Gå til innhold

Kompakt og rimelig makro fra Nikon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje ikke så dum for mange, hvis man vurderer 35mm f1.8 eller den nye 50mm f1.8. Her er en perfekt mellomting som også har bra makro, og i praktisk bruk må man som regel ned på f2.8, det gir fine bakgrunner til portretter og barnebilder. Selvfølgelig for kort brennvidde til insekter, men nydelig til blomster og mennesker.

 

Eksempelbildene så flotte ut! Så dette er sikkert et flott allroundvalg til en hyggelig pris!

Fin overraskelse fra Nikon dette...

Lenke til kommentar

40mm (x1,5) er etter min mening for kort til portrettbruk så dette blir i mine øyne et renere makroobjektiv enn de lengre variantene. Men det kan sikkert være en fin erstatning for 35mm f/1,8 om man vil ofre litt blender for makrofunksjonen. Prisen imponerer. Det er ikke mange 1:1 makroobjektiver i prisguiden som kan konkurrere med denne prisen.

Lenke til kommentar

Registeravstanden (sensor til fatningen) er 46,5 mm hos Nikon.

Dette objektivet er 69 mm langt

Totalt er det altså 115,5 mm fra sensoren til ytterste del av objektivet.

 

Nærmeste fokusavstand er 163 mm fra sensor til nærmeste fokus. Det gir 47,5 mm fra fremre del av objektivet til nærmeste fokus. Altså knappe 5 cm fra objektivet til insektet. Jeg regner med de fleste insekter vet å skygge banen før man kommer så nært.

Lenke til kommentar

Er hva Simen1 nevner som gjør at jeg ikke tror folk flest kommer til å kjøpe denne linsen for makro biten.

Og tror jeg heller hadde anbefalt Nikon Nikkor AF-S DX 35/1,8 G til portrettbruk m.m. Koster bare 1500,- hos JP.

Nikon Nikkor AF-S 50/1,8 G er også et alternativ, men jeg føler at 50mm fort blir trangt innendørs i endel sammenhenger.

 

Jeg har begge selv, og må si at begge linsene leverer veldig bra resultat i forhold til prisen.

Lenke til kommentar

Synes Nikon begynner å lage mye bra til en fair pris, på høy tid at de prioriterer litt dx objektiver også, vært mye Fx i det siste. 1999,- på JapanFoto, det er ikke noe å klage på prisen, så får man heller vurdere om brennvidden er interesant nok.

 

Nå venter vi bare på noe speilløst fra Nikon........

Lenke til kommentar

Rykter sier at Nikon og Pentax vil samarbeide om Q-fatningen.

 

Likte sitatet i denne kommentaren til artikkelen: "Nikon wants this system to fail, so their DSLR sales would look good."

 

(Det utelukker selvsagt ikke APS-C speilløst Nikon i tillegg)

Noe som er lite sannsynlig hvis ovenfornevnte kyniker har rett.

Lenke til kommentar

Rykter sier at Nikon og Pentax vil samarbeide om Q-fatningen.

 

(Det utelukker selvsagt ikke APS-C speilløst Nikon i tillegg)

 

Det jeg lurer på er hva Thom Hogan snakket om Mars 22 RIP Apertures

 

Det er så vanskelig å få linket rett til materialet så jeg siterer litt av det:

 

do we still need a set of 28 apertures all neatly spread 1/3 of a stop apart?

 

...

 

I started pondering that question when I began using an APS sensor camera that had only two apertures. At first I wondered where the rest of them were, and then I thought about why I wanted them.

 

....

 

So this camera I was playing with was about to get a negative reaction from me for having only two apertures when I realized something: it had a built-in ND filter capability, plus it allowed me to set what were basically the wide open aperture or the diffraction limit aperture. Wide open the lens looked pretty darned sharp. So what did I need all the in between apertures for? Well, I didn't. And I don't miss them. Indeed, I get from one type of setting (low light) to the other (maximum DOF) with barely a flick. I'll be darned.

 

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig. For det er en neglisjerbar svakhet om graderingen av blendere øker fra 1/3 trinn til f.eks hele trinn. Men hvis det ikke er noen tekniske eller økonomiske hindre fra å ha så fine trinn eller ennå finere trinn så ser jeg ikke helt problemet med å ha det heller.

 

Det er imidlertid en annen funksjon jeg gjerne skulle hatt integrert i de fleste kamera: gråfilter i flere trinn. ISO 50, 25, 12, 6 osv kunne riktignok fjernet det behovet, men det ser ikke ut til å bli implementert med det første så gråfilter får bli et godt andrevalg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...