Gå til innhold

– Intel SSD 320 har firmwarefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde jeg leste en i SSD-anbefalings tråden som skrøt sånn av Intel på akkurat dette området. Finner det selvsagt ikke nå...

 

Intel har hatt meget bra rykte for stabilitet så langt, men dessverre er det alltid en viss fare med nye produkter uansett hvor mye det testes.

Lenke til kommentar

Intel har vel mer eller mindre hatt en eller to firmware oppdateringer på hver generasjon SSD som retter alt fra svært alvorlige til mindre alvorlige problemer... Intel har vel stort sett blånektet og ignorert samtlige problemer frem til større nettsider publiserer dem, for så å komme med fixet firmware... Dette plus å etterlate alle som svei av tusenvis av kroner på X25-M Gen. 1 uten TRIM, gjør Intel SSD avdeling til å være blant de værste i bransjen imho.. De kom jo for en tid tilbake med en firmware oppgradering som bla. lagde "murstein" av en mengde SSD'er, men det er tydelig at folk har svært kort eller selektiv hukommelse når det gjelder Intel, det har ikke jeg og her i huset blir det ikke noen SSD fra dem igjen, punktum finale....

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intel har vel mer eller mindre hatt en eller to firmware oppdateringer på hver generasjon SSD som retter alt fra svært alvorlige til mindre alvorlige problemer... Intel har vel stort sett blånektet og ignorert samtlige problemer frem til større nettsider publiserer dem, for så å komme med fixet firmware... Dette plus å etterlate alle som svei av tusenvis av kroner på X25-M Gen. 1 uten TRIM, gjør Intel SSD avdeling til å være blant de værste i bransjen imho.. De kom jo for en tid tilbake med en firmware oppgradering som bla. lagde "murstein" av en mengde SSD'er, men det er tydelig at folk har svært kort eller selektiv hukommelse når det gjelder Intel, det har ikke jeg og her i huset blir det ikke noen SSD fra dem igjen, punktum finale....

Er ikke alle som har drevet med SSD like lenge som deg Ourasis :) , og har kun hatt en god runde med X25-M eller kanskje kun Intel 320. Jeg er enig at det var sjanseløst å ikke gi trim til G1 og der mistet de nok mange gode kunder som følte seg snytt da de var veldig dyre.

 

Alle produsentene har hatt noen runder med firmware. C300 endte opp på versjon 0007, X25-M G2 hadde ihvertfall 4 som jeg kan huske, og selvfølgelig OCZ har hatt en hel haug pr generasjon.

Lenke til kommentar

Fikk folk som kjøpte X25-M 1.generasjon noe løfte fra Intel om at de ville bli oppgradert med TRIM senere? Jeg kan ikke huske det.

 

Nei, men der er jeg enig med Ourasi, å ikke implementere TRIM for generasjon 1 eller komme med en eksepsjonell god grunn for at det ikke lot seg gjøre er dårlig. At de hele tiden må bytte sokkel på prosessorene er også irriterende, men til tross for en del mer og mindre alvorlige feil har Intel rimelig bra track record i forhold til mange konkurrenter (på SSD).

Lenke til kommentar

Fikk folk som kjøpte X25-M 1.generasjon noe løfte fra Intel om at de ville bli oppgradert med TRIM senere? Jeg kan ikke huske det.

 

Man trenger ikke noe løfte fra produsenten for å forvente at et produkt som er helt avhengig av TRIM for å fungere som man burde forvente, får dette via firmware oppdatering når det ikke er noe teknisk hinder for dette, SSD er et ukomplett, usikkert produkt og gir svært redusert ytelse målt mot spesifikasjonene uten TRIM. Samtlige produsenter som kunne gi TRIM via firmware, har gjort dette dersom det ikke var et teknisk hinder for dette, untatt Intelbaserte Gen. 1 SSD'er. Intel valgte å ikke gi Gen. 1 TRIM siden Gen. 2 knapt var en forbedring mtp ytelse, for å selge fler enheter. Håpløs holdning, spesiellt når de selv sa at degraderings problematikken vil bli fraværende når TRIM blir tilgjengelig ved Win7 release.

 

Det var ikke bare kundene de sviktet, men også produsenter som Kingston, med sin Intelbaserte serie, og de var ikke blide for å si det sånn, og brøt alt samarbeid med Intel...

