Gå til innhold

Test: Cooler Master HAF 932 Advanced


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første som slo meg er at kabinettet er helt likt HAF X innvendig, og som fikk gode resultater i kjølings-testen.

 

Utvendig er det heller ikke så mye som er forskjellig. HAF X har en del mer vifter enn denne modellen, og jeg er svært fornøyd med mitt eksemplar. Eneste er at jeg ville hatt alt flyttet over på den andre siden av kabinettet slik at døren kommer til høyre når kabinettet er plassert på venstre side av skrivebordet.

Hovedkortet opp-ned.

 

Annet er hovedkortbrett slik at alt kan monteres på utsiden av kabinettet. Du vet: Lian Li..

Lenke til kommentar

Dere kaller disse viftene stille og Silverstone AP-181 i RV02-E støyende? Jeg har vært på et par mini-LAN med et par stykker med HAF 932-kabinetter, jeg merka mye mer støy fra dem enn fra mitt til tross for lengre avstand. Dette understrekes videre av at folka ikke merka at min maskin var på eller av, når HAFene var skrudd av.

 

Ser også at dere ikke brukte braketten for GPUen. Hvorfor?

Dette kabinettet er laget for multiGPU-oppsett, akkurat som RV02, RV03, Colossus, Phantom og HAF X. Fordelen med dette kabinettet er vel at det er mulighet for vannkjøling uten problemer med så mye plass.

 

Det eneste denne testen viser er heller at de fleste kabinetter er ganske like i kjøleytelse når du ikke har så mange watt å kvitte deg med. Skal du takle to GTX 580 overklokket og en i7-990x overklokket tviler jeg sterkt på at et Cooler Master Storm Enforcer er i nærheten av HAF 932.

Lenke til kommentar

Har bygget en håndfull maskiner helt eller delvist vannkjølt. Til og med bygget om to strømforsyninger selv. To av maskinene var 100% vannkjølt og gikk på en svær felles radiator. De kunne da kjøres 100% vifteløst både på maskin og radiator. De aller fleste vannblokkene var egenprodusert. Det var et kick hver gang man startet maskinen og det eneste man kunne høre var et klikk fra et rele... Og det var det! Stille PC er toppers!

 

Men nå gidder jeg ikke mer. Komponentene i maskinene nå for tiden krever en del mindre strøm, kjøleribber og vifter har blitt mer effektive. Dermed kan en viftekjølt PC bli meget stille, til tross for heftig ytelse.

 

Kjøpte nylig et LianLi kabinett med 5x120mm vifter og satte inn en Chieftec 1200W strømforsyning. Har ikke satt inn hovedkort ennå, men når PSUen driver viftene med 12V er det ikke mye bråk selv med sidedørene av. Med dørene på, dempematter og viftestyring, blir det nok bra selv med CPU og GPU-vifter (SLI-opplegg) i tillegg.

Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ser nesten null forskjell på denne og orginalen, som jeg forøvrig eier :/

 

Kunne godt ha forbedret hullet ved CPUen i kabinettet og hatt eget rom for PSU.

(ved noen HK så er det hullet helt håpløst å bruke til noe som helst)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Må innrømme at jeg ser nesten null forskjell på denne og orginalen, som jeg forøvrig eier :/

USB 3.0 dippedutten ?

 

Noen personlige merknader om dette kabbis'et;

Den plast dingsen til å "feste" innstikkskort med funker dårlig, men en har jo alltids skruer. CPU hullet er for lite. Kunne vært mer plass til kabler mellom hk-brett og høyre vegg.

Lenke til kommentar

Ser dere gjør dette i nesten alle kabinett-tester, og irriterer meg like grønn hver eneste gang. Hvorfor monterer dere PSU'en den veien? Når det er luftehull i bånn for den, er det absolutt ingen grunn til å montere PSU'en den veien. Kablene vil jo også bli "lengre" vis du monterer den med vifta ned. I tillegg vil den jo dra varm luft ned i den, fra innsiden av kabinettet når den står den veien. Står den "riktig" vei, vil den jo dra kald luft fra bånn, og pushe det ut bak, uten å være "inni" pc'en i det hele tatt...

Endret av mGrytbak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er dessverre fryktelig ny på alt dette, men jeg planlegger å kjøpe dette kabinettet til en selvbygget maskin, og da lurer jeg; må jeg kjøpe vifte, eller kun CPU-kjøler?

Det følger med en kjøler til prosessoren din.

Kabinettet kommer ferdiginstallert med vifter. Om du ønsker en bedre kjøler til maskinen din kan du kjøpe en, noen kommer med vifter og noen kommer ikke med vifter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det følger med en kjøler til prosessoren din.

En liten klargjøring siden den setningen kan misforståes;

 

Det er ingen CPU kjøler med kabinettet da denne (som regel) følger med CPU'en som kjøpes.

 

CPU'er kjøpes "boxed" (med kjøler) eller som "bulk" (uten kjøler). De siste årene er det nesten kun solgt boxed fra nettbutikkene.

 

CPU kjørlere kan også kjøpes separat og da gjerne fra annen produsent (f.eks Thermalright eller Noctua) enn de som lager CPU. Disse kjølerne kjøler gjerne bedre og lager mindre lyd enn den som følger med CPU'en. Du må imidlertid selv sørge for å kjøpe en kjøler som passer til CPU'en din (dvs. til riktig type socket).

Som nevnt over leveres slike separate kjølere både med og uten vifter. Leveres kjøleren uten vifter kan den som regel stå vifteløst (stille), men ofte kan allikevel vifte kjøpes i tillegg for å øke prestanda.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...