tar i blir til møkk.

 

Åpenhet er heller ikke noe man bør snakke for høyt om fra det hold - EA har hatt noen "interessante" DRM-krav ovenfor utviklere opp gjennom årene, gjerne med det resultat at om man har en maskin med et oppsett noe utenom det vanlige kan det være svært vanskelig å få ting til å kjøre - glem WINE, VMer, osv.

Lenke til kommentar

må si meg enig, spill som mass effect 2 er helt ødelagt på grunn av xbox restriksjonene.

 

I alle dager.

Mass Effect ble da utviklet på samme motor til de samme platformene med de samme restriksjonene. Det som "ødela" ME2 for en del av oss i forhold til originalen, var at de valgte å helle mer mot action og strippe ned enkelte rollespillelementer. Dette er helt og holdent et designvalg.

Lenke til kommentar

Elsker PC som plattform, men å skylde på konsollene for at EA lager møkk er litt for billig.

 

Problemet er vel heller det at når du har noen som eier plattformen så kan de diktere betingelsene basert på alt fra personlig synsing til fokusgrupper. Tror du MineCraft hadde blitt sluppet som alpha på Live eller PSN? (nei beklager våre fokusgrupper viser at vi nå skal satse på nok et Madden og et FPS med autoaim og dekningfunksjon. Helst med en brofist nå og da)

Lenke til kommentar

Det Hawkins egentlig vil frem til tror jeg er at han ikke liker at spill har blitt en business i stedet for en kulturinstitusjon. De fleste store utgivere, EA, Activision/Blizzard osv. er nå drevet av folk som gikk på forretningsskoler. De er utdannede businessmenn, ikke datavitere, spillprogrammerere, kunstnere og i det hele tatt de som startet spillbransjen. Fokus er ikke lenger på å lage ett best mulig spill og håpe på å tjene penger; det er å tjene penger og håpe på ett best mulig spill.

Det han snakker om med plattformer handler ikke i så stor grad om PS3 eller XB360-ekskulisivitet, men om mangel på brukerinteraksjon. Det er her PC-spill alltid har hatt sitt store fortrinn: brukergenerert innhold. Du finner ennå folk som lager brett til Quake, som kom ut for 15 år siden. Baldur's Gate 2, som ikke i utgangspunktet var laget for modding, er ennå spilt av veldig mange på grunn av modder som ennå er i produksjon. Og mye av innholdet som ble laget er VELDIG bra. Men ingen tjener noe annet enn kulturell kapital på det, og derfor er det ingen som vil tilrettelegge for det lenger; det skal alltid tjenes penger. Derfor har vi nå map-packs til 100 kroner.

Og får å holde kontroll på innhold får man lukkede platformer. Om det er AppStore eller XBox live eller PSN... Det er ikke bare å lage ett godt produkt å legge det ut sånn at alle kan prøve det. Det skal godkjennes og prises og kan nektes uten forklaring.Dette tar bort fra mangfoldet, noe som er skadelig på lang sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...