 

Kommer aldri til å tilgi Intel dette, om andre driter i dette driter jeg i for å si det sånn, men mange som ignorerer dette har sannsynligvis ikke vært blant de som hostet opp alle disse tusenlappene for disse produktene når de kom, eller har altfor mye penger og således bryr seg ikke...

 

 

Uansett, dette var bare en del av temaet i posten min, Intel er ikke noe spesiellt bedre enn de fleste andre produsenter mtp. alvorlige bugs, det eneste de skal få er at når de første kommer med en fix, så sitter den som regel på første forsøk, mens andre ofte trenger flere forsøk. Men på moral er Intel subzero...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Intel er kjempestore, og de driver business, Selvsagt er moralen sub zero ;). Men dersom man tror at konkurrentene har noen bedre moral, ja, det er å tru på julenissen. De kjemper alle i en knallhard konkurransesituasjon, og da er det lett å kutte noen hjørner av og til. Også Intel.

Lenke til kommentar

Som jeg sa, mer eller mindre alle andre produsenter har gitt sine SSD'er TRIM via firmware oppdatering, selv om enkelte brukte lang tid. Årsaken til at de gjorde dette er oftest av rene degraderings grunner og klagestormer. De fleste bedrifter definerer jeg som "0" eller "Even" på moral, ikke god eller dårlig, innenfor loven og i en slags balanse for å bruke litt filosofiske utrykk. Intel definerer jeg som subzero, noe deres historie støtter godt oppunder og ditto miliardbøter.

 

Argumenter om at "Noen kan få være en helvetes drittstøvel fordi andre er nesten like ille", funker dårlig når man diskuterer Intel siden det er svært få som har sunket så hinsides dypt imho. Men, nok OT, dette er en helt annen diskusjon...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Viktigheten av TRIM er nokså overdrevet av SSD entusiaster. Faktisk er TRIM en ulempe i mange tilfeller da det kan gjøre lagringsenheten veldig opptatt på feil tidspunkt. jada det kan få benchmarks til å se penere ut. Det er noe annet enn daglig bruk, og særlig kontinuerlig tung bruk.

 

Det er vel heller ikke opplagt at G1 hadde kapasitet til å håndtere TRIM på en god måte.

 

Bortsett fra det er dette en stygg ripe i SSD lakken til Intel, som riktig nok er noe ripete fra før, men ikke blandt de værste.

 

Bunnlinjen er at veldig få SSD enheter ikke er å anse som modne enda. Skal bli spennende å se om enterprise systemene med SSD på jobb får noen firmware oppgraderinger mer enn ønsket...

Endret av Anders Jensen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at Intel ikke bare nektet G1 TRIM, de nektet den muligheten til en manuell TRIM via toolbox, den har ingen annen mulighet enn HDDErase for å få fresh ytelse, og det er piss for alle, spesiellt de som mangler kunnskapen og med hovedkort som setter kjepper i hjulene. De fleste P&P/ikkeentusiaster jeg har sett med X25-M G1 som har ment det har vært helt unødvendig med TRIM på denne, har senere kommet sutrende på forumene med ytelse som er helt latterlig med heng i fleng...

 

Den Linus fyren der har hodet på et mørkt sted, og der må han bare bli om han synes det er så vakkert der, han er tydligvis en drittstøvel au. Det er så mange huller i argumenteringen hans at det ikke er håp, rekk opp hånden alle de som lider med noen % redusert ytelse i noen millesekunder etter å ha tømt recyclebin for noen mb når en ikke har annet å finne på, X25-M var overlegen andre MLC SSD'er og ~identisk mtp ytelse vs. Gen. 2 og takler ikke TRIM dårligere enn G2 og uten TRIM hadde aldri SSD blitt såpss allemannseie som den har blitt, men den diskusjonen er allerede tatt, i en helt annen tråd og er rimelig OT og helt irrelevant her og nå...

Lenke til kommentar

hehe, har bestillt en intel320 160GB men når den kommer skal jeg nok gladelig la den ligge ei uke mens jeg venter på firmware ja.

 

Hadde bare noen andre produsenter laget 160gb gen3-disker så skulle jeg vurdert noe annet men

Endret av findon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...